Linda de Mol scoort laagste kijkcijfers in haar carrière: ‘Ongelofelijk’

SBS 6 wil de kijker opwarmen voor de grote tv-comeback van Linda de Mol, maar dat leidt tot de laagste kijkcijfers in haar carrière. “Ongelofelijk”, zegt kijkcijferprofessor Tina Nijkamp.

Linda de Mol © Talpa

Linda door het ijs

Het gaat ontzettend slecht met SBS 6. Deze zomer bewijst maar weer dat de zender zonder de Meilandjes en zonder de mannen van Vandaag Inside echt he-le-maal niets meer voorstelt. Nadat de zender eergisteren al behoorlijk door het ijs zakte met een herhaling van Frank & Rogier, was het inzetten van Linda de Mol gisteren een nóg grotere mislukking.

SBS 6 is begonnen met het herhalen van Linda’s vierdelige dramaserie Diepe Gronden. Het resultaat? De eerste aflevering trok gisteren 87 duizend kijkers, goed voor een marktaandeel van 2,2 procent. Dit zijn verbijsterend lage kijkcijfers: van alle tien grote tv-zenders was SBS 6 tijdens Linda’s serie veruit de slechtst scorende.

Laagste kijkcijfers ooit

Linda heeft op een grote zender nog nooit zo slecht gescoord op prime time. “Linda de Mol was gisteren na een maandenlange afwezigheid weer te zien op tv. Slechts 87 duizend kijkers. Zo laag heeft Linda in haar hele carrière nog nooit gescoord denk ik. En denk SBS 6 ook niet primetime”, analyseert oud-SBS 6-baas Tina Nijkamp.

Tina noemt de score van Linda ‘ongelofelijk’. “Wat een bizar plan ook om deze serie te gaan herhalen. Een dramaserie met een doorlopend verhaal herhalen heeft in de afgelopen 25 jaar nog nooit goed gescoord. Daarom wordt dat ook bijna nooit gedaan. Daarnaast is het pas kort geleden, afgelopen januari, dat serie is uitgezonden. Een hele erge misser.”

Beetje gênant

Journalist Bas Paternotte denkt dat Linda ook last heeft van enorme imagoschade, vooral nu het gerucht gaat dat ze weer samen is met Jeroen Rietbergen, wat ze vooralsnog ontkent. “Linda de Mol moet het allemaal zelf weten, maar ik zou het niet doen in haar geval. Ze heeft het ook helemaal niet nodig”, zegt hij in de podcast Nare Jongens.

Het is slecht voor Linda’s gunfactor, denkt hij. “Het is een beetje gênant voor een powervrouw als Linda, zoals ze zichzelf presenteert, dat ze die viespeuk dan voor de tweede keer terugneemt. Ik snap wel dat je dat niet direct aan de grote klok wil hangen.”

Na de zomer wil Linda haar grote comeback gaan maken. Dan keert ze terug op zender met tv-klassieker Miljoenenjacht.

Kijkcijfers

De grote winnaars op prime time waren gisteren NPO 2’s De Slimste Mens (1,4 miljoen), NPO 1’s Denkend aan Holland (1,4 miljoen) en RTL 4’s B&B Vol Liefde (765 duizend).

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Kopen Zonder Kijken (447 duizend), Shownieuws (410 duizend), Hart van Nederland (399 duizend), 112 Vandaag (336 duizend) en Shownieuws Zomereditie (111 duizend).

De kijkcijfers van donderdag 4 augustus 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.508.00001. NPO1 / 27.6%
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.417.00002. RTL4 / 18.2%
03. Denkend aan Holland (NPO1) 1.371.00003. NPO2 / 11.9%
04. Half acht nieuws (RTL4) 887.00004. SBS6 / 6.6%
05. Een huis vol (NPO1) 853.00005. Vero / 4.8%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 831.00006. RTL5 / 4.6%
07. Op1 (NPO1) 800.00007. RTL8 / 4.0%
08. B&B Vol Liefde (RTL4) 765.00008. NET5 / 3.7%
09. RTL Boulevard (RTL4) 719.00009. RTL7 / 3.6%
10. Droomhuis Gezocht (NPO1) 703.00010. NPO3 / 2.5%
11. EenVandaag (NPO1) 684.00011. Discov / 1.0%
12. Ik weet er alles van (RTL4) 673.00012. BBC / 0.9%
13. Journaal laat (NPO1) 611.00013. Paramount / 0.9%
14. Nieuwsuur (NPO2) 535.00014. FOX / 0.9%
15. Editie NL (RTL4) 477.00015. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 42,0%
02. RTL Nederland 31,3%
03. Talpa TV 15,6%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Linda de Mol (58) haar houdbaarheidsdatum reeds bereikt heeft?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen