RTL 4 erg tevreden over ‘blockbuster-strategie’

RTL 4 is erg tevreden over zijn nieuwe blockbuster-strategie, waarbij programma’s prime-time-vullend worden uitgezonden. Dat heeft Peter van der Vorst, de contentdirecteur van RTL, gezegd op NPO Radio 1. Tot dit seizoen duurde prime time bij RTL 4 van 20.30 en 22.30 uur en dat werd doordeweeks opgevuld door twee programma’s van een uur. Nu duurt prime time van 20.30 tot 22.00 uur en is er op meerdere dagen slechts één programma te zien, dat dus anderhalf uur duurt.

RTL 4 heeft op maandag bijvoorbeeld Kopen Zonder Kijken uitgerekt tot anderhalf uur en op dinsdag Het Perfecte Plaatje. Het scheelt behoorlijk in de kosten: er hoeft immers maar één programma besteld te worden om prime time op te vullen.

Peter is er erg over te spreken. “De blockbuster-strategie is vooral dat we ons focussen op onze allersterkste merken en we daar meer afleveringen van bestellen en soms ook langere afleveringen.”

Hij wijst op Kopen Zonder Kijken en Het Perfecte Plaatje. “Dat waren programma’s van drie kwartier en die hebben we nu naar een uur uitgebreid. Dat betekent dat we nu één programma minder op een avond hoeven te bestellen, dus dat is een bezuiniging, maar het is ook een strategie om ons marktaandeel nog meer te verstevigen.”

Kijkcijferhits

Beide programma’s zijn kijkcijferhits. “De kijkers van die programma’s kunnen er geen genoeg van krijgen en dat liet afgelopen week ook zien. Ze blijven massaal zitten.”

Gaan straks alle RTL 4-programma’s zo lang duren? “Je kunt het niet bij ieder programma doen, daar moet je heel kritisch naar kijken. Tot dusver pakt het goed uit.”

Amusement op donderdag

Verder haalt RTL 4 nu ook amusement naar de doordeweekse programmering. Zo begint donderdag de Carlo Boszhard-show I Can See Your Voice. “Het is voor het eerst dat we dat soort groot studio-amusement ook op de donderdag gaan doen. Dat vind ik ook spannend.”

Van maandag tot en met woensdag zal je het waarschijnlijk niet zien, dan heb je vooral de ENG, de locatieprogramma’s die we doen. Maar het weekend begint tegenwoordig inderdaad al een beetje op donderdag.”

Foto: RTL

23 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
J
oktober 27, 2020 22:34

@MC bezoeker 44: Deels is dit ook aan corona te verwijten. Er zijn eenmaal minder programma’s gemaakt afgelopen maanden. Voornamelijk de programma’s die nu op RTL5 zijn, zijn programma’s die uit het voorjaar verschoven waren naar nu. Ik mag inderdaad hopen dat er wanneer mogelijk, weer meer nieuwe programma’s gemaakt kunnen worden.

Gast
MC bezoeker 44
oktober 27, 2020 22:21

@Bart De strategie lijkt wel te werken. Persoonlijk begrijp ik dan weer niet dat ze ook de reeks oprekken met extra afleveringen. Zo blijft er inderdaad weinig ruimte voor nieuwe formats over en deze programma’s worden ook niet toegevoegd aan bijvoorbeeld RTL5, waardoor presentatoren ook een stuk minder te doen hebben en je je kunt afvragen of ze allemaal nog wel nodig zijn. Nicolette bijvoorbeeld hebben we het hele tv-seizoen nog niet gezien.

Gast
Bart
oktober 27, 2020 21:53

Pure armoede van een zender als RTL4 om maar met 1 wisselend programma per dag aan te komen. Bezuinigingen is logisch maar begin daarmee aan de achterkant en niet aan de voorkant. De kijker is nu de dupe terwijl het belangrijkste is.

Het weekend met groot amusement begint tegenwoordig al op donderdag bij RTL4. Peter deed alsof dit volledig nieuw was maar RTL4 deed niet anders in de jaren 90. Overigens was het alle dagen amusement wat de klok sloeg. Onder andere Wie ben ik en Kiezen of delen op maandag. De Staatsloterij show en Hitbingo op dinsdag. Ron’s Honymoonquiz, De Soundmixshow, Wedden dat etc. op donderdag. En ga zomaar door. Investeer meer in de alle avonden op prime-time en laat in het weekend en ga bezuinigen achter de schermen op andere plekken binnen het bedrijf.

Gast
Gtstfan
oktober 27, 2020 19:31

Van mij zou Jinek wel om 21:50 mogen beginnen op Vrijdag.

Gast
Sven L.
oktober 27, 2020 18:31

Opdracht uit Keulen waarschijnlijk. Is daar al jaren de norm namelijk.

Gast
Martijn
oktober 27, 2020 16:38

Ik vind het wel een grappige conclusie dat @Norvo blijkbaar nooit heeft doorgehad hoe commerciële televisie werkt

Gast
Ron
oktober 27, 2020 15:42

@Adriaan: die buffer hebben ze nu al opgebouwd, ze lopen ver voor op schema met de afleveringen. Dus ze zouden nu weer terug kunnen gaan naar 5 dagen. Slechtere cijfers voor de grote vrijdagavondshows zul je er echt niet door krijgen, die scoren altijd al goed.

Gast
Matthijs Zelf.
oktober 27, 2020 14:56

Greet blonde Greet uit de polder?

Gast
Greet
oktober 27, 2020 14:54

SBS zal snel volgen denk ik
Altijd maar kopiëren

Gast
Hoe maken we van een drol een gebakje
oktober 27, 2020 14:18

Gaat financieel slecht met RTL.
Dus verschraling van het aanbod.

Gast
marc
oktober 27, 2020 14:18

Wat een armoede. Kijken zonder kopen is nu veel te lang, veel te saai.

Gast
Adriaan
oktober 27, 2020 13:46

@ron: dat is destijds ook gewoon toegegeven, en ook had het te maken met een grotere buffer opbouwen voor als opnames weer stil komen te liggen door Corona. Maar dit werkt zo goed, dat GTST echt niet meer terug gaat komen op de vrijdag.

Gast
Ron
oktober 27, 2020 13:39

Ik vind het maar een uit pure armoede gebaseerde oplossing. Ook dat terug brengen van 5 naar 4 afleveringen van GTST om als ‘excuus’ zo de grote vrijdagavondshows vroeger te laten starten vind ik een slecht argument. Dat is gewoon puur een bezuinigingsmaatregel.

Gast
Zomaar een persoon
oktober 27, 2020 13:35

“Het is voor het eerst dat we dat soort groot studio-amusement ook op de donderdag gaan doen.” Dat deden ze begin jaren 90 al, met de Honeymoon Quiz en zo.

Gast
Mark
oktober 27, 2020 13:26

Van 3 kwartier naar een uur en de reclame van een kwartier naar een half uur. En dan krijg je Jinek promo om 10 uur en weer 8 minuten reclame/promo’s.

Gast
dominicusmaximuts
oktober 27, 2020 13:22

Zouden ze bij RTL nog lol hebben in hun werk? Dat team van Peter schijnt alleen maar oud, zuur en chagrijnig te kunnen kijken. En afgunstig te zijn.

Gast
Lieke van Lexmond Lover
oktober 27, 2020 13:17

Vandaar dat Geraldine en de vrouwen zo slecht scoort zeker?

Gast
Karbonade
oktober 27, 2020 13:04

De oppervlakkigheid van dergelijke programma’s gilt je tegemoet.

Gast
Naam onbekend
oktober 27, 2020 13:01

Als er een vaccin is stort RTL verder in waar het begin maart was geëindigd !

Gast
idioot
oktober 27, 2020 12:54

heftig!

Gast
Harry
oktober 27, 2020 12:53

Het maakt RTL juist zwakker. Deze titels worden belangrijker waardoor RTL afhankelijker is. Als de populariteit afneemt gaan ze harder zakken dan wanneer er 2 programma’s zouden staan.

Bovendien erg goedkoop. RTL4 onwaardig. Gelukkig is SBS6 er ook nog.

Gast
Norvo
oktober 27, 2020 12:51

Goh, putten we nou nog steeds uit dat ene NPO 1 Radio-interview met Peter van afgelopen zondag? En een verontrustende conclusie: Het Perfecte Plaatje duurt anderhalf uur, maar de uitzending zelf is uitgebreid van 45 naar 60 minuten. Ruim een half uur reclame is heftig.

Gast
Tijn
oktober 27, 2020 12:51

Op zich snap ik dit wel. Beter een goed programma dan halfbakken en goedkoop geproduceerd.

En RTL gaat terug naar de jaren 90, waar de donderdagavond vaak de grote TV shows werden uitgezonden. Niks mis mee en ben benieuwd hoe dit uitpakt.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen