Linda de Mol pakt niet eens brons, datingshow slaat maar niet aan
De kijkcijfers van zondag 14 november 2021 (SKO) – Het is ongelooflijk vervelend voor Linda de Mol. Haar nieuwe show De Dating Quiz stelt zó teleur dat de tv-koningin niet eens meer brons pakt.
Linda de Mol weet zelf maar al te goed dat haar keuze om van RTL 4 naar SBS 6 te verhuizen strategisch geen goede was. Ze deed het puur voor haar broer John de Mol, want voor de kijkcijfers verhuis je niet naar zes. Dat haar scores nu veel lager liggen dan vroeger, maakt de tv-koningin af en toe behoorlijk chagrijnig, gaf ze onlangs toe.
Linda grijpt naast brons
Na 836 duizend, 631 duizend, 706 duizend en 615 duizend kijkers, kwam haar nieuwe programma De Dating Quiz gisteren uit op 714.000 kijkers en 12 procent marktaandeel. Niet eens zo’n heel slechte score voor SBS 6, maar wél voor een tv-koningin. Linda pakt met deze score namelijk niet goud, zilver of brons, maar ze valt volledig van het erepodium.
Linda komt niet verder dan de vierde plek. Op hetzelfde moment trokken drie programma’s meer bekijks: Expeditie Robinson met 1,3 miljoen kijkers (22 procent) op RTL 4, Aria met 977.000 kijkers (17 procent) op NPO 1 en Reizen Waes Nederland met 907.000 kijkers (15 procent) op NPO 3.
Wendy scoort ook niet
Na Linda’s programma wordt de Wendy van Dijk-show Wie Kent Nederland uitgezonden, maar ook deze matige rip-off van Ik Hou Van Holland is geen succes. Daar keken gisteren slechts 575.000 mensen (11 procent) naar, uiteraard ook een flinke teleurstelling.
De meest bekeken alternatieven om half tien waren Even Tot Hier met 1,6 miljoen kijkers (30 procent) op NPO 1 en Humberto met 683.000 kijkers (16 procent) op RTL 4.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 503.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Tiny House Battle: 201.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Day The Earth Stood Still: 196.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 170.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 161.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Gezin: 63.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Formule 1 Brazilië op Ziggo (1,7 miljoen), Half acht neiuws (912.000), Formule 1 Brazilië op Ziggo Select (757.000), vtwonen (708.000) en RTL Boulevard (593.000) scoorden het best in de vooravond.
Op de late avond waren Hart van Nederland (588.000) en Studio Voetbal (544.000) het meest in trek. Shownieuws trok 393.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en Ziggo Sport brons met 13 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.299.000 | 01. NPO1 / 18.5% |
02. Autosport F1 GP Bra (Ziggo) 1.698.000 | 02. RTL4 / 15.3% |
03. Even tot hier (NPO1) 1.582.000 | 03. Ziggo / 13.1% |
04. Expeditie Robinson (RTL4) 1.335.000 | 04. SBS6 / 10.7% |
05. Aria (NPO1) 977.000 | 05. NPO3 / 7.0% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 912.000 | 06. ZiggoSel / 5.9% |
07. Reizen Waes Nederland (NPO3) 907.000 | 07. NPO2 / 4.6% |
08. Studio Sport (NPO1) 814.000 | 08. RTL7 / 3.5% |
09. Schaatsen WB 1000M H (NPO1) 812.000 | 09. RTL5 / 3.0% |
10. Autosport F1 GP BRA (ZiggoSel) 757.000 | 10. Vero / 2.6% |
11. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 727.000 | 11. RTL8 / 2.4% |
12. Schaatsen WB 1500M D (NPO1) 721.000 | 12. RTLZ / 0.9% |
13. De Dating Quiz (SBS6) 714.000 | 13. NET5 / 0.9% |
14. vtwonen (SBS6) 708.000 | 14. N.geog / 0.8% |
15. | 15. BBC / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 30,1% | |
02. RTL Nederland 25,2% | |
03. Talpa TV 14,9% |