Enorme onvrede binnen NPO over Jort Kelder: ‘Dit gaat te ver’

Er heerst enorme onvrede binnen de NPO over de positie van Op1-presentator Jort Kelder. Journalisten en makers van NOS, NTR en Nieuwsuur hebben aan de bel getrokken bij de omroeptop.

Jort Kelder © Op1

Jort Kelder bekende vorige week dat hij de Thierry Baudet-partij Forum voor Democratie inderdaad financieel heeft ondersteund in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2017. Hij heeft een medewerker van zijn toenmalige NPO-programma Hoe Heurt Het Eigenlijk betaald om campagnefilmpjes te maken voor Baudet.

Onaantastbaar

Jorts werkgever WNL en de NPO hullen zich volledig in stilzwijgen. En dat terwijl Talitha Muusse zo ongeveer werd weggejaagd bij Op1 omdat ze een keer kritiek uitte op minister-president Mark Rutte. Seksisme, noemde de presentatrice dat deze week. Claudia de Breij schrijft deze week in VARAgids dat Jort wel onaantastbaar lijkt.

Nu blijkt er binnen de NPO grote onvrede te heersen over het feit dat Jort Kelders gedrag niet wordt veroordeeld door omroepbazin Shula Rijxman. Een mailwisseling tussen omroepmedewerkers en Shula Rijxman is namelijk in handen gekomen van NRC Handelsblad.

Grote onvrede

De redactieraden van NOS, NTR en Nieuwsuur zitten in hun maag met de kwestie-Kelder. “In een periode dat de journalistiek onder grote druk staat, mogen er geen redenen zijn om te twijfelen aan de onafhankelijkheid van de journalistiek van de NPO”, laten zij weten.

Zelf berichten NPO-redacties ook vaak over ongeoorloofde belangenverstrengeling en politieke beïnvloeding. “Wanneer deze incidenten zich in eigen huis voordoen, doet dat direct afbreuk aan het gezag van onze berichtgeving over dergelijke onderwerpen.”

Shula reageert

Shula schrijft in een e-mail terug dat ze het ermee eens is ‘dat de onafhankelijkheid van de NPO het fundament van ons bestel is’, maar dat omroepen ook kleur mogen hebben. “Een maker mag best een bepaalde politieke sympathie hebben en die ook tot uiting brengen. In hoeverre daar ruimte voor is, is aan de omroep.”

De NPO-makers vinden echter dat deze kwestie de héle NPO beschadigt en niet alleen WNL. “De kwestie Kelder komt er op neer dat een NPO-presentator met een journalistiek profiel heimelijk heeft meebetaald aan de campagne van een politieke partij. En dat niet alleen, hij heeft zich daarna ook in een journalistiek bedoelde context uitgelaten over diezelfde partij.”

Flagrante schending

De makers tegen Shula: “Als u zich over een dergelijke flagrante schending van onze journalistieke code niet uitspreekt, wanneer doet u dat dan wel?”

Het hele verhaal leest u in het NRC-artikel ‘Redactieraden botsen hard met NPO over kwesties Kaag en Kelder‘.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u het zwak dat ook WNL-baas Bert Huisjes niet reageert op de kwestie Jort Kelder?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Martien Meiland klaagt voortdurend over de fans die hem miljonair hebben gemaakt. Wat vindt u daarvan?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen