RTL 4-baas Peter van der Vorst grijpt opnieuw in bij GTST

Peter van der Vorst, de contentdirecteur van RTL, grijpt opnieuw in bij Goede Tijden Slechte Tijden. Hij laat de look and feel van de dagelijkse soapserie veranderen. Dat heeft hij woensdagavond gezegd in RTL Boulevard.

Peter van der Vorst Foto: RTL

Goede Tijden Slechte Tijden is al jaren een zorgenkindje. Hoewel de huidige lockdown een hoop verhult – de kijkcijfers liggen momenteel een stuk hoger dan gewoonlijk – zorgt de soapserie nog altijd voor de nodige kijkcijferdips. Bij zijn aantreden vorig jaar greep Peter direct in bij GTST en ook nu gaat hij weer sleutelen aan de soapserie.

Look en feel GTST aangepast

Peter van der Vorst was tot begin 2018 nog een kijkcijferhit, maar daarna is het behoorlijk bergafwaarts gegaan met GTST. De kijkcijfers zijn te laag, concludeerde Peter zelf ook vorig jaar. Hij greep in door GTST dichterbij de kijker te brengen: geen luxe lunches meer in de Rozenboom, maar gewoon pindakaas aan de keukentafel.

Nu het vanwege corona iets beter gaat met GTST, leunt Peter niet achterover. “We zien een langzaam stijgende lijn in de kijkcijfers en marktaandelen ook van GTST. Er staan komend voorjaar nog wat verrassingen op stapel en dan gaan we ook de look and feel van de serie aanpassen.”

Blockbuster-strategie slaat aan

De televisiebaas merkt dat het over het algemeen goed gaat met RTL 4. Vooral de nieuwe blockbuster-strategie, waarbij programma’s prime-time-vullend worden uitgezonden, werkt volgens Peter goed. “We hebben natuurlijk een aantal titels die het al goed deden en daar is onze blockbuster-strategie op gebaseerd.”

Dankzij de blockbuster-strategie zendt RTL 4 op veel avonden nog maar één in plaats van twee programma’s uit. “We gaan meer doen met onze sterke titels. Mensen zijn al fan van die programma’s en door ze te verlengen doen we iedereen een plezier. Het is een win-win-situatie, want tegelijkertijd – daar moeten we eerlijk in zijn – is het ook een bezuiniging.”

Weekendamusement

Ook nieuw is dat het weekendamusement nu al op donderdag begint met I Can See Your Voice. “Het was natuurlijk wel spannend, maar als we kijken naar de kijkcijfers en de marktaandelen, dan doen we het eigenlijk hartstikke goed. Vorige week hadden we zelfs een recordmarktaandeel van 24,5 procent in onze doelgroep voor RTL 4. Daar zijn we natuurlijk wel heel trots op met z’n allen.”

En tot slot: hoe zit het met de ruzie tussen Frank en Rogier? “Ik heb binnenkort een afspraak met beide mannen, dus dan weet ik hoe de vlag erbij hangt. Ik heb nog wel de hoop dat dat weer goed gaat komen. In principe blijven wij gewoon programma’s met beide heren maken”, besluit hij in RTL Boulevard.

RTL Boulevard vroeg Peter niet naar de richtingenstrijd met zendercoryfee Beau van Erven Dorens. Waar Beau meer maatschappelijk betrokken programma’s wil maken, wil Peter de focus vooral op lichtvoetig amusement brengen.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen