Amalia bezorgt Net5 topscore: tienerprinses is publiekstrekker

De kijkcijfers van maandag 6 december 2021 (SKO) – Tienerprinses Amalia is een publiekstrekker. De documentaire over haar leven tot nu toe heeft Net5 gisterenavond een topscore bezorgd.

Prinses Amalia © RVD, Frank Ruiter

Prinses Amalia viert vandaag haar achttiende verjaardag. Een groot tv-interview blijft uit, maar wel wordt er vanavond na het Achtuurjournaal een groot portret van haar uitgezonden. Om in de stemming te komen zond Net5 gisterenavond al de documentaire ‘Prinses Amalia: tiener op weg naar de troon’ uit.

Amalia is kijkcijferhit

Net5 zette met deze Amalia-documentaire van LINDA-verslaggever Sam Hoevenaar een topscore neer. Met 635.000 kijkers en bijna 11 procent marktaandeel wist de zender bíjna een plekje in de kijkcijfer top 15 te veroveren. Het marktaandeel van de Amalia-docu ligt maar liefst 265 procent boven het laatste weekgemiddelde van de zender.

Van de programma’s die ook om half negen begonnen, trokken er vier meer kijkers: Droomhuis Gezocht met 1,5 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1, Hunted met 962.000 kijkers (16 procent) op NPO 3, Tiny House Battle met 709.000 kijkers (12 procent) op RTL 4 en Familie Gillis met 681.000 kijkers (11 procent) op SBS 6.

Ivo wint half tien

Van de programma’s die om half tien begonnen, trok de TV Show van Ivo Niehe het meest bekijks, namelijk 987.000 (19 procent). De andere meest bekeken titels op prime time waren Veronica Inside (624.000 en 10 procent) en URK! (537.000 en 10 procent).

Belangrijke dagelijkse titels die de top vijftien niet haalden waren onder meer Hart van Nederland (567.000), Shownieuws (440.000) en HLF8 (355.000).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 – Prinses Amalia: 635.000,
  • Veronica – Veronica Inside: 624.000,
  • NPO 2 – Nieuwsuur: 513.000,
  • RTL 5 – 112 Vandaag: 308.000,
  • RTL 7 – Replicas: 256.000,
  • RTL 8 – Christmas in Evegreen: 209.000.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.025.00001. NPO1 / 23.4%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.596.00002. RTL4 / 18.0%
03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.513.00003. SBS6 / 10.1%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.305.00004. NPO3 / 7.5%
05. EenVandaag (NPO1) 1.188.00005. NPO2 / 6.9%
06. RTL Boulevard (RTL4) 1.034.00006. NET5 / 5.5%
07. TV Show (NPO1) 987.00007. Vero / 5.3%
08. Hunted (NPO3) 962.00008. RTL7 / 3.2%
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 919.00009. RTL5 / 3.2%
10. Editie NL (RTL4) 838.00010. RTL8 / 3.2%
11. Beau (RTL4) 798.00011. Discov / 1.0%
12. Op1 (NPO1) 770.00012. BBC / 1.0%
13. Zes uur nieuws (RTL4) 751.00013. SBS9 / 0.9%
14. M (NPO1) 711.00014. Comedy / 0.9%
15. Tiny House Battle (RTL4) 709.00015. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,8%
02. RTL Nederland 28,6%
03. Talpa TV 21,8%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat het koninklijk huis moet worden afgeschaft?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen