Chantal en Martijn scoren aardig, Richard Groenendijk in kijkcijferhel

De nieuwe ballonnenshow Blow Up van Chantal Janzen en Martijn Krabbé is aardig van start gegaan op RTL 4. Tegelijkertijd brandt de SBS 6-show van Richard Groenendijk weg in de kijkcijferhel.

Martijn Krabbé, Chantal Janzen en Richard Groenendijk © RTL, William Rutten

De Nations League-wedstrijd België – Nederland was gisteren, op vrijdagavond, veruit de grote winnaar op prime time met 1,8 miljoen kijkers (37%) op NPO 3. Daartegenover lukte het alleen NPO 1 om boven de miljoengrens uit te komen: Bed & Breakfast scoorde 1,1 miljoen kijkers (23%) en Tweede Hans had er 1 miljoen (20%).

Blow Up begint aardig

Dat betekent ook dat RTL 4 met het nieuwe amusement van Voice-duo Chantal Janzen en Martijn Krabbé níet boven de miljoengrens uitkomt: Blow Up is met een aardige 775 duizend kijkers (17%) begonnen. Dat is iets boven RTL 4’s avondgemiddelde van vorige week, dat op bíjna 17% marktaandeel lag.

Wat vindt kijkcijferkenner Tina Nijkamp ervan? “Ondanks mooie weer en Nederlands elftal, degelijke start Blow Up. Geen megascore en niet gewonnen van Bed & Breakfast op NPO 1”, zegt ze. Maar wél in de commerciële doelgroep: “In doelgroep 20 tot 54 is Blow Up de grote kijkcijferwinnaar. 25,6 procent marktaandeel vs 12,2 voor Bed & Breakfast.”

Geen taart voor Richard

Betekent dat taart voor de makers van Blow Up? “RTL en EndemolShine zullen erg blij zijn denk ik en zeker taart gaan bestellen voor het team”, besluit Tina.

Wie er geen taart krijgt? Richard Groenendijk. Die scoort kijkcijfers waar ze zelfs bij HLF8 nog om zouden huilen. Na 292, 247, 314 en 302 duizend kijkers, noteerde de vijfde aflevering van zijn SBS 6-show Think Inside The Box gisteren slechts 199 duizend kijkers (4%). Dit is hoe branden in de kijkcijferhel eruitziet. “Week na week au”, merkt Tina op.

VI redt SBS 6

Eigenlijk wordt SBS 6 avond na avond gered door de mannen van Vandaag Inside. Dat programma wist direct na het debacle van Richard nog een redelijke 560 duizend kijkers (11%) te boeien. Dat zijn er aanzienlijk minder dan normaal, maar dat zal ermee te maken hebben dat de VI-doelgroep extra gevoelig is voor voetbal bij de concurrent.

VI wist in elk geval wel meer kijkers te boeien dan Beau, dat ook om half tien begon. Daar keken 438 duizend mensen (9%) naar.

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 ook niet haalden zijn onder meer Shownieuws (443 duizend), Khalid en Sophie (408 duizend), Tijd voor MAX (312 duizend) en Shownieuws Zomereditie (213 duizend).

De kijkcijfers van vrijdag 3 juni 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Nederland – België (NPO3) 1.750.00001. NPO1 / 22.3%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.606.00002. RTL4 / 16.7%
03. Bed en Breakfast (NPO1) 1.103.00003. SBS6 / 11.5%
04. Tweede Hans (NPO1) 1.003.00004. NPO2 / 6.9%
05. Voetbal NL NB (NPO3) 990.00005. Vero / 6.4%
06. Half acht nieuws (RTL4) 931.00006. RTL7 / 5.4%
07. Blow Up (RTL4) 775.00007. RTL5 / 4.0%
08. Journaal 18:00 (NPO1) 694.00008. NPO3 / 3.6%
09. Op1 (NPO1) 621.00009. ESPN / 2.9%
10. RTL Boulevard (RTL4) 611.00010. NET5 / 2.7%
11. Hart van Nederland (SBS6) 565.00011. RTL8 / 2.4%
12. Vandaag Inside (SBS6) 560.00012. BBC / 1.2%
13. EenVandaag (NPO1) 546.00013. Eurosp / 1.0%
14. Journaal laat (NPO1) 471.00014. TLC / 0.9%
15. Gesprek met premier (NPO1) 465.00015. Ziggo / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 32,8%
02. RTL Nederland 29,5%
03. Talpa TV 21,3%

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen