‘Chagrijnige’ Linda de Mol blijft steken op brons met De Dating Quiz

De kijkcijfers van zondag 17 oktober 2021 (SKO) – De nieuwe Linda de Mol-show De Dating Quiz is gisteren van start gegaan met prima cijfers op SBS 6, maar ze komt helaas niet verder dan brons.

De Dating Quiz © SBS 6

Linda de Mol wist met de eerste aflevering van De Dating Quiz een publiek van 836.000 kijkers (15 procent) te boeien op SBS 6. Daarmee was ze niet sterk genoeg om haar concurrenten Expeditie Robinson (RTL 4) en Aria (NPO 1) te verslaan. Daar keken respectievelijk 1,3 miljoen mensen (23 procent) en 970.000 mensen (18 procent) naar.

Chagrijnige Linda

Er was een tijd dat alles wat Linda aanraakte veranderde in goud, maar dat blijkt toch moeilijk als je op de derde zender van Nederland zit. “Bent u wel eens chagrijnig dat u uw broer volgde naar SBS 6 en daardoor minder kijkers kreeg?”, vroeg neefje Johnny haar laatst in zijn talkshow. Het eerlijke antwoord van Linda? “Ja.”

Hoewel Linda misschien langzaam afscheid aan het nemen is van de titel tv-koningin, doet ze het alles behalve slecht. Het marktaandeel van De Dating Quiz ligt bijvoorbeeld 43 procent boven het laatste weekgemiddelde van SBS 6. Haar nieuwe show fungeert dus direct als steunpilaar van de zender.

Doorgestoken kaart?

Het is overigens wel een beetje vreemd dat De Dating Quiz van start ging met een kandidaat die tot een paar weken geleden nog voor Talpa werkte: Kayleigh van den Hout. Ze kwam zelfs in het finalespel terecht. Toeval? Of vond Linda het wel prettig om de regie nog een beetje in eigen handen te hebben tijdens de première van zo’n nieuwe show?

Eén ding is zeker: er werd in de uitzending niet vermeld dat Kayleigh een bekend gezicht is op de werkvloer van Talpa. Ze werkte tot voor kort mee aan Shownieuws en presenteerde zelfs een aantal keer de podcast van de showrubriek. In die hoedanigheid noemde ze de laatste date van Bridget Maasland bijvoorbeeld een armoedzaaier.

Wendy pakt goud

Een beetje pijnlijk voor Linda is dat het collega Wendy van Dijk aansluitend wél lukte om goud te pakken. Haar programma Wie van de Drie was met 934.000 kijkers (20 procent) het meest bekeken programma om half tien.

De meest bekeken alternatieven om half tien waren Je Zou Het Moeten Weten met 928.000 kijkers (19 procent) op NPO 1 en Humberto met 540.000 kijkers (14 procent) op RTL 4. Verder was NPO 3’s Reizen Waes Nederlan het meest in trek: daar keken 775.000 mensen (14 procent) naar.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 360.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts European Championship: 273.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kopen zonder kijken: 267.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 190.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Mad Max Fury Road: 131.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Bye Bye Belgium: 108.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen), Half acht nieuws (898.000), Studio Sport (699.000), vtwonen (580.000), RTL Boulevard (579.000) en Editie NL (535.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren Maud en Babs (892.000), Hart van Nederland (586.000), Shownieuws (454.000) en het late RTL Nieuws (298.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 15 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.039.00001. NPO1 / 24.7%
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.846.00002. RTL4 / 17.0%
03. Expeditie Robinson (RTL4) 1.268.00003. SBS6 / 14.8%
04. Aria (NPO1) 970.00004. NPO3 / 6.2%
05. Wie van de Drie (SBS6) 934.00005. RTL7 / 6.0%
06. Je zou het moeten weten (NPO1) 928.00006. NPO2 / 4.3%
07. Half acht nieuws (RTL4) 898.00007. RTL5 / 4.0%
08. Maud en Babs (NPO1) 892.00008. RTL8 / 3.0%
09. De Dating Quiz (SBS6) 836.00009. Vero / 2.3%
10. Reizen Waes Nederland (NPO3) 775.00010. Ziggo / 1.4%
11. Studio Sport (NPO1) 699.00011. BBC / 1.3%
12. Hart van Nederland (SBS6) 586.00012. NET5 / 1.3%
13. Vtwonen (SBS6) 580.00013. SBS9 / 1.1%
14. RTL Boulevard (RTL4) 579.00014. Comedy / 1.0%
15. Humberto (RTL4) 540.00015. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 35,2%
02. RTL Nederland 30,9%
03. Talpa TV 19,5%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Linda de Mol speelt het finalespel met een oud-Talpa-collegaatje. Doorgestoken kaart?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen