RTL 4 krijgt precies zelfde logo als in Duitsland: ‘Scheelt veel geld’

RTL 4, de grootste commerciële tv-zender van ons land, krijgt binnenkort een nieuw logo. Er wordt gekozen voor hetzelfde beeldmerk als bij onze oosterburen. “Het is gewoon een enorme besparing.”

RTL 4 © RTL 4

Na tien jaar krijgt RTL 4 eindelijk een opfrisbeurt. Het nieuwe logo van de zender werd vorige week op Twitter onthuld door AD-mediajournalist Marcus den Blanken. Ook de kleinere zusterzenders RTL 5, RTL 7 en RTL 8 krijgen een soortgelijke huisstijl. Wat direct opvalt? Hetzelfde logo wordt in het buitenland ook gebruikt.

Vierkantjes

Het nieuwe logo bestaat uit drie vierkantjes met daarin de letters R, T en L en daarnaast dan het cijfer van de zender. Zo ziet het logo van de Duitse RTL er al sinds 1992 uit. “Moederbedrijf RTL Group heeft twee jaar geleden al aangekondigd dat ze naar één merkidentiteit toegaan, en dat is dus dit”, legt mediakenner Victor Vlam uit in De Communicado’s.

Ook in Hongarije is dit al uitgerold, weet Victor. Hij gelooft niets van de officiële reden dat RTL overal dezelfde uitstraling wil hebben om het merk te versterken. “Want waarom zou het belangrijk zijn dat als je als Nederlander in Hongarije op vakantie bent, dat je dan weet dat je met een RTL-zender te maken hebt?”

Boer Zoekt Vrouw

De Nederlandse kijker heeft helemaal niets te maken met die buitenlandse stations, aldus Victor. “Je spreekt de taal niet en daarnaast: al die RTL-zenders hebben ook totaal andere programma’s. Boer Zoekt Vrouw wordt bijvoorbeeld op RTL Hongarije uitgezonden, terwijl het bij ons bij de publieke omroep wordt uitgezonden.”

Hij vervolgt: “Het zijn nog steeds totaal andere zenders, dus één merkbeleving… Daar geloof ik niks van.”

Enorme besparing

RTL is geen CNN of Starbucks, voor wie het wél relevant is om er overal hetzelfde uit te zien, aldus Victor. “Kijk, wat hier echt achter zit: het is gewoon een enorme besparing, echt een enorme besparing. Want als je voor al je zenders dezelfde vormgeving hebt, dan hoef je maar één keer een bureau in te huren om die vormgeving te doen.”

Hij vervolgt: “En in de toekomst kun je natuurlijk veel meer besparen, want als die logo’s allemaal hetzelfde zijn, dan kun je ook bijvoorbeeld de vormgeving van RTL Nieuws gelijktrekken met RTL Aktuell in Duitsland. Dat is dan ook nog eens een besparing. Dus dat zit er natuurlijk echt achter.”

Stukje identiteit

Wat vindt Victor ervan? “Ik vind het wel zonde, want er gaat wel een stukje identiteit verloren. Het is toch een beetje zo dat het Nederlandse RTL 4 wel een klein beetje verdwijnt. Het wordt nu een soort van dependance van een groot internationaal bedrijf, waar we natuurlijk gewoon niet zo veel mee hebben.”

Het is een beetje alsof Albert Heijn opeens de huisstijl van een buitenlandse supermarkt krijgt, vindt hij. “Ja, dat de Albert Heijn ineens Walmart wordt bijvoorbeeld. Dat soort dingen.”

Vormgeving

De tweet van Marcus:

Communicado’s

De nieuwste aflevering van De Communicado’s:

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u het nieuwe logo van RTL 4 mooi?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen