Angela de Jong: ‘RTL, wat moeten jullie met moreel failliet Talpa?’

Angela de Jong adviseert RTL dringend om af te zien van de overname van Talpa. De bedrijfsculturen zijn volgens haar gewoon veel te verschillend. “Het is een moreel failliete toko.”

Peter van der Vorst, Angela de Jong en John de Mol © RTL

Steeds meer partijen vragen zich af of RTL Nederland er nog steeds goed aan doet om Talpa Network over te nemen en John de Mol vervolgens 30 procent van de aandelen in de nieuwe mediacombinatie te geven. “Ik zou denken: ja, jongens, kopen we niet iets wat een beetje over de tijd is?”, zeggen critici als Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen.

Moreel failliet

Angela de Jong sluit zich daarbij aan in haar eerste AD-column sinds haar vakantie in Italië. Het is volgens de opiniediva een behoorlijk onhandige stap van RTL: “Onbegrijpelijk dat RTL die moreel failliete toko nog steeds wil overnemen.”

Ze wijst op de meest recent in opspraak geraakte Talpa-ster: Peter Gillis. Hij wordt verdacht van het mishandelen van zijn vriendin, maar Talpa reageert heel terughoudend. Onterecht, vindt mede-opiniemaker Harry Vermeegen. “Hij wordt niet eens ontslagen bij Talpa. Daar vinden ze ook allemaal maar van: ga je gang maar.”

Angela hekelt Gillis

Voor zo’n type als Peter Gillis raakt Angela haar afstandsbediening niet meer aan. Ze omschrijft hem als ‘probleemgeval 37 van SBS/Talpa’. “SBS had die proleet sowieso nooit op het schild mogen hijsen als cultheld. Hij verkeert er in goed gezelschap, dat dan weer wel. Er is daar bijna geen presentator zonder smet of smetje.”

Angela denkt dat de kijker Talpa heel hard gaat afstraffen. “Het verbaast me niks dat de kijker door de gemaakte gezelligheid van die zender heen prikt en hem overslaat op de afstandsbediening.”

Wat vindt Talpa?

Hoe kijkt Talpa zelf eigenlijk naar het enorme cultuurverschil met RTL? Waar John alleen heerst en niet zo’n moeite heeft met sterren die uit de bocht vliegen, is RTL een grote organisatie die meer waarde hecht aan normen en waarden. “Je moet er goed over nadenken en goed naar kijken”, zegt Pim Schmitz, de algemeen directeur van Talpa Network.

Pim vertelt in de podcast BMY dat je goed moet kijken naar de ‘culturele integratie’. “Het hoeft niet per se van tevoren een fit te zijn. Je kunt best wel op dingen die anders zijn of waar je anders over denkt… Maar als je het maar goed ziet, als je het maar bewaakt. Ja, dat is heel belangrijk in het proces. Dat merken we nu ook weer.”

Grote eenmanszaak

Waar merkt Pim dat? “We zijn natuurlijk bezig met de voorbereidingen van de RTL-Talpa-fusie en hoewel we beide een mediabedrijf zijn, beide een creatief bedrijf zijn en beide commercieel, heb je toch culturele verschillen tussen Talpa en RTL. Die verschillen moet je wel herkennen en erkennen. Vervolgens moet je daar gezamenlijk iets mee doen.”

Hij vervolgt: “RTL is natuurlijk een grote corporate en wij zijn een hele grote eenmanszaak bij wijze van spreken. Als je die bij elkaar gaat brengen dan heb je verschillen in cultuur. Beide hebben iets goeds en beide hebben dingen die minder goed werken. Je moet proberen het beste van die twee bij elkaar te voegen.”

AD-column

Angela is back:

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Zijn de bedrijfsculturen van RTL en Talpa té verschillend?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen