Antoinette Hertsenberg ziet Radar na 23 jaar afdalen richting tv-graf

Het lijkt einde oefening voor Antoinette Hertsenberg en haar tv-klassieker Radar. Na 23 jaar is de consumentenrubriek aan het afdalen richting de Hilversumse graftombes. “Wrang.”

Antoinette Hertsenberg © Ruud Baan

Antoinette Hertsenberg en haar relevante programma Radar zijn op een meedogenloze wijze gedegradeerd van hoofdpodium NPO 1 naar het veel kleinere NPO 2. Het gevolg? Een spectaculaire kijkcijferdaling, een beetje waarvoor al werd gevreesd. De première op het nieuwe thuisnet deed het vorige week nog aardig, maar nu is het doffe ellende.

‘Wrang voor Antoinette’

Radar kwam gisteren niet verder dan 525 duizend kijkers (9 procent marktaandeel) en dat zijn er tot wel een miljoen (!) minder dan normaal. Het betekent concreet dat het programma aan impact inlevert. Bedrijven en instanties zullen vanwege de sterk afgenomen kijkersschare minder onder de indruk zijn van een belletje van de redactie.

Hoe duidt kijkcijferdeskundige Tina Nijkamp dit? “Ouch. Een wel zeer wrange kijkcijferochtend voor Antoinette. Bijna 1 miljoen kijkers verschil dus… Wat zal dat Antoinette, Fons, het team en de AvroTros zeer doen”, schrijft ze.

Dionne aan kop

Dionne Stax staat nu recht tegenover Antoinette, op het NPO 1-plekje dat eerst van Radar was. Haar show Van Onschatbare Waarde scoort mede dankzij de lead-in van het Journaal de sterren van de hemel: ditmaal keken er 1,7 miljoen mensen (29 procent). En dat terwijl Antoinette aanvankelijk totaal niet onder de indruk was van haar opponent.

Tina: “Antoinette verwachtte niet dat Van Onschatbare Waarde een geduchte concurrent zou worden voor Radar, maar niets blijkt minder waar. Ze is de nummer één op prime time. 1,7 miljoen kijkers is echt een superscore. Dionne – Antoinette: 2-0.”

Help John Scoort Niet

Antoinette is volgens Tina niet de enige die baalt. John Williams trok met zijn vroegere kijkcijferkanon Help Mijn Man Is Klusser ‘slechts’ 722 duizend kijkers (13 procent) op RTL 4. “Kijkers weten inmiddels niet meer wanneer het een herhaling is of niet en hebben het format te vaak gezien”, denkt Tina. En: “Hulp-tv is uit.”

En hoe gaat het met Peter Gillis en zijn soap? Die zakt steeds verder weg in de top 25, ditmaal keken er 522 duizend mensen (9 procent). De opsteker van de dag? Arjen Lubach is weer boven de miljoengrens geklommen: hij trok gisteren 1,003 miljoen kijkers (27 procent) naar NPO 1.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van maandag 20 februari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.127.00001. NPO1 / 27.2%
02. Van Onschatbare Waarde (NPO1) 1.675.00002. RTL4 / 17.1%
03. Bed en Breakfast (NPO1) 1.296.00003. SBS6 / 10.9%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.231.00004. NPO2 / 8.8%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.210.00005. NPO3 / 6.3%
06. EenVandaag (NPO1) 1.049.00006. RTL5 / 4.7%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.024.00007. NET5 / 3.5%
08. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 1.003.00008. RTL8 / 3.4%
09. Editie NL (RTL4) 880.00009. Vero / 2.8%
10. Vandaag Inside (SBS6) 879.00010. RTL7 / 2.6%
11. Hunted VIPS (NPO3) 842.00011. BBC / 1.3%
12. Met het mes op tafel (NPO2) 743.00012. Discov / 1.3%
13. Khalid en Sophie (NPO1) 726.00013. TLC / 1.2%
14. Help mijn man is klusser (RTL4) 722.00014. Comedy / 0.5%
15. Op1 (NPO1) 691.00015. Paramount / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 42,3%
02. RTL Nederland 28,5%
03. Talpa TV 17,7%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Goede Tijden Slechte Tijden (682 duizend), Jinek (617 duizend), Nieuwsuur (600 duizend), Hart van Nederland (526 duizend), Tijd voor MAX (502 duizend), HLF8 (396 duizend) en Shownieuws (366 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

NPO 1 wordt gevuld met amusement terwijl Radar wegkwijnt op NPO 2. Schandalig?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen