Fidan Ekiz: ‘NOS begon boycot na Wilders-uitspraken’

De NOS begon met het boycotten van De Vooravond nadat presentatrice van de show Fidan Ekiz begin september in de bres sprong voor Geert Wilders. Dat onthult ze in een toelichting aan het AD. Fidan riep in haar talkshow dat het proces tegen de PVV-leider een politiek proces is en kreeg het daarna op sociale media aan de stok met NOS-presentator Jeroen Stomphorst. Hij vond het ‘bijzonder dat een talkshowhost zo stelling neemt’. Achter de schermen begon het daar dus te broeien.

NOS-directeur Marcel Gelauff bevestigt dat zijn omroepgezichten niet welkom zijn in De Vooravond, omdat het programma ‘te opiniërend’ zou zijn. Hij ontkent Fidans bewering dat hij de boycot zou hebben ingeroepen vanwege ‘onwelgevallige meningen’ in het programma.

Fidan Ekiz reageert: “Het is gewoon volstrekt belachelijk wat hij zegt. Wij hadden een aantal NOS-mensen op het bord staan die ook echt zouden komen. Het item was al voorbereid. Tot ik in de uitzending riep dat ik de Geert Wilders-zaak een politiek proces vind. Vrijwel direct daarna werd iedereen teruggetrokken.”

De boycot begon na de Wilders-uitspraken. “Het gaat dus wel degelijk over meningen die Gelauff niet aanstaan. Dat kan niet, dit gaat echt te ver. We leven niet in Noord-Korea.”

PVV-Kamerlid Martin Bosma is verbijsterd: “Totaal waanzinnig dit. Dus Ekiz zegt iets over Geert Wilders en wordt meteen geboycot door het NOS Journaal. Het is nog erger dan ik dacht.

DWDD en M

De NOS valt behoorlijk door de mand, aangezien omroepgezichten wél aanschoven bij de linkse talkshows M en DWDD. “Ik was vaak genoeg meer opiniërend als tafeldame in DWDD dan ik nu ben. En daar zat ik gewoon met NOS-mensen aan tafel. Of zij waren ook zelf tafeldame- of heer. En die zitten daar om een mening te geven.

BNNVARA-ster Tim Hofman is het met Fidan eens: “Gekke redenatie van Gelauff. DWDD was niet minder opiniërend dan De Vooravond, ook door tafelheren/dames (heeft Gelauff dan ook geen sterk antwoord op hier) en het gros van de Op1-presentatoren ís eveneens opiniemaker of open over visie.

Lees ook:
Fidan Ekiz: ‘NOS legt journalisten Vooravond-verbod op’ (vanmiddag)
NOS bevestigt boycot De Vooravond: ‘Te opiniërend’ (vanmiddag)
Mustafa Marghadi zet De Vooravond op zwarte lijst (vanmiddag)

Foto: BNNVARA

114 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
A. Breevaart
oktober 27, 2020 20:27

Fidan Ekiz vind ik echt geweldig, juist omdat ze puur is en een eigen mening heeft. Zij was de reden dat ik naar Op1 keek.
Naar haar opvolgster ga ik dus echt niet kijken.

Gast
Ali Bim Salami
oktober 26, 2020 00:09

mijn zusje van 7 zegt het ook al …nos … is fake nieuws een bolwerk vol linkse rahsisten. Kinderen snappen heel goed waar het kwaad zit.
Ik zelf weet niet of dit de elite is die smerige dingen doet of kinder bloed drinken.

Gast
🤔 Ingrid
oktober 23, 2020 14:32

Fidan is bezig met een solo show? Wordt net zo’n schooljuffrouw met haar mening en haar vingertje. Uiteindelijk verlaat ze dit programma door ego gedrag 🥳 Teveel bezig met zichzelf 😕😏

Gast
Tafka
oktober 23, 2020 14:23

Zeg KGB volksmenner Fidan Ekiz met haar medeplichtige ex-man rare eend. Leuk hoor zo’n Russische spion bij de publieke omroep. Nog even en Poetin kan de Nos zelf financieren.

Gast
ton
oktober 23, 2020 12:49

heer gelauff moet opstappen.
Hij wordt al bedreigd hoor ik zo net.

Gast
Johan
oktober 23, 2020 12:44

Die Gelauff is een heel vies heel links mannetje. Die kop van hem zegt veel zoniet alles.

Gast
CB
oktober 23, 2020 07:58

OP1 – NPO1 – 467.000 🤣🤣🤣 Serieus is er een dokter in de zaal???

Gast
T.E.D.
oktober 23, 2020 07:56

@ BRK

En Frank Visser word u al geholpen 1.3 miljoen om half acht…

Gast
Bernie Duijn
oktober 23, 2020 07:56

Kan niet kloppen, Chatteau heeft ook lage cijfers. 20:00 uur journaal ook. Bug in denk ik?

Gast
Guido
oktober 23, 2020 07:55

De cijfers zijn een uur naar voren geplaatst. De vooravond heeft de cijfers van het 8 uur journaal gekregen. En Frank visser die van cadeau meiland enz

Gast
Wim
oktober 23, 2020 07:52

Wat een foute kijkcijfers
De vooravond 1,7 miljoen, hier is iets fout gegaan.

Gast
Nelly Veenendaal
oktober 23, 2020 07:52

Opbouwen & Afbouwen
vr 23 okt 2020 om 7:50

Ga je deze cijfers nou voor waar aannemen?

Gast
Opbouwen & Afbouwen
oktober 23, 2020 07:52

Tijd voor Max – 1.311.000 kijkers

Jinek – 335.000 kijkers

Cijfers zeggen alles

Gast
CB
oktober 23, 2020 07:51

Bonnie St. Claire met een sherry op hebben ze zeker de boel laten invoeren =P

Gast
Opbouwen & Afbouwen
oktober 23, 2020 07:50

Donderdag 22/10/15 – GTST – 1.430.000 kijkers

Donderdag 22/10/2020 – GTST – 397.000 kijkers

Cijfers zeggen alles.

Gast
BRK
oktober 23, 2020 07:47

Oh en Eigen Huis en Tuin om 17:00 730.00 kijkers? Dat kan echt nooit.

Gast
Ook dat nog!
oktober 23, 2020 07:46

@One H en @CB: Vreemde cijfers. VOORAL RTL4 heeft een zware donderdag achter de rug. Ik gok dat media vandaag massaal roept : “Einde voor GTST is dichtbij!”

Gast
BRK
oktober 23, 2020 07:45

Er klopt iets niet met de kijkcijfers. Het Half 8 nieuws ineens nog geen 500.000 kijkers? Chateau Meiland nog geen 850.000? Op1 en Jinek 467.000 en 335.000 kijkers? GTST maar 397.000 kijkers? En hoezo De Vooravond ineens 1,7 miljoen? Dit is allemaal heel erg vreemd.

Gast
CB
oktober 23, 2020 07:42

@ome H je zou het bijna denken. Dit kan NOOIT.

Gast
Nelly Veenendaal
oktober 23, 2020 07:40

ome H
vr 23 okt 2020 om 7:37

Haha, er staan hele rare cijfers inderdaad! Marktaandelen lijken wel redelijk.

Gast
ome H
oktober 23, 2020 07:37

Site Kijkonderzoek gehackt?

Gast
Chelsey
oktober 23, 2020 06:45

Het verschil tussen de rol van Fidan als opiniërende medepresentatrice in De Vooravond en die van tafeldame bij DWDD is nu niet bepaald erg groot te noemen?! De Nederlandse Omroep Stichting zou dit principieel gezien objectief moeten kunnen paraderen door daar juist wél iemand aan te laten schuiven! En dan in het bijzonder de medewerkers met het meeste verstand van zaken! Anno 2020 is het hebben én uitdragen van 1 missie onmisbaar, zeker ook als dat tot 1 van de kerntaken van dé Nederlandse Omroep Stichting behoort! Net zozeer dat overigens ook geldt voor álle Publieke c.q. staatsomroepen wereldwijd!

Gast
Max W
oktober 23, 2020 00:44

Opdat een dame of heer (a la Fidan) morgen directeur mag worden van de NOS. Nee, jij niet Mustafa. Niemand zit namelijk te wachten op je reportage uit Milaan. Nee, jij ook niet Lex, want zelf een mening vormen lukt je niet zonder eerst je baas te bellen.

Gast
links journalist
oktober 22, 2020 23:46

…ze…

Gast
links journalist
oktober 22, 2020 23:46

Gelauff; regel meteen dat jouw personeel dan ook helemaal hun mond houdt. Ook op internet, met name twitter. Dan krijgen zeeën van tijd om beter en minder gekleurd te berichten.

Gast
Lees nog eens wat "By the way" zegt
oktober 22, 2020 23:43

“By the way
do 22 okt 2020 om 20:31
Nederland is inmiddels een land van ongeëvenaard gebrek aan begrip, respect en tolerantie naar anderen. Een land van feitloze meningen, koppigheid en egoïsme. Een kapotgepolderd land waarin iedereen denkt het voor het zeggen te hebben en schijt aan de ander heeft. Dat komt niet meer goed. Het bewijs wordt dagelijks door en op deze website geleverd.

Goed dat iemand dit eens zegt. Mensen kunnen niet meer luisteren. Niet meer mee opgevoed, van huis uit niet, op school niet en door de media niet. Men laat elkaar niet meer uitspreken. Geen geduld voor. Niet mee opgevoed. I want it and i want it now mentaliteit speelt ook een rol. Men kan zijn vraag of tussenwerping niet meer bewaren tot de gesprekspartner is uitgesproken, mede omdat men een ongetraind geheugen heeft, dat gesaboteerd wordt door emoties, die niet onder bedwang gehouden hoeven te worden, want je moet spontaan zijn, toch?
Gedichten memoriseren, het geheugen trainen was vroeger normaal, maar zelfdiscipline is een vies woord geworden al vanaf de jaren zestig. Overboord met die overtollige ballast was het devies. Al het “slechte” wordt altijd direct gekoppeld aan de oorlog en het nazisme.
Ik ben het ermee eens dat dit nooit meer goed komt.

Gast
Dat is opvallend
oktober 22, 2020 23:21

Prima besluit van Gelauff – laat al die verslaggevers gewoon streven naar onafhankelijke neutrale verslaggeving. Optreden in allemaal talkshows slaat ook nergens op.

Gast
G.ossip
oktober 22, 2020 22:16

Fidan benoemd even dat de NOS hypocriet is,Gelauff is voor journalistiek met een halsband om. Ik voel een ontslag ronde aankomen voor Fidan wat zeer onterecht zou zijn.

Gast
anoniem
oktober 22, 2020 21:10

Als tegenwicht wat meer (echte) linkse programma’s erbij? :-)

Gast
L. Koopmans
oktober 22, 2020 20:59

Oh help, de LF-meute strijkt neer op Mediacourant. Wat een haat..

Gast
ViktorMart
oktober 22, 2020 20:46

@By the way
“Begrip, respect en tolerantie naar anderen”?
Waar heb jij Nederlands geleerd, bokkenlul?

Gast
Frank Zweers
oktober 22, 2020 20:38

Door Fidan ben ik gaan geloven in dat ongesteldheid een levensstijl kan zijn.

Gast
By the way
oktober 22, 2020 20:31

Nederland is inmiddels een land van ongeëvenaard gebrek aan begrip, respect en tolerantie naar anderen. Een land van feitloze meningen, koppigheid en egoïsme. Een kapotgepolderd land waarin iedereen denkt het voor het zeggen te hebben en schijt aan de ander heeft. Dat komt niet meer goed. Het bewijs wordt dagelijks door en op deze website geleverd.

Gast
fentestiek
oktober 22, 2020 20:28

#WEGMETGELAUFF

Gast
Corry Jankbal
oktober 22, 2020 20:20

Niks nieuws onder de zon. De NOS / NPO zijn al vele jaren grote verspreiders van fake news en linkse propaganda.
Desinformatie van de bevolking, op kosten van diezelfde bevolking.
Misdadig.

Gast
Pieter
oktober 22, 2020 20:20

Wat een eikel die Marcel Gelauff, vriendje van Rutte waarschijnlijk, die moet hij natuurlijk te vriend houden vanwege zijn riante salaris. Maar hij vergeet dat niet Rutte maar het Nederlandse volk zijn salaris betaald en dat het volk hem onderhand aan het uitspugen is omdat ze doorhebben dat de publieke omroep bezig is om het volk te manipuleren.

Gast
Pieter
oktober 22, 2020 20:19

Wat een eikel die Marcel Gelauff, vriendje van Rutte waarschijnlijk, die moet hij natuurlijk te vriend houden vanwege zijn riante salaris. Maar hij vergeet dat niet Rutte maar het Nederlandse volk zijn salaris betaald en dat hij volk hem onderhand aan het uitspugen is omdat ze doorhebben dat de publieke omroep bezig is om het volk te manipuleren.

Gast
Lariekoek
oktober 22, 2020 20:18

@Sjaak echt
Je vergist je! De heer Gelauff wordt betaald van mijn belastinggeld. Ja, zoveel belasting betaal ik nu eenmaal! Hierbij geef ik aan, dat alles wat de heer Gelauff doet, mijn goedkeuring draagt!

Gast
G.ossip
oktober 22, 2020 20:17

#wegmetgelauff

Gast
Iphoneboy
oktober 22, 2020 20:15

#WEGMETGELAUFF #FRISSEWINDDOORNOS

Gast
ano@niem.nl
oktober 22, 2020 20:12

We zien hier hoe links de NOS is en hoe zwaar ze nu door de mand vallen met hun eeuwige anti Wilders strijd (en laten we Trump nog maar even achterwege).

Gast
Broer van Roos
oktober 22, 2020 20:04

#boos #wegmetgelauff

Gast
FidanRocks
oktober 22, 2020 20:03

#wegmetgelauff

Gast
Jan
oktober 22, 2020 19:59

#WEGMETGELAUFF

Gast
zazazouuu
oktober 22, 2020 19:58

#wegmetgelauff

Gast
Achtmet
oktober 22, 2020 19:52

blottman Gelauff….zieh leine und verschwinde l

Gast
Hekel aan Wilders
oktober 22, 2020 19:44

Stel een linkse partij houdt een enquête onder hun leden met de vraag: Wilt u meer of minder Marokkanen in Nederland? Niemand die daar over zou vallen. Alhoewel, als je begint met ‘meer’ kan het als sturend worden gezien. Dit deed Wilders ook en hij wordt vervolgd ondanks dat hij nota bene kort daarna zei dat hij ‘criminele Marokkanen’ bedoelde. Kortom; dit is een politiek proces.

Gast
raemster
oktober 22, 2020 19:44

#WEGDURRRMEEE!!!

De koek is nu echt wel een keer op. GA WEG!!

Gast
Sjaak echt
oktober 22, 2020 19:42

Gelauff wordt betaald van mijn belastinggeld. Waarom sluit hij mij dan uit?

Gast
Peanutzzz
oktober 22, 2020 19:36

#WEGMETGELAUFF

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen