Chantal en Linda blijven op veilige afstand: nog geen fusie RTL en Talpa

Tv-rivalen Chantal Janzen en Linda de Mol blijven voorlopig op veilige afstand. De fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network is namelijk nog niet goedgekeurd. “Er is diepgaand onderzoek nodig.”

Linda de Mol en Chantal Janzen © Roy Beusker, William Rutten

RTL en Talpa waren van plan om dit jaar zo snel mogelijk te fuseren om zo samen een vuist te maken tegen Amerikaanse concurrenten als Amazon en Netflix, maar ze hebben eerst toestemming nodig van de Autoriteit Consument & Markt. En die lijkt niet zo enthousiast: na de fusie kent Nederland immers nog maar één grote commerciële tv- en radiogroep.

Machtig fusiebedrijf

Er is volgens het ACM een ‘diepgaand onderzoek’ nodig naar de fusie tussen RTL en Talpa, omdat uit het eerste onderzoek blijkt dat dit veel negatieve gevolgen heeft. “Samen zijn RTL en Talpa veruit de grootste aanbieder van zendtijd voor televisieadvertenties.”

Een van de vragen is of de combinatie RTL en Talpa in staat zal zijn om de prijs van televisieadvertenties te verhogen als gevolg van de sterke positie die zij zullen krijgen. “Adverteerders maken zich hier zorgen over en geven aan dat adverteren op televisie een unieke manier is om consumenten te bereiken.”

Duurdere tv-pakketten

Die adverteerders verwachten dat dit de komende jaren ook zo blijft, ondanks de opkomst van online-advertenties. “Daarnaast krijgen distributeurs van televisiekanalen zoals VodafoneZiggo en KPN bij hun onderhandelingen straks te maken met één grote aanbieder, in plaats van twee.”

Onderzoek moet uitwijzen of RTL/Talpa daardoor hogere prijzen kan afdwingen. “Dat kan er uiteindelijk toe leiden dat consumenten meer moeten betalen voor televisie.”

Meer produceren

RTL en Talpa kopen programma’s in bij andere producenten én maken zelf programma’s. “Ook daar is meer onderzoek naar nodig. Een vraag is of RTL/Talpa na de overname meer zelf gaat produceren, waardoor andere producenten minder kansen krijgen. Dat kan leiden tot minder investeringen door die producenten en verschraling van het aanbod van televisieprogramma’s in het nadeel van de consument.”

Bovendien wordt de marktpositie van RTL/Talpa na de overname sterker bij het inkopen van programma’s van andere producenten. “Hierdoor kan RTL/Talpa mogelijk lagere prijzen bedingen.”

Vergunning

RTL en Talpa gaan nu een vergunning aanvragen. Daarna gaat de ACM verder met haar onderzoek. Voor dit onderzoek gaat de ACM onder andere een diepgaande data-analyse doen van de prijseffecten van de fusie op de advertentiemarkt.

Ook wordt onderzoek gedaan naar de effecten van deze fusie op de kwaliteit van het aanbod van programma’s en de doorgifte van televisiekanalen. “Daarbij gaat de ACM ook uitgebreider spreken met producenten van TV-programma’s, advertentiebedrijven en distributeurs die deze kanalen aan de consument aanbieden.”

Minder enthousiasme

Overigens is het nog maar de vraag hoe enthousiast RTL nog is om te gaan fuseren met Talpa, nu John en Linda de Mol ernstig onder vuur liggen vanwege het onder de pet houden van seksueel wangedrag bij The Voice of Holland.

Vanochtend bleek dat Linda ook al anderhalf jaar wist van het seksueel wangedrag van RTL-ster Ali B.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen