Samantha Steenwijk flopt op SBS 6: ‘Au, weer pleisters plakken!’
Samantha Steenwijk ziet haar eerste tv-programma sinds de dieetpilrel compleet floppen op SBS 6. “Au, Talpa en John de Mol moeten ook op Eerste Pinksterdag pleisters plakken!”

Eén ding is zeker: ze hebben bij SBS 6 geen neus voor publieksfavorieten. De zender heeft twee door juicekanalen in opspraak geraakte artiesten, Danny de Munk en Samantha Steenwijk, gecombineerd met één van de minst geliefde presentatoren van het land: Jeroen van der Boom. Samen schitteren ze, met René Froger, in De Hollandse Nieuwe.
‘Pleisters plakken!’
De Hollandse Nieuwe is een talentenjacht op locatie, maar de kijker loopt er niet erg warm voor. De eerste aflevering is gisteren, op de zaterdagavond, met slechts 380 duizend kijkers (9% marktaandeel) van start gegaan op SBS 6. Daarmee wist het programma geen plekje te veroveren in de kijkcijfer top 25.
Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS 6, begint inmiddels behoorlijk medelijden te krijgen met de zendertop. Eergisteren zette de zender nog horrorcijfers neer met Richard Groenendijk. “Au! Talpa en John de Mol moeten ook op Eerste Pinksterdag pleisters plakken”, analyseert de kijkcijferkenner.
Wéér grote flop
SBS 6 heeft dus wéér een flop in handen. Is De Hollandse Nieuwe misschien wél succesvol in de commerciële doelgroep? “Ook in doelgroep 20 tot 54 jaar slechts 9,5 procent marktaandeel. Na 1000 Sterren Stralen de tweede show met thuisaudities die niet weet te scoren. Ook die show met Frans Bauer scoorde toen niet, behalve de finale.”
Voorafgaand aan De Hollandse Nieuwe wist de tv-variant van Het Jachtseizoen 469 duizend kijkers (13%) te bekoren. Dat SBS 6-programma is wél terechtgekomen in de kijkcijfer top 15.
Even Tot Hier op #1
NPO 1 pakte goud op prime time dankzij Even Tot Hier, dat 1,5 miljoen kijkers (35%) trok. Direct ervoor wist The Connection 846 duizend kijkers (22%) te bekoren.
De RTL 4-show Domino Challenge zette 708 duizend kijkers (18%) neer, De 1 Procent Quiz trok erna 526 duizend kijkers (13%). Het brons is voor NPO 2: Eens Ging De Zee Hier Tekeer scoorde 538 duizend kijkers (14%).
Kijkcijfers
Programma’s die de top 15 ook niet haalden zijn onder meer NPO 1’s The Mating Game (397 duizend), Nieuwsuur (381 duizend), Lachen om home video’s (306 duizend) en Veronica’s Mission Impossible: Rogue Nation (207 duizend) het meest in trek.
De kijkcijfers van zaterdag 4 juni 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Even tot hier (NPO1) 1.471.000 | 01. NPO1 / 27.1% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.459.000 | 02. RTL4 / 17.0% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 986.000 | 03. SBS6 / 11.8% |
04. Ik Vertrek: Even Weg (NPO1) 932.000 | 04. NPO2 / 7.2% |
05. The Connection (NPO1) 846.000 | 05. NPO3 / 4.3% |
06. Journaal 18:00 (NPO1) 757.000 | 06. Vero / 4.0% |
07. Domino Challenge (RTL4) 708.000 | 07. RTL5 / 3.2% |
08. RTL Boulevard (RTL4) 622.000 | 08. NET5 / 3.1% |
09. EenVandaag (NPO1) 599.000 | 09. RTL7 / 3.1% |
10. Hart van Nederland (SBS6) 568.000 | 10. Ziggo / 1.8% |
11. Eens ging de zee hier tekeer (NPO2) 538.000 | 11. SBS9 / 1.6% |
12. De 1 Procent Quiz (RTL4) 526.000 | 12. RTL8 / 1.5% |
13. Het Jachtseizoen (SBS6) 469.000 | 13. RTLZ / 1.1% |
14. Shownieuws (SBS6) 467.000 | 14. TLC / 1.1% |
15. Studio Sport (NPO1) 456.000 | 15. Eurosp / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 38,6% | |
02. RTL Nederland 26,1% | |
03. Talpa TV 20,5% |