100%NL van start in de ether

RTL FM is vannacht rond 00.00 uur uit de ether verdrongen door het nieuwe radiostation 100% NL. Presentatrice Julia Samuël nam een paar minuten voor twaalf uur afscheid van de luisteraars van RTL met het nummer ‘Can we still be friends’ van Todd Rundgren. Directeur Herbert Visser van 100% NL opende zijn radiozender met een speech, waarin hij vertelde over de start van 100%NL.

Het heeft even geduurd voordat men 100% NL via de ether kon beluisteren. “Ja, drie jaar procederen“, aldus Herbert Visser in het AD. “RTL Nederland kreeg de frequentie in 2003 toegewezen terwijl wij meer Nederlandstalige muziek beloofden. Dat was doorslaggevend volgens de regels. Maar de overheid wilde ons niet, omdat we maar achtduizend euro boden en RTL 23 miljoen.

RTL FM riep haar luisteraars tijdens de laatste uitzenddag op om te blijven luisteren via kabel en internet. In een promo meldde RTL FM wat de luisteraar stond te wachten: 100% Herrie. Frans Bauer of Marianne Weber krijgt de luisteraar van 100% NL niet te horen. “Nee, dat loont niet omdat voornamelijk 50-plussers er naar luisteren. Daar zitten adverteerders niet op te wachten.” 100% NL slingert onder meer muziek van Marco Borsato en Ali B de ether in. “We draaien zeventig procent Nederlandstalig en voor het overige anderstalige muziek van Nederlandse artiesten als Anouk, Krezip, en Kane. Het wordt een hip jong station.

54 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
josvanleeuwen
augustus 10, 2006 18:06

succes

Gast
Hans
augustus 10, 2006 00:09

jammer voor alle luisteraars van rtlfm. op deze manier is een gat op de fm band gekomen die eigenlijk niet is opgevuld. ik begrijp niet hoe zo”n zender als 100p nl landelijk kan uitzenden ze moeten zich diep schamen met hun onprofessionele manier van doen, en de overheid net zo hard omdat ze dit zomaar toelaten. ik hoop maar dat ze nu in 2011 is n keertje goed gaan veilen en dan daarna nooit meer. tot die tijd luister ik maar thuis via de kabel naar rtlfm en in de auto op am 1008.

Gast
Bikkers
juli 15, 2006 00:13

Eindelijk veel muziek uit Nederlandsebodem……………..:)

Top zender……….!!!!! Beter dan RTL FM en Sky radio.

Dus veel succes……..

Gast
RTLFM-luisteraar
juli 11, 2006 10:04

Wat is er met het vertrek vaan RTLFM nu nog over in het radiolandschap voor de 30+’er die geen schreeuwende rotherrie wil horen ?
Helemaal niets. Bij Skyradio of Radio 2 loop je na een half uur ook gillend gek weg. En 100%NL, dat had beter 100%TERINGHERRIE of 100%NIKS kunnen heten. Wat een vreselijk amateuristisch non-muziek uitezendend zooitje.

Het feit dat Herbert Visser deze frequentie heeft gekregen, toont JUIST aan dat we in een Bananenrepubliek leven, waarin alleen juridisch gelul telt, en niet het belang van de luisteraar. Want die zit op Herbert zijn zender niet te wachten, en heeft een groot verlies te incasseren aan het verdwijnen van RTL-FM.

Herbert, je wordt niet vriendelijk “bedankt” voor je juridische haarkloverij. Ik zal er geen traan om laten als dat flut-stationnetje van je failliet gaat, en de teherfrequentie terug kan naar RTL-FM !

Gast
Craig
juli 10, 2006 20:26

En dan ook nog de kosten van investeren in een radiozender de marketing enz. Dat is een pijnlijke misser.

En dat voor een achterlijk station met een achterlijk format die een achterlijk bedrag bood op die frequenties.

Gast
Zalm
juli 10, 2006 20:02

Even voor al die onwetenden hier: RTL heeft geen 23 miljoen betaald voor RTL FM. De 23 miljoen moest betaald worden in 8 jaarlijkse termijnen. Reken zelf maar uit wat ze tot nu toe dan wel hebben betaald. Of moet ik dit ook nog voor jullie voorrekenen!

Gast
El Pepe
juli 10, 2006 15:39

luister radio achter je compu via:

http://www.nederland.fm

Alle zenders onder 1 pagina.

Gast
René
juli 10, 2006 05:24

Iets wat legaal is voldoet niet aan het criterium van piraat.

Overigens heeft het huidige Veronica niets te maken met het Veronica wat in 1977 voor het eerst legaal begon uit te zenden als zendgemachtigde.

Na de verkoop aan RTL door Joop van der Reijden, was het definitief voorbij met Veronica oude stijl. Wat bleef is een slap afreksels dat draait op als sentiment.

Gast
Mickey
juli 9, 2006 21:38

er is toch al een legale piraat, VERONICA.
maarja die is al opgelost in de comerciele masale eenheidsworst.

dus dan maar kiezen voor een comerciele volksradiozender, in plaats van legale piraat???

Gast
roy
juli 9, 2006 18:44

het wordt tijd voor een legale piraat toch maar of dit het is?

Gast
Altere
juli 9, 2006 13:44

@Theo: die plannen van Harry de Winter gaan wel degelijk door volgens mij. Per 1 januari gaat zijn zender (ik dacht eerst digitaal) de lucht in. Dit bericht was volgens mij rond april/mei naar buiten gekomen, maar ik heb lopen googlen en niets van dat bericht kunnen terugvinden …

Gast
Chiel
juli 9, 2006 13:08

Ik ook van jou Theo :P

Gast
Joost
juli 9, 2006 12:20

Tja, maar ouderen zijn dan zogenaamd weer niet interessant voor adverteerders…

Gast
Theo
juli 9, 2006 12:18

@EL-G
Mee eens.
Natuurlijk zul je veel ouderen trekken met die muziek, maar ik ken ook behoorlijk wat jongeren die van volkse muziek houden.
Met zo’n station zal geen miljoenen omzet te halen zijn, maar als je het een beetje slim aanpakt moet het op z’n minst winstgevend te maken zijn.
Dat er veel belangstelling van de luisteraar voor is, staat i.i.g. als een paal boven water.

Gast
EL-G
juli 9, 2006 12:14

ik snap ook nog steeds niet waarom er geen station is dat de Nederlandse muziek a la Frans bauer enzo draaien. als je ziet hoe die TROS programma’s scoren. er moet daarvoor toch wel een gat in de markt zijn?

Gast
Theo
juli 9, 2006 12:11

Je gooit wat dingen door elkaar Mick.
Er zijn weliswaar 1000den radiostations in the US, maar daarvan is er maar een hele kleine minderheid die een landelijke (alle 50 staten) dekking heeft.
16.000 K is geen gering aantal, zeker als je ook nog in aanmerking neemt dat NL 1 van de dichtsbekabelde landen is.
Het Nederlandse probleem zit hem in het feit dat niemand genoegen wil nemen met een wat kleiner station wat in de marge toch leuk kan scoren.
TV idem dito.
Talpa komt met een nieuwe zender, en wat moet het worden??
Natuurlijk een brede familiezender, alsof we er daar al geen 6 van hadden.
Alles moet gemaakt worden voor de grootste gemeenschappelijke deler en standaard kijker en luisteraar, en daardoor is de spoeling zo dun en het aanbod zo’n middelmatige eenheidsworst.
Daarom kan elk RTL4 programma moeiteloos op Ned1 of 2, SBS of Talpa, en daarom zal niemand het in de gaten hebben als je het muziekaanbod hetzelfde houd en de jingles veranderd, dat ze naar een ander radiostation zitten te luisteren.
De maatschappij is de laatste 40 jaar gigantisch geindividualiseerd, alleen radio en TV hebben de arogantie te denken dat ze alleen programma’s moeten maken voor “de massa”.

Gast
Mickey
juli 9, 2006 11:57

@ theo (bericht 25)

je zegt dat in de states voor elke muziek stroom een station is.
dat klopt de states kennen duizende radio stations
maar je hebt het dan ook over een markt van 270 miljoen inwoners, dat betekent dat de meeste staions en stromingen, een grote overlevings kans hebben.
daar komt bij dat daar de muziekale stromingen hoinderd duizende fans hebben.
op een markt van 16 miljoen inwoners, is naar mijn idee het niet mogelijk om een radiomarkt zoals ze die in de states kennen.
heel veel stromingen in de muziek hebben in nedeland gewoon niet voldoende fans om een hele statdion op draaiende te houden.

ik denk dat nederland het gewoon met de popuilare radiostations moet doen en die die dat niet wil lekker ff een cd-tje maakt en die luistert.

Gast
Theo
juli 9, 2006 11:54

Bedankt Chiel.
Ik hou ook van jou :P

Gast
Chiel
juli 9, 2006 11:49

Nog te lui om het zelf op te zoeken op tip.nl!
Zal de jeugd van tegenwoordig maar weer het goede voorbeeld geven… ( :) )

Vanaf 28 augustus is De Pfaffs weer te zien op RTL7.

Verder nog mensen… ;)

Gast
Bart
juli 9, 2006 11:36

Kan de overheid binnenkort zo’n 30 miljoen uitkeren aan RTL NL….

Gast
Andre
juli 9, 2006 11:25

nog een popzender erbij dus?

Gast
Martijnjdd
juli 9, 2006 11:25

Kan Mediacourant iets doen tegen de overkill van Theo? ;)

En helemaal off-topic: Ik heb 49 weekjes vakantie op de Veluwe, dus de flitsende hoofdprijs kan Theo niet meer ontgaan.

Gast
Mickey
juli 9, 2006 11:20

nou dan moet Q-music ook nog maar willen verkopen, en zo slecht doen ze het niet met een markt aandeel van 5.3%.

dus ik denk niet dat dat er van komt…

Gast
Theo
juli 9, 2006 11:14

Theo zit nog steeds even zwaar bij te komen met koffie en Mediacourant :D

Maar nu je er toch bent.
Wanneer gaan de Pfaffs in HH op 7?

Gast
Chiel
juli 9, 2006 11:07

The heeft er zin in vandaag ;)

Gast
Mediaservice Redactieâ„¢
juli 9, 2006 10:32

@Theo: Helemaal mee eens!

Gast
Mediaservice Redactieâ„¢
juli 9, 2006 10:32

Als RTL nog radio wil via de ether, kopen ze Q-Music toch op en maken daar RTL FM van!

Gast
Theo
juli 9, 2006 10:31

Nog even dit (laatste keer ;))

Al maanden lang weten dat je begin juli uit gaat zenden, je willen profileren als hip en jong radiostation, maar vervolgens je luisteraars met een kluitje in het riet sturen op je website met de mededeling dat je homepage pas vanaf augustus operationeel is, is ook van een amateurisme waar zelfs een regionale omroep zich voor zou schamen :?

Gast
Theo
juli 9, 2006 10:23

Qua marktaandeel ga ik overigens met Craig mee.
1 – 1,5% voor 100%NL, en Caz heeft er weer een geflopt broertje bij. Ik heb het gisteren een uurtje op gehad maar het springt van de hak op de tak, en klinkt nergens nieuw of verrassend.
Als dit een hip radiostation voor moet stellen, wil ik ontzettend graag ouderwets zijn :D

Gast
Theo
juli 9, 2006 10:11

Het probleem is niet dat er teveel radiostations zijn.
Probleem zit um in het feit dat de radiostations die er zijn allemaal hetzelfde klinken en precies dezelfde meuk muziek laten horen.

In th US heeft elke muziekstyle zijn eigen radiostation, en als je bij de kabel het digitale pluspakket besteld krijg je 30 nonstop stations in 30 verschillende muziekstromingen.
Waarom kan dat in de ether niet??

Volgens mij is er best plaatst voor enkele kleinere radiostations die wat meer in de marge operen, en dan geen miljoenen winsten maken, maar toch een aardig resultaat kunnen boeken.
Het is allemaal makkelijk roepen dat er met bepaalde muzieksoorten geen reclame te verkopen is, maar met 15 stations die dezelfde bagger draaien, zullen er ook maar hooguit 3 a 4 zijn die kans maken om winstgevend te worden en de rest verdient ook geen drol, simple as that!!

Kortom het ontbreekt radiomakers aan lef en ballen om eens tegen de stroom in te gaan en creatief te worden.
Maar goed ook dat is niets nieuws, bij TV zien we ook al jaren hetzelfde.

Weet iemand trouwens hoe het zit met dat TV initatief van Harry de Winter??
Al lang niets meer van gehoord, ook weer in de koelkast beland??

Gast
René
juli 9, 2006 07:22

Er is een overkill aan radiostations en dat gaat zich wreken.
Maar ja het is de vrije markt dus laat ze elkaar maar lekker kapotconcurreren.

Gast
Jantje
juli 8, 2006 23:56

Ik heb het station ook een kans gegeven, maar ben na een half uurtje afgehaakt. Het lijkt net de lokale omroep, en die zijn zelfs nog beter!

Gast
Altere
juli 8, 2006 23:55

100%NL zit bij zo’n Fins Mediagroep. Dus ik denk dat die wel wat achter de hand hebben. Zo niet wit, dan wel zwart geld …

Gast
Jordy ||
juli 8, 2006 23:24

Vanavond! Nouja… vanavond… 00:15 de laatste Will and Grace! :(

Gast
Theo
juli 8, 2006 22:57

@Craig
Echt niet….. Jij zit net zo snel op de kast als die Talpies. :D

Gast
Craig
juli 8, 2006 22:43

Maar Martijn je weet toch wel dat ik altijd bewust hap. ;)

Gast
Theo
juli 8, 2006 22:22

Vanaf morgen kan er weer gegokt gaan worden.

De vraag is waar gaat Martijnjdd naar toe op vakantie.
Ik persoonlijk gok op een weekje Veluwe.

De flitsende hoofdprijs is een kijkje in de keuken van de Mediacourant, en een “meet and greet” met de makers van onze
onvolprezen website (alleen weten ze dit zelf nog niet ;))

Gast
Martijnjdd
juli 8, 2006 22:17

@Craig: Ik wist dat je niet luisterde, omdat jij naar Slam FM luistert. Maar ik wist ook dat je ging happen op mijn oneliner. :D

Gast
Roon
juli 8, 2006 22:08

Het is echt ontzettend jammer voor RTL FM. Ik luisterde ELKE dag minimaal een aantal uur en echt ik heb vandaag 100% NL een kans gegeven maar na 30 min kon ik me irritatie niet langer onderdrukken en vloog weer over op de LIVE stream van RTL FM. Jammer voor RTL FM maar ze komen terug, dat weet ik zeker!!! Nu gelukkig nog lekker luisteren op internet en de kabel!!!

Gast
Craig
juli 8, 2006 21:54

Ik luisterde nooit naar RTL FM.

Denk je dat ik 5 minuten lang zulke softe muziek verdraag? :)

Gast
Martijnjdd
juli 8, 2006 21:40

Craig, gecondoleerd met het verlies van de FM-frequentie.

Gast
Theo
juli 8, 2006 21:36

En weer een bagger-kut-meuk station erbij die Krezip, Anouk, Prostato en Kane gaan draaien.
Gelukkig hadden we er daar pas een stuk of 12 van :?
En dat noemen ze beleid in Hilversum??

Gast
Ikdus
juli 8, 2006 21:24

@ [Mike] : Tja het houdt natuurlijk niet op bij 8000 euro’s. De zenders in de lucht houden kost 8 a 9 ton per jaar, het onderkomen is niet gratis en de jocks zitten er natuurlijk ook niet voor niets.
Reclame verkopen wordt een redelijk ingewikkeld verhaal, dus kw inkomsten moet er redelijk hard aan getrokken worden lijkt me.

Gast
-
juli 8, 2006 18:39
Gast
Bart
juli 8, 2006 18:38

Wat is de website van 100% NL?

Gast
Mike
juli 8, 2006 18:04

@ Craig. Ze hebben best wel een vreemde muziekmix. Ali B tot Maud, Marco Borsato tot Brainpower.. Rock, pop, ballads… Hmm, kan er niet echt een touw aan vastknopen. Ik vind het zelf trouwens niet naar om te luisteren, maar RTL FM vond ik tot nu toe dan nog beter dan dit. Doe mij maar mn ipod…

Gast
mickey
juli 8, 2006 17:59

8000 euro’s:O:O:O das toch ook bespottelijk…

nou dan mag de staat, RTL wel even een vergoeding terugbetalen, ik hoorde dat RTL 23.000.000 euro voor die freqeuntie betaalt heefd.

het is toch de fout van de staat dat het mis gegaan is tijdens veiling.

dan vind ik op het minst dat RTL die 23.000.000 van de staat terug moet krijgen… anders zijn ze mooi opgelicht!

Gast
Craig
juli 8, 2006 17:54

100% NL… een marktaandeel van 1% zeg ik.

Gast
Joost
juli 8, 2006 17:25

Ik vind deze zaak erg dubbel. Natuurlijk is het terecht dat de kavel eigenlijk bij 100%NL behoort, maar dat had bij de veiling bepaald moeten worden. Het kan eigenlijk niet dat RTL FM zomaar een frequentie wordt afgepakt. Wel lachwekkend hoor, 8000 euro…

Gast
maarten
juli 8, 2006 17:24

RTL is een slechte verliezer !!!!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen