TROS-radioprogramma Poster stopt na 33 jaar

De TROS zendt op vrijdag 7 juli de laatste aflevering uit van het radioprogramma Poster. In de laatste uitzending komen oud- programmamakers en presentatoren aan het woord om te praten over de periode dat ze Poster hebben gemaakt en wat de charme van het programma was. Daarnaast kiezen ze nog eenmaal hun favoriete moment.

De gasten die onder anderen langskomen zijn Tom Mulder, Herman Dales, Jurre Bosman, Corn Klijn, Ivo Samplonius en Danil Dekker. Poster vindt zijn oorsprong in het najaar van 1972 onder leiding van producer Dick de Winter. Radiocoryfee Tom Mulder presenteert het programma vanaf 1973 jarenlang en inmiddels is Danil Dekker al weer heel wat jaren de vaste presentator van Poster. In het radioprogramma staat de muzikale geschiedenis van vele artiesten en bands centraal en in de uitzending vertellen Nederlandse en buitenlandse musici over het verloop van hun carrire, de hoogte- en dieptepunten en uiteraard komen hun hits voorbij.

Poster verdwijnt na 33 jaar van de Nederlandse radio. “In verband met een nieuwe weekendprogrammering op Radio 2, is er helaas geen ruimte meer voor het programma“, aldus een woordvoerder van de TROS.

13 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Mickey
juli 7, 2006 10:03

@ MKY

je weet nooit wat een volgend kabinet doet, er is niks zo wispelteurig als de politiek.

Alleen ik hoop dat er dan eens echt wat met de PO gebeurt dit sleept al jaren en jaren word wel eens tijd om de knoop door te hakken en keuzes te maken.

want iedereen weet dat er wat moet veranderen alleen ze kunnen het er nooit over eens worden wat er dan verandert moet worden…

Gast
MKY
juli 7, 2006 09:29

@Theo; Medi van der Laan is helemaal van de kaart.

Gast
Theo
juli 7, 2006 09:04

@Mickey
Misschien komt er iets van met een nieuw kabinet.
De rampzalige plannen van Medi v/d Laan zijn in ieder geval in de plomp beland, en dat is heel goed nieuws.

Gast
Mickey
juli 7, 2006 08:55

Ben het echt met theo eens…

als je het zo bekijkt is een reclame vrije PO (tv of radio) gewoon beter.

nu draait alles om kijkcijfers en reclame op brengsten.

mischien dat nu wanneer die druk weg valt er weer goede programma’s op tv komen en betere muziek op de radio (top 40 is groten deels shit!!!)

en kun je de kijkcijfers altijd nog nemen als graatmeter voor de populariteit van een show, maar niet als druk middel voor de door theo zo genoemde “pooiers”

ik zie daar wel wat in voor de publieke omroep!!!!

Gast
DvZ
juli 7, 2006 00:55

Weet eigenlijk iemand wat die nieuwe weekendprogrammering van Radio 2 inhoudt?

Gast
Theo
juli 6, 2006 23:51

Sinds in Hilversum de zgn zendercoordinator uitgevonden is is het fout gegaan.
In diezelfde tijd is idd het doelgroepgelul ontstaan
Radiostations gingen muziek als “produkt” behandelen i.p.v. vermaak of kunst, en de luisteraar werd consument.
Resultaat: de zendercoordinators werden de hoertjes en de reclamejongens de pooiers.
Taak van een hoer?? Zoveel mogelijk centjes verdienen voor je pooier, de rest is van onderschikt belang.
Daarom klinken al die stations als muziekcomputers, meganisch en liefdeloos
Dan nog een ander Nederlands probleem.
Reclamejongens hebben in Nederland maar 1 doelgroep. 20-49
Ook 1 van de redenen waarom alles op elkaar lijkt.
Een PO zou zich hierin juist moeten onderscheiden, maar die heult ook met de pooiers omdat we hier nog steeds het halfslachtige systeem hebben om OOK de PO aan het infuus van de reclamepooiers te leggen.
Nogmaals een pleidooi voor een volledig reclamevrije PO die OOK radio gaat maken die de commerciele zenders NIET brengen.

Gast
johan b.
juli 6, 2006 23:40

Theo, ben het met je eens. Het begrip “doelgroepradio” is volgens mij de oorzaak. Bijna alle zenders hebben een zgn. doelgroep, maar lijken gewoon op elkaar. Alleen radio 2 wijkt hier en daar af, maar draait ook lang niet alles. Kan mij nog uit de zeezenderperiode herinneren dat Deep Purple gedraaid werd en hierna een carnavalskraker. Moet toch kunnen. Nee dus anno 2006.

Gast
Theo
juli 6, 2006 23:35

De “echte” muziekprogramma’s verdwijnen.

Alles moet plaats maken voor nog meer eenheidsworst.

Het maakt geen tering meer uit of het publiek of commercieel is.

25 radiostations en op minstens 15 ervan dag in dag uit dezelfde kutmuziek uit een collectie van hooguit 150 nummers.

Artistieke bloedarmoede, en allemaal vissen in de grootste vijver om toch maar zoveel mogelijk mee te pikken van de reclameverkopen.

Als iets dodelijk is voor de kunst (in dit geval muziek) dan is het het feit dat je de regie in handen geeft van snelle reclamejongens.

Gast
johan b.
juli 6, 2006 23:19

Laatste jaren niet meer gehoord. Vroeger “jaren ’80/90” veel naar geluisterd.
Daardoor de jaren “60 en 70” zeer kunnen waarderen. Misschien daardoor dat ik veel van de huidige muziek kwalificeer als “kutmuziek” en een “belediging voor het begrip muziek”. Ik doel hiermee niet alleen op “hardcore” , maar op minimaal de helft van de “top 40”.

Gast
Maarten
juli 6, 2006 22:31

Zonde. Dit radioprogramma was de moeite waard.

Gast
Joost
juli 6, 2006 16:52

@ Mickey. Er zullen ook mensen zijn die het wel jammer vinden dat het programma stopt.

Zonde dat er na 33 jaar een einde komt aan dit programma. Zo’n programma draagt toch een lange historie met zich mee. Raar dat er door een wijziging in het weekendschema zomaar een einde gemaakt wordt aan Poster. De TROS lijkt er in ieder geval niet echt rouwig om..

Gast
Mickey
juli 6, 2006 16:48

en na 33 jaar is met mischien ook wel eens tijd voor wat anders he

Gast
Mickey
juli 6, 2006 16:47

ohw wat erg dus niet…

een programa dat 33 jaar bestaat.

sorry nog nooit van gehoord.

helaas, zal het ook zeer zeker niet missen:)

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen