SBS 6-kijker straft ‘racistische’ Meilandjes niet af: hoge kijkcijfers
De kijkcijfers van maandag 1 november 2021 (SKO) – De Meilandjes blijven ook na hun controversiële uitspraken over de islam onverminderd populair. Er is geen SBS 6-kijker die afhaakt.
Erica Meiland heeft behoorlijk wat losgemaakt met haar uitspraken over de islam en hoofddoekjes. Met name haar optreden bij Jinek was veelbesproken, omdat ze daar werd aangevallen door gastvrouw Eva Jinek en medegast Chantal Janzen. De massale kritiek op de Meilandjes leidt echter niet tot lagere kijkcijfers van Chateau Meiland.
Meilandjes leveren niet in
Na een weekend vol ophef trok Chateau Meiland gisterenavond gewoon evenveel kijkers als gewoonlijk: met 1,1 miljoen kijkers (19 procent marktaandeel) werd er zelfs iets beter gescoord dan vorige week. De mensen die de Meilandjes uitkotsen op sociale media behoren dus kennelijk niet tot hun kijkersgroep.
Carmen Felix, die een column heeft in het blad van Chantal Janzen, is er wél klaar mee. “Ik heb met terugwerkende kracht echt SPIJT dat ik zo van seizoen één van Chateau Meiland heb genoten destijds. Maar dat deze mensen nog steeds populair zijn bij veel Nederlanders is toch gênant? Of nou ja, gênant en voorspelbaar tegelijkertijd”, schrijft ze.
Henk en Ingrid
Waarom is het voorspelbaar dat de Meilandjes in trek blijven? “Dit zijn letterlijk Henk en Ingrid die bang zijn dat Yussuf en Bouchra hun miezerige baantjes komen stelen of naar Nederland vluchten voor een gratis tandenborstel. En breek me de bek niet open over de GULZIGHEID waarmee influencers op ‘die dochter’ sprongen om leuke vlogjes (…) op te nemen.”
Maxime is volgens de journaliste ‘geen haar beter dan d’r racistische ouders’. “En dan die homofobie? Interne homohaat much, Martien? Snap ook meteen waarom het ‘m jaren en een deprimerend huwelijk kostte met zo’n haatdragende wezel van een vrouw.”
Kopen Zonder Kijken op #1
Alleen Kopen Zonder Kijken wist meer kijkers te boeien dan Chateau Meiland, namelijk 1,2 miljoen (22 procent). De nummer drie om half negen was Het Klimaat: Zijn We Te Laat? met 809.000 kijkers (14 procent) op NPO 1.
SBS 6 stelde om half tien wederom zwáár teleur met de Wendy van Dijk-show Cupido Ofzo. Direct na de Meilandjes hield dat programma slechts 387.000 kijkers (8 procent) over. NPO 1 trok om half tien 998.000 kijkers (22 procent) met Spoorloos en bij RTL 4 was Kopen Zonder Kijken nog bezig.
De nummer vier op prime time was Veronica Inside met 689.000 kijkers (13 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Hunted: 665.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 405.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Harry Potter Half Blood: 305.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Men in Black International: 277.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 219.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Four weddings and a funeral: 28.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), GTST (839.000), Editie NL (829.000), Khalid & Sophie (766.000) en Tijd voor MAX (757.000) scoorden het best in de vooravond. HLF8 trok 309.000 kijkers.
Op de late avond waren Op1 (823.000), Jinek (800.000), Hart van Nederland (479.000) en Journaal laat (408.000) het meest in trek. Shownieuws trok 336.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.939.000 | 01. NPO1 / 22.8% |
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.479.000 | 02. RTL4 / 21.9% |
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.379.000 | 03. SBS6 / 10.5% |
04. EenVandaag (NPO1) 1.244.000 | 04. Vero / 6.6% |
05. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.205.000 | 05. NPO2 / 6.3% |
06. Chateau Meiland (SBS6) 1.090.000 | 06. NPO3 / 6.0% |
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.011.000 | 07. NET5 / 5.0% |
08. Spoorloos (NPO1) 998.000 | 08. RTL7 / 3.3% |
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 839.000 | 09. RTL5 / 2.9% |
10. Editie NL (RTL4) 829.000 | 10. Discov / 1.7% |
11. Op1 (NPO1) 823.000 | 11. RTL8 / 1.4% |
12. Het Klimaat Zijn We Te Laat (NPO1) 809.000 | 12. BBC / 1.2% |
13. Jinek (RTL4) 800.000 | 13. TLC / 1.1% |
14. Khalid & Sophie (NPO1) 766.000 | 14. RTLZ / 1.0% |
15. Tijd voor MAX (NPO1) 757.000 | 15. N.geog / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke omroep 35,1% | |
02. RTL Nederland 30,7% | |
03. Talpa TV 22,8% |