‘Salarisconstructie Eva Jinek zorgt voor heibel, NPO-bobo steigert’

Rob Goossens stelt dat een van de bobo’s bij de publieke omroep, Gijs van Beuzekom, zijn bezwaren heeft uitgesproken over een salarisconstructie voor Eva Jinek. “Hij neemt afstand.”

Gijs van Beuzekom en Eva Jinek © Michel Schnater, Linda Stulic

Er gaan nu al geruime tijd geruchten over een salarisconstructie voor Eva Jinek nu ze terugkeert naar de publieke omroep. Ze zat bij RTL naar verluidt op 1,2 miljoen euro per jaar, maar bij de NPO geldt er een salarisplafond van twee ton. Er zijn handige foefjes om daar onderuit te komen, maar Eva ontkent stellig die foefjes te gebruiken.

Rob jaagt op Eva

Rob Goossens, deskundige van RTL Boulevard, doet momenteel naar eigen zeggen onderzoek naar Eva’s nieuwe productiepartner MediaLane. “Ja, ik ben er nog steeds niet over uit. Ik ben wel… Er zijn wat mensen die zich ermee bezighouden die zenuwachtig lijken te worden, dus ik krijg wel wat meer informatie”, zegt hij in De BLVD Podcast.

MediaLane is een relatief groot productiehuis van de dochter van Joop van den Ende. “En stiekem fluistert iedereen – en dat fluisteren wordt steeds luider – dat het eigenlijk gewoon van Joop zelf is. En Joop heeft in zijn vroege jaren een van zijn beste zakelijke beslissingen genomen, namelijk om presentatoren gewoon in dienst te nemen.”

Joop-constructie

Het is de zogenoemde Joop-constructie. “Want als dan een zender een programma moest bestellen, dan zei hij: ‘Met die presentator? Ja, maar dan moet je wel lappen, want ik heb exclusiviteit op die presentator.’ En daar is natuurlijk ook niks mis mee, want het zijn gewoon commerciële afspraken.”

Alleen toen kwam de NPO met een salarismaximum. “Je mag niet meer verdienen dan de minister-president daar, wat wat mij betreft heel begrijpelijk is, maar in de praktijk is het niet heel erg uitvoerbaar, omdat producenten wel gewoon kunnen verdienen wat ze willen en dus ook presentatoren nu ineens producent werden, of het al waren.”

Net als Matthijs

Als een stukje van de productietaart naar Eva gaat, dan heeft niemand dat door. “We weten dat Matthijs van Nieuwkerk dat ook heeft gedaan. Wat voor bedragen daarmee gemoeid zijn daar lopen de verhalen over uiteen, maar dat zou aanzienlijk zijn, dus ook dat gaat fors over het maximum van de publieke omroep heen, maar dan mag het officieel wel.”

Hij vervolgt: “En het verhaal gaat dus dat Eva Jinek met diezelfde constructie naar de NPO is gehaald. Nou, uiteraard, iedereen die ermee te maken heeft ontkent het ten stelligste. Ook al mag het wel, ze voelen ook aan: zelfs al zou het kloppen, je wilt liever niet dat het bekend wordt.”

Gijs steigert

Rob heeft gehoord dat een van de NPO-bobo’s protesteert. “Ik twijfel of we de mensen die zeggen van: ‘Het is echt niet zo’, moeten geloven, want ja, ik wil ze wel heel graag geloven, alleen nu hoorde ik bijvoorbeeld van de week dat de genremanager journalistiek bij de NPO, Gijs van Beuzenkom heet-ie, iets heeft gezegd.”

Wat dan? “Van: ‘Nou, aan dit soort grappenmakerij wil ik niet meewerken. Dus ja, not on my watch.’ En nu is dus het hele programma van Eva Jinek niet meer als journalistiek ingedeeld, zoals De Wereld Draait Door, Khalid & Sophie, De Vooravond, Op1 en alle programma’s waar je mee kunt vergelijken. Maar nu is het ineens een cultuurprogramma.”

Not on my watch

Luuk Ikink vindt dit wel een beetje verdacht klinken. “Zodat het niet meer valt onder de verantwoordelijkheid van die Gijs?”

Rob: “Ja, dus dat Gijs zich niet hoeft te verantwoorden voor een constructie waar hij niet zijn naam bij wil zetten.”

Wat Eva hier allemaal van vindt? Vast en zeker broddelwerk.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Rob Goossens probeert salarisconstructie Eva Jinek boven water te krijgen. Prima of flauw?

Tussenstand

Aan het laden ... Aan het laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Helpt Peter van der Vorst de carrière van Renze Klamer om zeep?

Tussenstand

Aan het laden ... Aan het laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen