AD-journalist wil Peter van der Vorst ‘twee tikken in gezicht geven’

Peter van der Vorst, de tv-baas van RTL, krijgt een verbaal agressieve mediajournalist over zich heen. Volgens Marcus den Blanken van het AD verdient hij ’twee tikken in zijn gezicht’.

Peter van der Vorst © RTL

RTL 4 is onder leiding van Peter van der Vorst behoorlijk eentonig geworden: het station vult prime time sinds een aantal jaar met slechts één programma, en zusterzender RTL 5 moet daar binnenkort ook aan geloven. En tussen die paar programma’s die nog worden uitgezonden zit weinig nieuws. Het is óf het zoveelste seizoen óf een spin-off ergens van.

Karige cijfers

Het lijkt erop dat de kijker het afstraft, want de huidige serie van De Verraders, ditmaal met onbekende Nederlanders, stelt zwaar teleur. Het programma trapte drie weken geleden af met meer dan 1 miljoen kijkers en daar zijn er lineair nog maar 681 duizend van over, meldt kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp op haar analysekanaal.

Tina: “De Verraders is na Doet-ie ’t of doet-ie ’t niet nu zelfs het lineair slechtst scorende prime-time-programma van RTL 4 in de week. Zeker nog geen paniekcijfers, maar voor zo’n grote internationale hit (aan meer dan 20 landen verkocht) vind ik het karige cijfers.”

Twee tikken

Het is de schuld van RTL’s tv-baas Peter van der Vorst, zegt mediajournalist Marcus den Blanken in de AD Mediapodcast. “Het is mijn laatste podcast, dus ik kan hier gewoon lekker makkelijk allemaal dingen zeggen die ik wil. Ik wil echt gewoon Peter van der Vorst even twee tikken, spreekwoordelijke tikken, in zijn gezicht geven.”

Zijn collega Angela de Jong schrikt daar echt van. Zij vindt dit soort verbale uitingen onnodig. “Zullen we gewoon ‘op zijn bips’ doen? Dat vind ik iets vriendelijker klinken dan zijn gezicht. Dat vind ik zo vernederend.”

‘Hij rekt alles!’

Marcus slikt zijn agressieve woorden in. “Nou, wakker maken bedoel ik. Vriendelijke tikken dan. Mijn probleem is: die man rekt alles. Ik weet niet hoeveelste seizoen van De Verraders dit is. Volgens mij zaten we hier twee jaar geleden nog te vertellen: ‘O, leuk, nieuw programma.’ En nu zitten we naar het 17e seizoen te kijken met vier specials tussendoor.”

Hij hekelt ook de blockbusterstrategie, waarbij prime time nog maar één programma telt. “Hij gaat het ook bij RTL 5 nu doen. De programma’s moeten daar ook 1,5 uur gaan duren. Alles rekt maar op. Alles moet langer. We gaan van 10 naar 12 afleveringen. Man, maak het nou allemaal gewoon wat korter. Maak wat meer, maak wat leuker, geef geld uit.”

‘Het is too much’

Het is de bedoeling dat RTL en het AD straks zustermedia worden, omdat DPG Media de zendergroep wil overnemen. “Als je bij het AD wil horen, bij DPG Media, durf dan te investeren in plaats van dat alles uitgerekt moet worden”, briest Marcus.

Angela is het op die tikken na wel met Marcus eens. “Het is echt wel heel veel qua seizoenen. De een is nog niet afgelopen of het volgende begint alweer. Het is too much.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat Peter van der Vorst te veel van het uitmelken en het uitrekken is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen