Claudia de Breij stelt teleur: ‘Alleen Marc-Marie trok minder kijkers’

Claudia de Breij stelt teleur met het aantal kijkers voor haar oudejaarsconference. “Alleen de conference van Marc-Marie Huijbregts trok in de afgelopen tien jaar nog minder kijkers.”

Claudia de Breij © BNNVARA

De kijkcijfers van oudejaarsavond zijn binnen en de grote winnaar van de avond blijkt de special van The Masked Singer met een score van 1,7 miljoen kijkers (31 procent marktaandeel) op RTL 4. Pas dáárna volgt de oudejaarsconference van Claudia de Breij met bijna 1,6 miljoen kijkers (29 procent) op NPO 1.

‘Oei, schrikken’

Valt toch een beetje tegen, schrijft kijkcijferexpert Tina Nijkamp. “Oei, dit is schrikken op de eerste dag van 2023. De oudejaarsconference van Claudia de Breij heeft slechts 1,6 miljoen kijkers en wordt bijna ingehaald door Guido Weijers. Bijna 1,6 miljoen lijkt niet weinig, maar het is niet heel hoog voor een Oudejaarsconference op NPO 1.”

Ze vervolgt: “Het is na de conference van Marc Marie Huijbregts in 2018 (bijna 1,5 miljoen) lineair de minst bekeken oudejaarsconference sinds 2010. Vorig jaar scoorde Peter Pannekoek lineair bijna 2 miljoen kijkers en het jaar daarvoor Youp 2,7 miljoen. Ook Claudia zelf scoorde lineair voorheen beter. In 2016 en 2019 respectievelijk 2,1 en 1,8 miljoen.”

En Guido?

Guido Weijers volgt Claudia op kleine afstand. Hij wist op RTL 4 een score van 1,4 miljoen kijkers (29 procent) te behalen. “Hij zal in tegenstelling tot Claudia de Breij zeer tevreden zijn met deze cijfers. Alleen in 2018 kwamen zijn cijfers zo dichtbij de cijfers van de oudejaarsconference van de NPO.”

Er komen nog wel uitgestelde kijkers bij. “Zo kwam Peter Pannekoek vorig jaar nog uit op 2,8 miljoen.”

VI-trio

De andere meest bekeken titels waren Mindf*ck met 1,2 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1, de Vandaag Inside-oudejaarsspecial (690 duizend en 14 procent) en de Ik Hou Van Holland-oudejaarsspecial (623 duizend en 11 procent).

Het meest bekeken aftelmoment was het Nationaal Aftelmoment met 2,5 miljoen kijkers (41 procent) op NPO 1, gevolgd door het Nationale Vuurwerk zonder vuurwerk met 1 miljoen kijkers (16 procent) op RTL 4.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 31 december 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Nationaal Aftelmoment (NPO1) 2.509.00001. RTL4 / 26.7%
02. The Masked Singer (RTL4) 1.695.00002. NPO1 / 24.9%
03. Claudia de Breij Oudejaarsconference (NPO1) 1.596.00003. SBS6 / 11.3%
04. Guido Weijers Oudejaarsconference (RTL4) 1.429.00004. RTL5 / 4.5%
05. Journaal 20:00 (NPO1) 1.370.00005. NPO3 / 4.4%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.265.00006. NPO2 / 3.3%
07. Mindf*ck Oudejaarsspecial (NPO1) 1.222.00007. NET5 / 1.9%
08. Top 2000 a gogo (NPO1) 1.155.00008. FOX / 1.4%
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.145.00009. RTL7 / 1.3%
10. Nationale Vuurwerk (RTL4) 1.020.00010. RTL8 / 1.1%
11. EenVandaag (NPO1) 956.00011. Vero / 1.1%
12. RTL Boulevard (RTL4) 873.00012. Paramount / 0.6%
13. Een huis vol (NPO1) 799.00013. Discov / 0.5%
14. Edwin Evers Band 80s in Concert (RTL4) 700.00014. BBC / 0.4%
15. Vandaag Inside oudejaarsspecial (SBS6) 690.00015. MTV / 0.3%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 34,0%
02. Publieke Omroep 32,6%
03. Talpa TV 14,5%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Editie NL (639 duizend), Tijd voor MAX (541 duizend), Lachen om home video’s (425 duizend) en Toppers in concert (317 duizend).

Mediacourant wenst u een vreugdevol 2023, vol met woeste sterren en ophef 🥂

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen