Linda de Mol heeft baaldag: talkshow trapt af met laagterecord

De kijkcijfers van zondag 5 december 2021 (SKO) – Linda de Mol is het nieuwe seizoen van haar talkshow Linda’s Wintermaand ietwat teleurstellend begonnen. Ze noteert namelijk een laagterecord.

Linda's Wintermaand © Roy Beusker

Het is een van de weinige sterren die het gewoon durft toe te geven als haar kijkcijfers wat tegenvallen: Linda de Mol. Waar types als Carlo Boszhard en Eddy Zoëy nog de barricades opgaan om een score van 98.000 kijkers goed te praten, gaf Linda ruiterlijk toe dat ze die 700.000 kijkers van haar show De Dating Quiz toch wat teleurstellend vond.

Voorzichtige start

Gisteren werd De Dating Quiz opgevolgd door Linda’s Wintermaand. Tv-kenner Rob Goossens daaraan voorafgaand: “Met De Dating Quiz heeft ze de afgelopen weken natuurlijk niet echt denderend gescoord, dus het is voor haar te hopen dat ze met deze gasten in Linda’s Wintermaand iets beter gaat scoren.”

Met de nadruk op íets beter dan: Linda’s Wintermaand is gisteren van start gegaan met ‘slechts’ 811.000 kijkers (12 procent marktaandeel), ondanks het mooie gastenduo: André van Duin en Nikkie de Jager. “Zo rond de 900.000 had ik wel gehoopt”, zei Linda over De Dating Quiz. En dat geldt natuurlijk ook voor haar talkshow.

Laagterecord voor Linda

Linda’s Wintermaand is begonnen met een laagterecord. Vorig jaar werd het eerste seizoen van de winterversie uitgezonden en die scoorde goed tótdat Heel Holland Bakt terugkeerde op televisie. Na 1,9 miljoen kijkers (!) voor de aflevering met Mark Rutte en tweemaal 1,2 miljoen kijkers, sloot de eerste serie af met 866.000 kijkers.

Van de dertig afleveringen van voorganger Linda’s Zomerweek scoorde slechts één aflevering minder kijkers dan die van gisteren, namelijk 782.000. In die zin is Linda’s score natuurlijk wel een beetje teleurstellend.

Linda pakt brons

Recht tegenover Linda werden drie amusementsprogramma’s beter bekeken, namelijk Maestro met 1,3 miljoen kijkers (19 procent) op NPO 1, Expeditie Robinson met 990.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en Sint en De Leeuw met 954.000 kijkers (20 procent) op NPO 1. Met Linda pakte SBS 6 dus brons.

Gedurende de tweede helft van prime time, tegenover Sint en De Leeuw, stelden zowel RTL 4 als SBS 6 teleur. RTL 4 zond de eerste aflevering van De Verraders uit, waarvan het vervolg alléén op Videoland te zien is. Daar keken 513.000 mensen (10 procent) naar. Op SBS 6 begon het nieuwe seizoen van Klein Maar Fijn met 363.000 kijkers (9 procent).

Max scoort

Ondertussen werd er ook nog geracet. Max Verstappen trok verspreid over Ziggo Sport en betaalkanaal Ziggo Sport Select miljoenen kijkers. Toen de wedstrijd even voor half acht kortstondig werd gestaakt, keken er respectievelijk 1,7 miljoen (27 procent) en 1,1 miljoen mensen (28 procent). De nabeschouwing begon om 20.40 uur.

Het schaatsen op NPO 3 trok ook een hoop bekijks: daar keken vanaf 21.50 uur 639.000 mensen (15 procent) naar.

Belangrijke titels die de top 15 niet haalden zijn onder meer RTL Boulevard (557.000), Humberto (541.000), Hart van Nederland (473.000) en Shownieuws (388.000). Net5 was de flopzender van de avond: die haalde met 0,4 procent marktaandeel niet eens de zender top 15.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2’s Nieuwsuur: 545.000,
  • RTL 5’s Zeeman Confronteert: 220.000,
  • Veronica’s 2012: 217.000,
  • RTL 8’s Christmas in Evergreen: 168.000,
  • RTL 7’s Schone Handen: 101.000,
  • Net5’s Het Gezin: 36.000.

Ziggo Sport avondmarktleider

Ziggo Sport was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Autosport F1 GP Wedstrijd Gestaakt (Ziggo) 1.666.00001. Ziggo / 18.0%
02. Autosport F1 GP SAU (Ziggo) 1.648.00002. NPO1 / 16.8%
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.575.00003. RTL4 / 11.6%
04. Maestro (NPO1) 1.333.00004. ZiggoSel / 11.1%
05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.093.00005. SBS6 / 9.3%
06. Autosport F1 GP Wedstrijd Gestaakt (ZiggoSel) 1.666.00006. NPO3 / 6.5%
07. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 1.082.00007. NPO2 / 4.1%
08. Autosport F1 GP SAU (ZiggoSel) 1.077.00008. Vero / 2.7%
09. Expeditie Robinson (RTL4) 990.00009. RTL8 / 2.6%
10. Sint en De Leeuw (NPO1) 954.00010. RTL5 / 2.3%
11. Linda’s Wintermaand (SBS6) 811.00011. RTL7 / 1.4%
12. Autosport F1 GP VB (Ziggo) 729.00012. ESPN / 0.9%
13. Schaatsen WB 1000M H (NPO3) 639.00013. RTLZ / 0.8%
14. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 613.00014. Spike / 0.7%
15. Half acht nieuws (RTL4) 604.00015. BBC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 27,4%
02. RTL Nederland 18,7%
03. Talpa TV 12,9%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Linda de Mol sinds het Marco-'interview' last heeft van een ons-kent-ons-imago?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen