‘Deal Talpa en TMG zorgt niet voor monopoliepositie’

Foto: RTLDe deal tussen Talpa en TMG maakt John de Mol de machtigste man van de Nederlandse radiomarkt. Toch is er van een monopoliepositie geen sprake. Dat zegt TMG-baas Geert-Jan van der Snoek bij BNR Nieuwsradio. Van der Snoek wijst naar de NPO als machtige radiopartij. “Er zijn meerdere partijen; de publieke omroep met name. Ik denk dat de publieke omroep met name degene is die de markt als totaliteit op dit moment heeft. Aan de commerciële kant konden wij tot nu toe niks.

Tot 1 januari mochten mediabedrijven slechts twee radiozenders hebben. Dat limiet is nu losgelaten. “Door de nieuwe regelgeving sinds 1 januari kunnen we überhaupt in de buurt proberen te komen van de Publieke Omroep.

De Mols radiozenders Radio 538 en SLAM!FM gaan op in een nieuw bedrijf met de TMG-zenders Sky Radio en Radio Veronica, waarvan hij 77 procent van de aandelen krijgt. Daarnaast heeft hij ook nog een minderheidsbelang in 100% NL en Radio 10.

Radio 538 is de grootste radiozenders van het land en Sky Radio is de nummer drie. De in totaal vier radiozenders van Talpa en TMG scoorden in de meest recente luisterperiode een gezamenlijk marktaandeel van 27 procent.

De luisteraar is de grote winnaar van deze deal, meent Van der Snoek. ”Doordat we samengaan hoeven de zenders niet meer één amorfe massa te bieden, ze kunnen juist iedere luisteraar specifiek bedienen.”

We kunnen de overlap tussen de zenders weghalen en voor elke luisteraar de goede omgeving creëren. Ook kunnen we samen digitale radio verder ontwikkelen.’

Lees ook: TMG brengt Sky Radio en Veronica onder bij Talpa (vanochtend)

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen