Zomerstop Op1 zorgt voor heftige kijkcijferval: ‘Dit is echt absurd’
De kijkcijfers van NPO 1 zitten in een vrije val naar beneden nu de talkshow Op1 ongepland met zomerstop is gegaan. “Absurd eigenlijk, een hele zomerstop door wat geruzie.”
Het was eigenlijk de bedoeling dat Op1 net als in voorgaande jaren gewoon de hele zomer door zou draaien, maar gisteren is alsnog een ingelaste zomerstop begonnen. De reden? Het rommelt achter de schermen, BNNVARA is uit het programma gestapt en nu willen de overgebleven omroepen een restyling doorvoeren in het decor.
NPO 1 stort in
Op de eerste dag van de plotselinge Op1-zomerstop zijn de kijkcijfers van NPO 1 direct ingestort. Waar de talkshow vorige week maandag nog 997 duizend kijkers wist te boeien, kwam de vervanger – de detectiveserie Silent Witness – gisterenavond niet verder dan 388 duizend kijkers (13 procent marktaandeel).
Uiteraard moet wel opgemerkt worden dat vorige week maandag een spectaculaire nieuwsdag was door het aangekondigde vertrek van Mark Rutte uit de politiek. Over de hele week gezien keken er vorige week gemiddeld 841 duizend mensen naar het praatprogramma, meldt Kijk op Kijkcijfers.
‘Echt absurd’
Het is volgens Tina Nijkamp bespottelijk dat NPO 1 een zomerstop heeft ingelast voor Op1. “Zonde hoor die zomerstop, de kijkcijfers kelderen naar nog maar 400 duizend kijkers. Ook in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar een enorme duikvlucht: van 24,8 procent naar 7,6 procent. Tja. En dat allemaal doordat er achter de schermen ruzie ontstond.”
Ze vervolgt op haar kanaal: “Want deze stop was eigenlijk helemaal niet ingepland. Maar de gevolgen van kijvende bazen en nare sfeer hebben dus ook voor de kijkers gevolgen. Absurd eigenlijk, een hele spoed zomerstop door geruzie, maar bij de NPO kan dat blijkbaar. Hart van Nederland wint het 22.30 uur-slot nu met 744 duizend kijkers.”
Renze profiteert niet
Opvallend is dat de RTL 4-talkshow van Renze Klamer niet van de Op1-pauze lijkt te profiteren. Hij wist gisteren 41 duizend kijkers meer te trekken dan vorige week maandag en komt uit op 727 duizend kijkers (20 procent).
De Hélène Hendriks-talkshow De Oranjezomer komt uit op 725 duizend kijkers (17 procent), maar zij scoort volgens Kijk op Kijkcijfers wel veel slechter in de commerciële doelgroep, namelijk 23 versus 12 procent marktaandeel.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van maandag 17 juli 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.808.000 | 01. NPO1 / 27.2% |
02. MAX Vakantieman (NPO1) 1.643.000 | 02. RTL4 / 20.7% |
03. De Avondetappe (NPO1) 1.125.000 | 03. SBS6 / 11.1% |
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.113.000 | 04. NPO2 / 8.8% |
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.060.000 | 05. RTL5 / 5.5% |
06. EenVandaag (NPO1) 997.000 | 06. RTL7 / 3.3% |
07. B&B Vol Liefde (RTL4) 996.000 | 07. NET5 / 3.1% |
08. Studio Sportzomer (NPO1) 872.000 | 08. Vero / 2.6% |
09. Ik weet er alles van (RTL4) 843.000 | 09. RTL8 / 2.5% |
10. Hart van Nederland (SBS6) 744.000 | 10. NPO3 / 1.8% |
11. RTL Boulevard (RTL4) 738.000 | 11. SBS9 / 1.1% |
12. Renze (RTL4) 727.000 | 12. Discov / 1.1% |
13. De Oranjezomer (SBS6) 725.000 | 13. TLC / 1.0% |
14. Nieuwsuur (NPO2) 614.000 | 14. RTLZ / 0.8% |
15. Bij Van Duin op de achterbank (NPO1) 549.000 | 15. BBC / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 37,8% | |
02. RTL Nederland 33,1% | |
03. Talpa TV 17,9% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Shownieuws (544 duizend), Editie NL (513 duizend), 112 Vandaag (432 duizend) en Code van Coppens (302 duizend).