De Slimste Mens scoort met afgang Dennis Weening: 1,5 miljoen kijkers
De kijkcijfers van vrijdag 30 juli 2021 (SKO) – De afgang van Dennis Weening als kandidaat van De Slimste Mens trok gisterenavond veel bekijks: de quiz was wederom de grote winnaar op prime time.

Het is de grootste nachtmerrie van elke BN’er die meedoet aan De Slimste Mens: er al na één aflevering uitvliegen. Het overkwam Dennis Weening gisteren. Hij had uiteindelijk nog maar zeven seconden over, terwijl zijn tegenspeler er honderd had. De vraag waar Dennis over struikelde was: ‘Wat weet je van Twitter?’
Dennis struikelt over Twitter
Dennis kwam er niet uit. “Twitter, social media, veel gescheld, het putje van social media, blauw vinkie, pas”, antwoordde hij. Zijn tegenspeler maakte het vervolgens af: “Donald Trump, tweets…”
Heel rouwig zal Dennis niet om zijn exit zijn, omdat hij vanwege zijn ADHD moeite had om de hele uitzending in de stoel te blijven zitten. “Dat is wel een dingetje, weet je wel, waar ik wel een beetje tegen opkijk. Maar het komt vast helemaal goed vanavond”, zei hij aan het begin van de uitzending.
De Slimste Mens op één
NPO 2’s De Slimste Mens was met 1,5 miljoen kijkers (31 procent marktaandeel) de grote winnaar op prime time. Direct erna kwam Nieuwsuur uit op 588.000 kijkers (13 procent).
Het zilver is voor NPO 1 met 868.000 kijkers (19 procent) voor Studio Tokio en 808.000 kijkers (19 procent) voor Droomhuis Gezocht. Verder was de SBS 6-show De Oranjezomer het meest in trek met 806.000 kijkers (19 procent).
RTL 4 blijft behoorlijk achter: de nieuwe tv-show Game of Talents kwam niet verder dan 553.000 kijkers (12 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 8 scoorde met Vera: 349.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 225.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 223.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Smokey and the Bandit: 220.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Dances with Wolves: 211.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Hateful Eight: 132.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (976.000), EenVandaag (848.000), Tokio Vandaag (809.000), Ik weet er alles van (796.000), RTL Boulevard (746.000), Editie NL (695.000) en Zes uur nieuws (582.000) scoorden het best in de vooravond.
Op de late avond waren Op1 (708.000), Hart van Nederland (579.000), Humberto (573.000), Journaal laat (491.000) en Shownieuws (362.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 12 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.936.000 | 01. NPO1 / 23.4% |
02. Voetbal OS NLD USA Dames KF (NPO1) 1.627.000 | 02. RTL4 / 17.8% |
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.464.000 | 03. NPO2 / 11.7% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.131.000 | 04. SBS6 / 9.6% |
05. Tokio Live (NPO1) 1.074.000 | 05. RTL8 / 5.1% |
06. Journaal 18:00 (NPO1) 976.000 | 06. NET5 / 4.0% |
07. Studio Tokio (NPO1) 868.000 | 07. RTL5 / 3.9% |
08. EenVandaag (NPO1) 848.000 | 08. RTL7 / 3.3% |
09. Tokio Vandaag (NPO1) 809.000 | 09. Vero / 3.0% |
10. Droomhuis Gezocht (NPO1) 808.000 | 10. NPO3 / 2.4% |
11. De Oranjezomer (SBS6) 806.000 | 11. TLC / 1.7% |
12. Ik weet er alles van (RTL4) 796.000 | 12. Ziggo / 1.1% |
13. RTL Boulevard (RTL4) 746.000 | 13. BBC / 1.0% |
14. Op1 (NPO1) 708.000 | 14. SBS9 / 1.0% |
15. Editie NL (RTL4) 695.000 | 15. RTLZ / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 37,5% | |
02. RTL Nederland 31,0% | |
03. Talpa TV 17,6% |