Wendy van Dijk in de tv-greppel: ‘Ze trekt véél te weinig kijkers’

Wendy van Dijk kan wel janken: het lijkt wel alsof werkelijk niemand haar meer uit de tv-greppel kan krijgen. Ook John de Mol niet met zijn nieuwste tv-format Liedje op het Eerste Gezicht.

Edsilia Rombley en Wendy van Dijk © William Rutten

Na het enorme debacle van Flirty Dancing is presentatrice Wendy van Dijk momenteel op zender met een soortgelijk format: Liedje op het Eerste Gezicht. Dit keer is het de bedoeling dat singles verliefd worden op elkaar door met elkaar te zingen in plaats van met elkaar te dansen. De kijker vindt het echt nergens op slaan.

Wendy verliest

De eerste aflevering van Liedje op het Eerste Gezicht deed het vorig weekend al uiterst voorzichtig met 463 duizend kijkers (10 procent marktaandeel) en nu, een week later, ziet Wendy bijna een vijfde van de kijkers afhaken. De tweede aflevering kwam gisteren uit op 381 duizend kijkers (8 procent) op SBS 6.

Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, zou direct in de rode vlekken geschoten zijn als ze nog in de zendertop zat. Ze vindt de score van Wendy erg tegenvallen. “Oei. Dat is veel te weinig voor een dure show primetime. Dit helpt ook total niet om de show ook internationaal aan veel landen te verkopen.”

‘Flinke tegenvaller’

Met dat laatste doelt Tina op het doel van John; die ziet SBS 6 vooral als een proeftuin om internationaal te boeken met tv-formats. “Aan de promotie zal het niet liggen want ook deze week waren overal promospotjes te horen en te zien. Enorm balen dus voor John de Mol, voor wie dit zijn enige grote studioformat van dit tv-seizoen is.”

Ze vervolgt: “Ook vooral voor Wendy van Dijk een tegenvaller: zij zag deze scores deze zomer al wekenlang voorbijkomen met Wie Kent Nederland. Ook in doelgroep 20 tot 54 jaar scoort het niet goed: slechts 8,8 procent. Volgende week in ieder geval geen concurrentie meer van Formule 1 en Eredivisie. Wie weet helpt dat.”

Even Tot Hier op #1

De satirische tv-show Even Tot Hier, waarin Linda de Mol werd aangepakt, was met ruim 1,9 miljoen kijkers (38 procent) de grote winnaar op prime time. Direct ervoor wist NPO 1 met De Grote Kleine Treinen Competitie nog 857 duizend kijkers (19 procent) te bekoren.

De andere meest bekeken titels op prime time waren RTL 4’s The Big Show met Ruben Nicolai (801 duizend en 17 procent), RTL 4’s VriendenLoterij Miljonairs (704 duizend en 15 procent) en NPO 2’s Sterren op het Doek (635 duizend en 15 procent).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 12 november 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Even tot hier (NPO1) 1.922.00001. NPO1 / 27.0%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.636.00002. RTL4 / 16.1%
03. Intocht Sinterklaas (NPO3) 1.633.00003. ESPN / 11.4%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.324.00004. SBS6 / 9.7%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.150.00005. NPO2 / 6.2%
06. EenVandaag (NPO1) 1.075.00006. NPO3 / 5.3%
07. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.048.00007. Vero / 3.0%
08. De Grote Kleine Treinen Competitie (NPO1) 857.00008. RTL5 / 2.7%
09. Onze Boerderij en nu zelf (NPO1) 804.00009. NET5 / 2.4%
10. The Big Show met Ruben Nicolai (RTL4) 801.00010. RTL8 / 2.3%
11. VriendenLoterij Miljonairs (RTL4) 704.00011. BBC / 0.9%
12. RTL Boulevard (RTL4) 681.00012. Comedy / 0.9%
13. Emmen – Ajax (ESPN) 645.00013. Discov / 0.8%
14. Sterren op het doek (NPO2) 635.00014. ESPN2 / 0.8%
15. Sinterklaasjournaal (NPO3) 632.00015. RTL7 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,5%
02. RTL Nederland 22,3%
03. Talpa TV 15,7%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer PSV – AZ (564 duizend), Lachen om home video’s (512 duizend), Hart van Nederland (505 duizend) en Shownieuws (391 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen