Paul de Leeuw scoort wél bij RTL: ‘Moet ik van de buis? Nou, nou!’
Paul de Leeuw kan opgelucht ademhalen: na het drama met Hotel Hollandia, weet de nieuwe RTL 4-show waar hij bij betrokken is wél mooie kijkcijfers te behalen. “Van de buis? Nou, nou!”
Het was voor Paul de Leeuw echt een ellendig afsluiting van het jaar: zijn show Hotel Hollandia werd van alle kanten bekritiseerd en de kijkcijfers waren afschúwelijk. Echt gewoon om ieder weekend van te janken. De slechte scores straalden heel erg op de presentator af, want sommigen begonnen al te roepen dat hij misschien maar van tv moet.
Huiliehuilie
Paul vond het allemaal zó erg dat hij er niet eens meer over wil praten, lezen we in het AD. “Over Hotel Hollandia is voldoende gezegd. Dat programma is gewoon niet gelukt. Waarom? Er waren meer kapiteins aan boord van het schip. Maar alles wat ik nu zeg, wordt al snel een huiliehuilie-verhaal. Dat wil ik niet.”
Hij vervolgt: “Ik heb de gifbeker helemaal leeggedronken. En laten we alsjeblieft vooruit kijken. (…) Mijn moraal is: Je moet durven vallen. Zo’n flop is verschrikkelijk. Mensen zeggen: ‘Hij moet van de tv af.’ Nou, nou, kijk dan ook even naar mijn andere programma’s van afgelopen jaar waar ik trots op ben, zoals Knoop & de Leeuw of Niet Klein Te Krijgen.”
Wél bij RTL
Heeft Paul er iets van geleerd? “Het enige dat ik achteraf misschien kan concluderen is dat ik wat langer moet nadenken welk programma écht bij me past.”
Kennelijk past de nieuwe RTL 4-show Stars on Stage, waarin hij samen met Albert Verlinde jureert, beter bij hem. Het programma is gisterenavond begonnen met 982 duizend kijkers en maar liefst 30,3 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar, meldt kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp. “En dat is een mooie start.”
Beter dan Slimste
Het zijn volgens Tina prima cijfers. “Vooral de 30,3 procent is veel hoger dan wat bijvoorbeeld De Slimste scoorde (17,3 procent)”, meldt ze op haar analysekanaal. “Natuurlijk: in de totalen is het de helft van wat The Masked Singer scoort, maar RTL zal tevreden zijn en MediaLane, de producent, ook.”
MediaLane is het bedrijf van Iris van den Ende. “De dochter van Joop, Iris, kan zich handenwrijvend gaan verheugen op internationale belangstelling. Het moet dan natuurlijk wel ook volgende week goed blijven scoren, dus spannend blijft het nog wel even.”
Matige recensies
Het is geen gelopen race, denkt Tina. “De kritieken waren niet allemaal even positief over Stars on Stage. Zelf heb ik het nog niet gezien, maar had behoorlijk wat dm’s over dat de sterren die meededen niet echt de droom hadden om musicalster te worden, dus dat dat miste.”
Het kwam volgens Tina’s spionnen bovendien wat gekunsteld over. “Maar hoe dan ook, genoeg mensen zijn dus blijven kijken en/of hebben wel genoten.”