Rapper Snelle nog geen hit op SBS 6: ‘Matige tot redelijke start’

De nieuwe SBS 6-show I Want Your Song, het presentatiedebuut van rapper Snelle, is met voorzichtige kijkcijfers van start gegaan. “Het is een matige tot redelijke start”, zegt oud-zenderbaas Tina Nijkamp.

Rapper Snelle © SBS 6

Rapper Snelle, die aan het begin van de coronacrisis flink baalde omdat hij vanwege alle geannuleerde optredens geen nieuwe Audi kon kopen, is nu ook een televisiester. Zijn debuut als presentator maakte hij gisteren, op vrijdagavond, in de nieuwe tv-show I Want Your Song op SBS 6.

Snelle valt tegen

De eerste aflevering van I Want Your Song wist 453 duizend kijkers te vermaken, goed voor een marktaandeel van 12 procent. Hoe kijkt kijkcijferkenner Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS 6, daarnaar? “Een matige tot redelijke start; geen hit maar ook geen grote flop”, zegt ze op haar kijkcijferjuicekanaal.

De show had in de doelgroep van SBS 6, 20 tot 54 jaar, een marktaandeel van 10 procent. “Dat is vergelijkbaar met Droomhuis Gezocht”, zegt Tina, wijzend op het hitprogramma van Omroep MAX. “Aanrader voor SBS 6: promo’s maken met meer pakkende en wervende teksten en Snelle een grotere rol in de promo’s geven.”

Blow Up scoort wel

RTL 4-alternatief Blow Up heeft in diezelfde commerciële doelgroep een marktaandeel van maar liefst 27 procent. In de algemene doelgroep keken er 617 duizend mensen, goed voor 17 procent marktaandeel.

De meest bekeken zender op prime time was NPO 1 met Droomhuis Gezocht (838 duizend en 23%), Tweede Hans (1,2 miljoen en 29%) en De Avondetappe (1,1 miljoen en 28%).

Humberto sluit af

Humberto Tan trok gisteren 539 duizend kijkers (14%) met alweer de laatste aflevering van zijn talkshow op RTL 4. Hij is slechts twee weken lang dagelijks op zender geweest. Eigenlijk zou hij tot augustus draaien, waarna Renze Klamer het stokje zou overnemen. Nu begint Renze echter al op maandag, omdat bepaalde tv-makers op vakantie willen.

Zelf zegt Humberto: “Ik had vorig jaar ongeveer 93 uitzendingen en nu ongeveer 73. Ik wilde ook wel iets minder gewoon, want het was vorig jaar wel echt veel vond ik.”

Kijkcijfers

Andere programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer 5 tegen 5 (376 duizend), Goedemorgen Nederland (349 duizend) en Shownieuws Zomereditie (281 duizend).

De kijkcijfers van vrijdag 1 juli 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.603.00001. NPO1 / 26.7%
02. Tweede Hans (NPO1) 1.188.00002. RTL4 / 16.6%
03. De Avondetappe (NPO1) 1.050.00003. SBS6 / 11.2%
04. Half acht nieuws (RTL4) 921.00004. NPO2 / 7.6%
05. Droomhuis Gezocht (NPO1) 838.00005. RTL8 / 5.1%
06. RTL Boulevard (RTL4) 650.00006. NET5 / 4.0%
07. Op1 (NPO1) 636.00007. RTL5 / 3.8%
08. Tour de France (NPO1) 629.00008. RTL7 / 3.2%
09. Blow Up (RTL4) 617.00009. NPO3 / 2.6%
10. Hart van Nederland (SBS6) 573.00010. BBC / 2.0%
11. Journaal 18:00 (NPO2) 566.00011. Vero / 1.3%
12. Shownieuws (SBS6) 561.00012. Eurosp / 1.2%
13. Humberto (RTL4) 539.00013. TLC / 1.1%
14. Journaal regio (NPO2) 497.00014. N.geog / 1.0%
15. Nieuwsuur (NPO2) 492.00015. FOX / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,9%
02. RTL Nederland 29,1%
03. Talpa TV 16,7%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Rapper Snelle: aanwinst voor de televisie?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Jandino Asporaat schept op over zijn BN'er-privileges. Onhandig of leuk voor hem?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen