NOS bevestigt boycot De Vooravond: ‘Te opiniërend’

NOS-directeur Marcel Gelauff bevestigt dat zijn sterjournalisten niet aan mogen schuiven in de talkshow De Vooravond met de politiek incorrecte Fidan Ekiz. Het programma is te opiniërend. Dat laat hij weten aan het AD. Marcel wilde eerst even kijken hoe De Vooravond zich zou ontwikkelen. “En het ontwikkelt zich echt tot een opiniërend programma. Daar is op zich niks mis mee“, zegt hij. “Maar dan is het wel de vraag of NOS-mensen, die volstrekt objectief opereren, daar bij passen.

Fidan staat bekend om haar politiek incorrecte uitspraken, onder meer over de islam, en kennelijk is dat te opiniërend. “Moet je als NOS in een sterk opiniërend programma zitten?”, aldus Gelauff. “Op dit moment zeg ik ‘nee’. Misschien wordt dat in de toekomst nog anders.

Wat is dit voor iets bizars? “Wij wijzen heel frequent dergelijke verzoeken af. Met onze volume willen we ook zeer selectief omgaan in welk programma we willen en kunnen zitten. Maar dat heeft beslist niets te maken met dat de meningen daar mij onwelgevallig zijn. Ik vind het wel ver gaan om dat zo in een tweet de wereld in te slingeren.”

Waarom zaten de NOS-sterren dan wel in DWDD? Dat was toch ook opiniërend? “Dan kom je uit op de moeilijke discussie hoe je ‘opiniërend’ precies moet definiëren. Het gaat om de sfeer en de aanpak van een programma. En of je de missie van de NOS helpt als iemand van ons daar aanschuift. Dat is in het geval van De Vooravond momenteel niet het geval.”

Fidan Ekiz onthulde de NOS-boycot vanmiddag op Twitter. Veel mediaprominenten reageren er verbijsterd op.

De NOS-sterren mogen vanaf volgende week wél weer opdraven in de vroege talkshow van NPO 1. Dan keert M namelijk weer terug op de buis. Opiniërend, maar dan het soort opiniërend waar Marcel Gelauff wel van houdt.

Foto: NOS

87 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Arie Schoenlepel
oktober 24, 2020 15:37

Engnek die Gelauff…! Brrrr.

Gast
Pegode
oktober 23, 2020 17:06

Wat een wagelijk mannetje.
De rand van de pot staat nog in zijn billen, zijn mond naar de tit van zijn moeder en als je goed kijkt zie je de navelstreng nog om zijn nek!
Fidan ga zo door meid!
Laat die mee jankers als Jinek en die Margriet van M en de hele NOS kliek maar lullen!

Gast
Andre hagendijk
oktober 23, 2020 17:05

Gewoon de directeur NOS ontslaan en de vooravond gewoon doorgaan op de ingeslagen weg. Toch niet zo moeilijk

Gast
henk
oktober 23, 2020 11:49

Het ware gezicht van de nos is te zien op deze manier.
Misschien en goed idee om Ronald Plasterk eens uit te nodigen op de vooravond.

Gast
Uuuh
oktober 23, 2020 09:25

Verbijsterend! Maar wel jaren klagen dat Geert Wilders niet in één van hun programma’s wil aanschuiven…. Gelauf doet precies hetzelfde. Hoe dom kun je zijn? En maar klagen dat je je logo’s van je auto’s moet halen! Het gedrag van Gelauf is (voor sommige mensen in dit land) beeldbevestigend en hij zorgt eigenhandig voor nog meer onveiligheid voor zijn personeel.

Overigens is het tekenend dat die ‘objectieve’ journalisten van de NOS zelf erg stil zijn. Waarom laten zij zich zo ketenen?

Gast
Mink Vaillant
oktober 23, 2020 09:25

Deze doodenge Marcel Gelauff laat hier schaamteloos zien dat de NOS zelf partij kiest.

Gast
jmp
oktober 23, 2020 09:10

Whoewhahaha, NOS mensen die objectief opereren! Als er momenteel potdorie toch één club NIET objectief is en niet meer dan de ordinaire spreekbuis van links is, is het wel de NOS met zijn ‘journalisten’. Vroeger had je de PRAVDA achter het Ijzeren Gordiijn, de NOS is daar een extreme equivalent van. Ze worden daarbij overigens op de voet gevolgd het RTL nieuws.

Gast
CB
oktober 23, 2020 07:40

Boycotten, wat middeleeuws….

Gast
Lies
oktober 23, 2020 06:40

Die Gelauff moet lekker bij de Russische of Chinese staatstelevisie gaan werken. NOSen objectief in één verhaaltje, laat me niet lachen.

Gast
Juist
oktober 23, 2020 01:24

Iedereen mag van deze Gelauf een eigen mening hebben als deze mening maar links is en deugt.

Gast
Evo
oktober 22, 2020 23:27

Wat een pannekoek. Hiermee bevestigd hij toch wel dat de NOS links is en geen andere mening tolereert. Persvrijheid noemen ze dat. Triest zooitje. Vanaf volgende week kunnen ze weer links activistisch aan schuiven bij M.
Oef wat een bagger programma is dat M.
Fidan ga zo door, laat je de mond niet snoeren.

Gast
Boosterrolla
oktober 22, 2020 23:15

NOS en objectief…… sorry maar ik heb dik een uur lopen lachen na deze opmerking.

Misschien twintig jaar geleden. Maar objectief zijn ze al lang niet meer….

Gast
Wijze van Zion
oktober 22, 2020 22:52

Goebbels is er niets bij………..

Gast
Paul Dino
oktober 22, 2020 22:09

Alleen die kop van die Laaf al, vriendje van Olengron zeker?

Gast
Leo knots
oktober 22, 2020 22:00

Noord Korea is er niks bij. Pure censuur. Dit gaat het volk niet lang meer pikken verwacht ik

Gast
Jaap Aap
oktober 22, 2020 21:34

Wat een akelige, zielige, zieke en gevaarlijke man is deze enge linkse kneus. Hopen dat ie schurft krijgt.

Gast
Lekker tv kijken
oktober 22, 2020 21:33

Ik kan er gewoon niet bij dat De Vooravond te opiniërend is… in wat voor bubble leef je om dat al over zo’n programma te zeggen. Ja ze hebben soms een mening, maar is het nou zo heftig dat je journalisten er niet mogen komen?

Gast
Jimmy
oktober 22, 2020 21:30

Jeetje is die pot er nog steeds?En gaat ze soms weer andere potten met fluwelen handschoenen “aanpakken”?Weer een reden om niet te kijken.

Gast
Bennie
oktober 22, 2020 21:05

@ Lies: Sven Kockelmann is geen onderdeel van de redactie NOS, niet te verwarren met de NPO.

Gast
Harrie
oktober 22, 2020 21:00

De NPO ligt toch al onder een vergrootglas. Please maak er een objectief programma van. Please geen M.
Please

Gast
AlexF
oktober 22, 2020 20:45

appart. Wellicht zou NOS iets meer meergaand moeten worden om tegenstijdigheden uit de wereld te helpen.

Gast
Wagenaar
oktober 22, 2020 20:39

De NOS is een verlengstuk van het binnenhof. En het binnenhof is roomser dan de paus. Dus dat is een helder verhaal. Maar in presentatie is het zo onafhankelijk als maar kan.

Gast
Harrie
oktober 22, 2020 20:30

Als dat M weer terugkomt haak ik weer af. Dan gaat het weer elke avond weer over black lives matter.
Die Gelauf moet eens vervangen worden. Dan krijgen we weer een open opinie programma

Gast
Maartje
oktober 22, 2020 20:27

Gelauff verward het woord objectief met links, grappig.

Gast
ano@niem.nl
oktober 22, 2020 20:13

In 1 woord SCHANDALIG ! En wat laten deze linkse rakkers zich kennen!

Gast
André
oktober 22, 2020 19:33

Het is nu nog wachten op een boycot van het eigen Journaal…

Gast
Lies
oktober 22, 2020 19:04

@Fox Mulder: allemaal nergens te bekennen. Maar Fidan zit er wel!

Gast
Fox Mulder
oktober 22, 2020 19:00

Wat zou Shula hiervan vinden? Of is die even niet thuis?

Gast
Kijker
oktober 22, 2020 18:16

Bromsnor@ Inderdaad. Het is zo gênant en doorzichtig. Zelfs in de blankste gebieden van Nederland zoeken ze net zo lang door totdat ze een gekleurder persoon, liefst vrouw hebben gevonden. De vragen zijn zo dom en de antwoorden zo voorspelbaar dat zij juist een negatief vooroordeel creëren.

Gast
Donald
oktober 22, 2020 18:14

Herr Gelauff, hoofd Kulturkammer van der Gedankenpolizei die wel even voor iedereen uitmaakt wie en wat de Nederlander bij nsb staatsomroep allemaal voorgeschotelt krijgt.

Gast
aangifte fraude
oktober 22, 2020 17:53

Pas op: naam/email/woonplaats hacker is weer aanwezig

Gast
Lies
oktober 22, 2020 17:40

Wellicht verwarren sommige reaguurders dit met racisme, dan heb je de opmerkingen van Gelauff niet goed gelezen / begrepen. Dit gaat veel verder dan links of rechts. Denk er over na. En bedenk dat ons belastinggeld in de zakken van dit soort bevooroordeelde baasjes verdwijnt.

Gast
Karin
oktober 22, 2020 17:33

Nog ff en ze vinden dat Fidan een racist is, moet niet gekker worden. Fidan geeft een realistisch beeld weer en dat mag niet van de NOS die wie is hier nou objectief, ik denk dat Gelauff bedoelt dat de NOS moslims bescherm ondanks dat onze eeuwen opgebouwde normen en waarden aan het afbreken zijn en dat de NOS dat ten volle faciliteert.

Gast
Karin
oktober 22, 2020 17:31

OMG als je de vooravond al te opiniërend vindt dan snap ik wel dat ze de Telegraaf extreem rechts vinden. Die bij de NOS geven dus nu echt toe dat ze extreem links en super woke zijn, ongelooflijk, en daarmee is is de NOS dus echt niet objectief kijk maar die Simone Weimans die haar linkse denkbeelden in haar werk verwerkt. NOS is bij deze echt af.

Gast
Bromsnor
oktober 22, 2020 17:21

Valt me op dat het vaak allochtonen zijn die geïnterviewd worden in het nos journaal. Of een reportage waar het vaak allochtonen zijn die er in voorkomen.

Gast
Taalkundige
oktober 22, 2020 17:01

Anti-racist@
Die Gelauff en consorten zijn zo dom. Hij noemt gekleurdere mensen die generaties lang in Nederland wonen en dus autochtoon zijn zogenaamd politiek correct ‘wit’ (dus in de betekenis autochtoon) . Die infantiele racistische zwart-wittaal leidt dus tot: witte witten, witte zwarten, zwarte witten en zwarte zwarten.

Gast
Huib
oktober 22, 2020 16:58

Niet te geloven dat deze man dit echt zegt. Woorden schieten tekort.

Gast
Anti-racist
oktober 22, 2020 16:52

Meneer Gelauff. U manipuleert de boel. Op de NOS-website wordt bij het personeel als eerste een foto van iemand van niet-westerse afkomst getoond. Die u uiteraard racistisch zwart zult noemen, al is hij blank. Maar omdat zelfs allochtonen volgens uw bekrompen taaltje ‘zwart’ zijn vindt u dat objectief. Als je verder scrolt blijkt dat circa 95 procent van het NOS-personeel blank is. Terwijl rond 23 procent in Nederland niet-westers of allochtoon is. Schande!

Gast
Lies
oktober 22, 2020 16:49

@Lariekoek: dus als ZZP-er mag je wel je wel zelf beslissen of je in gaat op een uitnodiging voor een talkshow? Maar in dienst van, mag dat niet? Wat vind je daar van?

Gast
Lariekoek
oktober 22, 2020 16:44

@Lies
Wat boeit het, of je Fidan hoog heb zitten! Vraag anders effe aan Fidan of jij je menig mag komen geven bij de Vooravond. En neem @Bart mee!

Sven Kockelmann is Zzp’er.

Gast
Woordenkunstenaar
oktober 22, 2020 16:41

Meneer Gelauff. Objectiviteit bestaat niet. Uw ultrarechtse, elitaire racistische organisatie die tevens qua taalgebruik is gelardeerd met een Amerikaans activistisch, racistisch anti-blanksausje is al jarenlang het lichtend voorbeeld dat objectiviteit niet bestaat.

Gast
Xavier
oktober 22, 2020 16:40

De NOS volledig objectief, hahahahahahahahahahahaha. Reductio ad absurdum zou Harry zeggen.

Gast
Lies
oktober 22, 2020 16:38

@Objectivus: Kysia, de NOS koninklijk huis verslaggever. De felheid alleen al, heb het ook gezien. Nee joh, hartstikke objectief!

Gast
Objectivus
oktober 22, 2020 16:33

Oké, zwart-witprater en -denker Gelauff. Dan moet u ook al uw personeel verbieden meningen te verkondigen zoals Kysia Hekster over het koningshuis gisteren. Verder moet u racistische polariserende taal op uw kantoor en uitzendingen verbieden. Het is een schande dat u blanke (autochtone) Europeanen maagdelijk, vredig, zuiver wit noemt en tropisch Afrikanen duivels, geblakerd, dood zwart noemt.

Gast
Roos
oktober 22, 2020 16:27

Haha, die Gelauff: “NOS-mensen, die volstrekt objectief opereren”

Gast
Lies
oktober 22, 2020 16:26

@Lieke: en wat doe jij nu?

Gast
Lieke van Lexmond Lover
oktober 22, 2020 16:25

Wie denkt FIDAN niet wie ze is? ze moet haar mening voor zich houden, is niemand geinteresserd in! Hou je bij je feiten en presenteer alleen, geen eigen mening geven in een show

Gast
Bart
oktober 22, 2020 16:22

Marcel Gelauff bepaald wel even voor het Nederlandse volk wat politiek correct is en wat niet.

Gast
Youp
oktober 22, 2020 16:21

“Maar dan is het wel de vraag of NOS-mensen, die volstrekt objectief opereren, daar bij passen.“

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
wist niet dat die Gelauff zo onvoorstelbaar komisch uit de hoek kon komen.
Liefste trap je hem er gelijk weer in terug.
Vieze linkse lapzwans

Gast
kabouterplop
oktober 22, 2020 16:19

Wat een humor heeft die man zeg. NOS & objectief hahahah

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen