Ongekend: Talpa boycot AD na kritische berichtgeving

Talpa Network heeft besloten om het AD te boycotten, omdat de krant te kritisch zou berichten over het mediabedrijf. Alle interviewafspraken die de krant had staan met de sterren van Talpa zijn afgezegd. Dat onthulde Johan Derksen gisteren in Veronica Inside, na een gesprek hierover met AD-journalist Dennis Jansen. Het is lang niet de eerste keer dat Talpa om zich heen slaat met censuurpogingen en boycots na onwelgevallige berichtgeving in de media. Talpa’s kleutergedrag treft ditmaal het AD.

Talpa gaat hiermee te ver, vindt Johan Derksen. “Dat vind ik nou weer zo teleurstellend hè? Ik dacht dat we bij een volwassen tv-zender zitten, Talpa. Ze betalen volwassen salarissen. Dan krijg je vanmiddag een journalist helemaal in paniek aan de lijn: alle interviews die hij gepland had met mensen van Talpa, of het nou van 538 was of van de tv, zijn allemaal gecanceld. Baantjer jr. had gezegd: ‘Door de negatieve publiciteit in het AD staan we ze niet meer te woord.’ Dat vind ik zó klein.”

Gastheer Wilfred Genee: “Paul Römer heb je het nu over hè?

Johan: “Ja.”

Collega René van der Gijp: “De negatieve publiciteit over Talpa? Van Angela en dat soort dingetjes?

Johan: “Van wie dan ook. Daar moet je boven staan.”

René: “Grote mensen zijn. Incasseren.”

Johan: “Zeker. Als mediabedrijf moet je daar immuun voor zijn.”

Wilred: “John de Mol komt zo wel geloof ik. Dan kunnen we het gelijk even met hem bespreken.”

Johan: “Ik denk dat hij daar niks van weet joh. Nee.”

Niet de eerste keer

Het blijft zorgelijk dat censuurpogingen en boycots zo gebruikelijk geworden zijn bij een bedrijf dat zélf journalistieke programma’s maakt en bovendien de eigenaar is van ’s lands nationale persbureau ANP. Dat het van Paul Römer af komt is ook twijfelachtig: hij was jarenlang de baas van Nieuwsuur-omroep NTR.

Ook Mediacourant heeft wel eens te maken gehad met de grillen van Talpa. Toen Giel Beelen vorig jaar op de radio riep dat er ‘vreselijkere dingen zijn dan kindermisbruik’, werd een artikel daarover op deze site niet op prijs gesteld. Het was voor Talpa reden om een advocaat af te sturen op Mediacourant, overigens zonder succes.

Toen Mediacourant vlak daarna ook nog meldde dat Talpa Radio ingrijpt als Shownieuws nieuwtjes over concurrent Qmusic op de website plaatst, was de maat vol voor het radiobedrijf en werd Mediacourant op de zwarte lijst geplaatst, ofwel van de mailinglist afgehaald. Dat werd snel daarna overigens weer ongedaan gemaakt.

De tenen zijn in Hilversums sowieso verbijsterend lang. Toen Erland Galjaard nog de scepter zwaaide bij RTL, heeft Mediacourant daar ook op de zwarte lijst gestaan, maar dan jarenlang, tot Erland vertrok bij RTL.

Nu Peter van der Vorst de scepter zwaait bij RTL is de negatieve houding van het mediabedrijf jegens de pers verleden tijd, terwijl er bij Talpa ondertussen juist een enorme angstcultuur is ontstaan.

Censuurdrift

Niet alleen extern, maar ook intern heeft men te maken met de Noord-Koreaanse grillen van de Talpa-top: Evert Santegoeds die een nieuwtje over Talpa-zender 538 meldt? Twee weken op non-actief! Jan Dijkgraaf die een kritische column over Gordon wil voorlezen? Verboten! Dennis Schouten die vertelt dat hij door Talpa op het matje is geroepen? Ontslagen!

Wilfred Genee, die zelf ook regelmatig buigt voor de Talpa-censuur, denkt dat de censuurdrift te maken heeft met de angst voor John de Mol. “Daardoor zijn ze ook allemaal weer bang naar buiten toe. Volgens mij weet John de helft van de tijd niet eens dat ze dingen verbieden”, zei hij eerder.

Geestig genoeg is Veronica Inside zelf ook nog altijd het slachtoffer van censuur. Vorige week heeft Talpa het fragment ‘Johan fikt eigen zender af: ‘Maandag moeten we naar John de Mol!” van de VI-site laten verwijderen.

Krankzinnig.

Foto: NPO, SBS, AD

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Wendy van Dijk in het echt een sympathieke vrouw is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen