Wendy van Dijk kukelt verder onderuit: ‘Dit kost SBS 6 veel geld’
Wendy van Dijk kukelt nóg verder onderuit met haar kijkcijferflop Liedje Op Het Eerste Gezicht op SBS 6. Tina Nijkamp, voormalig baas van de zender, is bezorgd: “Dit kost heel veel geld.”
De carrière van Wendy van Dijk zit in zwaar weer. Heel zwaar weer. Sommige mensen, zoals Marc-Marie Huijbregts, vinden dat om te lachen, maar het is voor de presentatrice een persoonlijk drama. De kans op een Talpa-exit is gering vanwege de topfunctie van haar man bij het bedrijf, maar haar status als A-ster wankelt ernstig.
Wendy zakt in
Liedje Op Het Eerste Gezicht, haar huidige kijkcijferflop, kwakkelt verder. Na 463, 381, 345, 359 en 321 duizend kijkers, scoorde de zesde aflevering gisteren slechts 279 duizend kijkers (5 procent) op SBS 6. Daarmee trokken Wendy en haar co-host Edsilia Rombley niet genoeg kijkers voor een plekje in de kijkcijfer top 25.
Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, vindt het pittig. “John de Mol beleeft kijkcijfertechnisch met zijn eigen formats een heuse rampweek. Na de zeer teleurstellende start op donderdag van zijn nieuwe format Kookklunzen (met Gordon en Herman) duikt nu Wendy en Edsilia’s Liedje Op het Eerste Gezicht onder de 300 duizend kijkers.”
‘Kost veel geld’
Zelfs met het WK Voetbal als concurrent – de kwartfinale tussen Engeland en Frankrijk trok 2,5 miljoen kijkers (49 procent) naar NPO 1 – is dit volgens Tina te magertjes. “Het is voor primetime niet alleen te weinig, maar dat kost ook nog eens veel geld”, legt ze uit op haar kijkcijferjuicekanaal.
Hoezo dan? “Het format zal met deze scores niet aan veel landen verkocht gaan worden en ook de adverteerders rondom het programma moeten flink gecompenseerd worden. Het is opvallend dat zoveel formats van John maar niet willen lukken op SBS 6.”
Özcan scoort wel
Özcan Akyol wist wél prima te scoren tegenover het WK Voetbal. Zijn programma Sterren op het Doek noteerde 716 duizend kijkers (13 procent) op NPO 2. Daarna volgen de RTL 4-titels The Big Show met Ruben Nicolai (571 duizend en 11 procent) en VriendenLoterij Miljonairs (558 duizend en 11 procent).
Tina: “Zeer teleurstellend voor Ruben die op vrijdag tegenover nota bene de kwartfinale van het Nederlands elftal (!) maar liefst 250 duizend kijkers meer scoorde met The Masked Singer. Wellicht komt de show voor kijkers te gekunsteld over en moet er te vaak naar een lach worden gezocht in plaats van dat de lach er al natuurlijk zit.”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 10 december 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Voetbal WK ENG FRA KF (NPO1) 2.500.000 | 01. NPO1 / 42.0% |
02. Voetbal WK MAR PRT KF (NPO1) 2.148.000 | 02. RTL4 / 11.7% |
03. Voetbal WK NB (NPO1) 2.090.000 | 03. SBS6 / 9.5% |
04. Studio WK 22 (NPO1) 1.733.000 | 04. NPO2 / 9.2% |
05. Even tot hier (NPO1) 1.636.000 | 05. RTL5 / 4.2% |
06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.618.000 | 06. RTL7 / 3.2% |
07. EenVandaag (NPO1) 1.327.000 | 07. NPO3 / 2.9% |
08. Voetbal WK Journaal (NPO1) 1.252.000 | 08. NET5 / 2.7% |
09. Journaal 20:00 (NPO2) 1.158.000 | 09. RTL8 / 2.0% |
10. Half acht nieuws (RTL4) 961.000 | 10. Vero / 1.4% |
11. Journaal 18:00 (NPO2) 892.000 | 11. BBC / 0.8% |
12. De Oranjewinter (SBS6) 859.000 | 12. Comedy / 0.7% |
13. Sterren op het doek (NPO2) 716.000 | 13. TLC / 0.7% |
14. RTL Boulevard (RTL4) 636.000 | 14. Discov / 0.6% |
15. EenVandaag (NPO2) 607.000 | 15. N.geog / 0.6% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 54,1% | |
02. RTL Nederland 21,7% | |
03. Talpa TV 14,1% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (512 duizend), Nieuwsuur (323 duizend) en Shownieuws (242 duizend).