‘Giel de Winter is typisch YouTube-generatie, kan niet tegen kritiek’

Giel de Winter is een typisch voorbeeld van de generatie contentmakers die begint op YouTube en geen kritiek kan verdragen als het échte werk begint, stelt AD-journalist Marcus den Blanken.

Giel de Winter © YouTube

Het zelfvertrouwen van Giel de Winter kent geen grenzen: kritiek op zijn werk vindt hij eigenlijk zonder uitzondering onterecht. Wat híj doet is geweldig en wat de rest van de mediawereld doet is achterhaald, vindt hij zelf. Toen Angela de Jong het in haar hoofd haalde om te wijzen op de lage kijkcijfers van zijn tv-variant van Het Jachtseizoen, reageerde hij pissig.

Kritisch op jezelf zijn

AD-journalist Marcus den Blanken wijst erop dat Giel een typisch voorbeeld is van de generatie contentmakers die begint op YouTube. “Op YouTube kun je alles proberen en dan hoeft het niet perfect te zijn, maar zodra je die stap naar het grote werk maakt, dan moet je juist kritisch op jezelf zijn”, legt hij uit in de AD Mediapodcast.

Zo’n Giel moet dan ook gewoon kunnen luisteren naar mensen met veel meer ervaring, vindt Marcus. “Als iemand dan zegt van: ‘Hé, doe dit anders, doe dat anders of waarom doe je dit shot?’, dan moet je dat aanpassen.”

‘Giel kan niet tegen kritiek’

Marcus denkt dat het incasseringsvermogen van Giel heel laag is. “Je merkt het bij die jongen van StukTV. Als er kritiek komt op dat programmaatje Het Jachtseizoen, dan is het meteen van: ‘Maar kijk hoe geweldig het is!!!’ Daar zitten ook onderdelen in waarvan ze moeten leren, maar blijkbaar kan dat niet bij de generatie die met hun YouTube-hits zijn opgegroeid.”

Zijn AD-collega Angela de Jong denkt dat zulke jongens gewoon te veel ja-knikkers om zich heen hebben. “In mensen hun gezicht wordt te vaak gezegd dat het allemaal geweldig is, terwijl dat niet zo is.”

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen