John de Mol laat nieuwsambities varen, verkoopt het ANP

Het lijkt erop dat John de Mol zijn ambities om met Talpa Network een duur nieuwsplatform te lanceren definitief laat varen. Hij verkoopt het persbureau ANP aan investeerder Chris Oomen.

John de Mol Foto: William Rutten

Talpa Network kocht het persbureau in 2018 bij de start van het medianetwerk. Nadat het John de Mol niet lukte om NU.nl over te nemen, wilde hij met het ANP een nieuwsapp lanceren die misschien nog wel groter zou worden. Boze tongen beweerden dat de overname van het ANP echter vooral bedoeld was om NU.nl uit te roken.

Focusverlegging Talpa

Nu gaan de nieuwsambities van Talpa bij het grofvuil. “Inspelend op de continu veranderende markt en de impact van corona heeft Talpa Network het accent in haar strategie enigszins verlegd en meer focus aangebracht. Daardoor past het ANP niet langer als een van de kernonderdelen binnen het netwerk.”

John de Mol, eigenaar van Talpa Network, ziet de verkoop als een logische stap. “Het ANP is een prachtig bedrijf, maar de synergie met Talpa Network is vanwege onze focusverlegging afgenomen. Ik ben verheugd dat het ANP met Chris Oomen een uitstekende nieuwe eigenaar krijgt voor de lange termijn.”

Nieuwe eigenaar

Chris Oomen, voormalig topman van zorgverzekeraar DSW, koopt het ANP vanuit zijn wens om het persbureau voor de lange termijn continuïteit te bieden. “Het ANP is onderdeel van het Nederlands maatschappelijk erfgoed. Het persbureau voorziet ons land sinds 1934 van een onafhankelijke journalistieke feitenbasis en heeft daarmee een belangrijke maatschappelijke taak.”

Hij vervolgt: “Het ANP is financieel gezond en is er een groeistrategie voor de komende jaren. Deze combinatie van factoren is voor mij ideaal. Ik wil het ANP dan ook voor de lange termijn in portefeuille houden.”

ANP reageert

Martijn Bennis, algemeen directeur van het ANP, is ook blij met de nieuwe eigenaar. “Het ANP heeft een groot belang bij een eigenaar die oog heeft voor zowel het maatschappelijke als het financiële rendement. Oomen heeft steeds gezegd dat hij een aandeelhouder is, met de nadruk op houder.”

“Ik heb de samenwerking met Talpa Network altijd als zeer plezierig ervaren en partijen zullen de prettige samenwerking voortzetten. Ik heb begrip voor het feit dat Talpa Network streeft naar activiteiten die een Network vormen en elkaar versterken.”

Scepsis

Er was al geruime tijd scepsis over het plan van John de Mol om een groot nieuwsmerk op te zetten. “Het is wel heel moeilijk, want het is een beetje een verzadigde markt. Er zijn al heel veel apps. Bijna iedereen heeft zo zijn vaste rituelen en ’s ochtends bijvoorbeeld even NU.nl checken”, zei mediakenner Ron Vergouwen in 2018.

Om daar dan een nieuw merk tussen te wringen is lastig, zei hij destijds al. “Want mensen hebben gewoontes en die moet je omzeilen. Hij moet dus echt iets nieuws brengen, waardoor mensen naar een ander merk stappen.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

John de Mol verkoopt het ANP. Goed voor de geloofwaardigheid van de nieuwsdienst?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen