Radiozenders veel populairder dan diensten als Spotify

Foto: Inge WiedijkLuisteren naar traditionele radiozenders is nog altijd veel en veel populairder dan luisteren naar muziekdiensten als Spotify. Dat blijk uit onderzoek van het Nationaal LuisterOnderzoek, dat is uitgevoerd door GfK. Ruim 82 procent van de tijd die mensen besteden aan het luisteren naar audio wordt besteed aan het live luisteren naar radiozenders. Luisteren naar eigen muziek en luisteren naar muziekdiensten als Spotify beslaan 10 procent en 7 procent van de totale audioconsumptie, zo blijkt uit het onderzoek. 

Nicole Engels, directeur van NLO, vertelt: “Het is voor het eerst dat we via nauwkeurige logs de totale audioconsumptie, de gebruikte apparaten, distributiewijzen en het gebruik van eigen muziek zo grootschalig hebben onderzocht.”

Radio voert dus nog steeds de boventoon. “Overigens geldt dat ook bij jongeren tussen 13 en 34 jaar, waar live radio luisteren met 68 procent van de audioconsumptie het populairst is, naast eigen muziek 18 procent en muziekdiensten 14 procent.

Negentig procent luistert wekelijks naar radio, gemiddeld bijna 3 uur per dag. “Radio is overall een zeer sterk overdag medium en kent haar piekbeluistering in de ochtend.”

Eigen muziek en muziekdiensten hebben hun piek om 16 uur en ’s avonds rond 20 uur. “Wel is deze piek lager dan live radio luisteren op dat moment.”

Van alle respondenten geeft 35 procent aan weleens een online muziekdienst te gebruiken. “Zeven op de tien gebruikers van online muziekdiensten gebruikt een gratis versie.

Voor live radio luisteren worden traditionele apparaten zoals de radio-installatie en de autoradio nog steeds het meest gebruikt. Jongeren luisteren relatief meer online.

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen