Renze Klamer maakt plaats voor herhalingen, kijkcijfers in de lift

Pijnlijk maar waar: de late avond van RTL 4 zit in de lift omhoog nu Renze Klamer van de buis is met zijn talkshow. De opvolger, herhalingen van woonprogramma’s, weet meer kijkers te scoren.

Renze Klamer © RTL

Eigenlijk zou augustus de maand worden waarin Renze Klamer zijn debuut zou maken als talkshowhost op RTL 4. De producent die alle late talkshows maakt voor de zender, PilotStudio, was echter hoognodig toe aan vakantie. Daarom beleefde Humberto Tan in juni een extra kort seizoen en ging Renze al in juli op zender.

Herhaling verslaat Renze

Renze heeft redelijke kijkcijfers gescoord, maar heel denderend was het allemaal niet. Dat blijkt ook maar weer nu Renze van de buis is en zijn opvolger, herhalingen van woonprogramma’s, nog beter scoort. Waar Renze vorige week maandag 574 duizend kijkers neerzette, had de herhaling van Kopen Zonder Kijken er gisteren 626 duizend (19 procent).

Opvallend, vindt kijkcijferprofessor Tina Nijkamp het. “Kopen Zonder Kijken scoort ook in de herhaling uitmuntend en zelfs beter dan de talkshow RENZE. Ook in de doelgroep 20 tot 54 jaar is Martijn Krabbé’s programma een ware hit in de herhaling: 23,1 procent marktaandeel versus 16,0 procent voor RENZE”, zegt ze op haar kijkcijferjuicekanaal.

Concurrentie heeft last

RTL 4 maakt het de concurrentie pas moeilijk nu Renze weer van de buis is. “Kopen Zonder Kijken scoort ook een stuk hoger ook dan Op1: zij scoorden gisteren in de (…) doelgroep slechts 10,8 procent. Hart scoorde 11,5 en Shownieuws 9,9 procent. Vooral Op1 en Shownieuws lijken veel last te hebben van Kopen Zonder Kijken.”

Vorige week scoorden Op1 en Shownieuws in de doelgroep namelijk nog ruim boven de 14 procent, zegt Tina. Voor Renze is het natuurlijk niet prettig om te horen dat een willekeurige herhaling beter scoort dan de talkshow waarvoor hij zich een maand lang zo fanatiek heeft ingespannen.

Slimste Mens op één

De Slimste Mens, waarin Maarten van Rossem zijn walging uitsprak voor Martien Meiland, was gisteren met 1,5 miljoen kijkers (33 procent) op NPO 2 de grote winnaar op prime time. Nieuwsuur trok aansluitend 716 duizend kijkers (19 procent).

NPO 1 pakte zilver met MAX Vakantieman (1,1 miljoen en 25 procent). Direct erna trapte Het Familiediner af met 782 duizend kijkers (21 procent). RTL 4 wist met B&B Vol Liefde 852 duizend kijkers (20 procent) te vermaken.

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (474 duizend), Shownieuws (359 duizend), 112 Vandaag (328 duizend), Boeren Bijbels en Beauties (225 duizend) en Shownieuws Zomereditie (121 duizend).

De kijkcijfers van maandag 1 augustus 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO2) 1.483.00001. NPO1 / 26.9%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.460.00002. RTL4 / 20.5%
03. MAX Vakantieman (NPO1) 1.117.00003. NPO2 / 13.3%
04. Half acht nieuws (RTL4) 941.00004. SBS6 / 7.0%
05. Een huis vol (NPO1) 857.00005. NET5 / 4.3%
06. B&B Vol Liefde (RTL4) 852.00006. RTL5 / 4.1%
07. Journaal 18:00 (NPO1) 834.00007. Vero / 3.3%
08. Op1 (NPO1) 807.00008. RTL8 / 3.1%
09. Het Familiediner (NPO1) 782.00009. NPO3 / 3.0%
10. Ik Weet Er Alles Van (RTL4) 754.00010. RTL7 / 2.3%
11. EenVandaag (NPO1) 745.00011. Discov / 1.3%
12. Nieuwsuur (NPO2) 716.00012. BBC / 1.0%
13. RTL Boulevard (RTL4) 680.00013. Paramount / 0.8%
14. Kopen Zonder Kijken (RTL4) 626.00014. SBS9 / 0.7%
15. Journaal laat (NPO1) 611.00015. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 43,2%
02. RTL Nederland 30,6%
03. Talpa TV 15,3%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Renze Klamer goed aansluit bij het publiek van RTL 4?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Jandino Asporaat schept op over zijn BN'er-privileges. Onhandig of leuk voor hem?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen