Khalid & Sophie is vooralsnog grote tv-flop: ‘De paniek is groot’

De kijkcijfers van vrijdag 3 september 2021 (SKO) – De nieuwe talkshow Khalid & Sophie is vooralsnog een grote kijkcijferflop. De eerste uitzendweek van het programma trok erg weinig bekijks.

Sophie Hilbrand en Matthijs van Nieuwkerk © BNNVARA

Khalid & Sophie met presentatoren Khalid Kasem en Sophie Hilbrand is de opvolger van De Vooravond, dat door Fidan Ekiz en Renze Klamer werd gepresenteerd. Dit laatste duo is van de buis gehaald omdat hun programma niet urgent genoeg zou zijn geweest, maar daar blinkt Khalid & Sophie ook niet bepaald in uit.

Slechte kijkcijfers

Er zit nu één uitzendweek op voor Khalid & Sophie. Met name het twintig minuten durende Heel Holland Bakt-quizje in de aflevering op donderdag was een middelvinger naar De Vooravond. En naar de kijker. Die zapte dan ook massaal weg: met 372.000 kijkers viel de talkshow bíjna uit de kijkcijfer top 25.

Gisteren sloot Khalid & Sophie zijn eerste uitzendweek af met 455.000 kijkers (17 procent marktaandeel) op NPO 1, ook geen denderende score. In de laatste uitzending van de week was onder meer Matthijs van Nieuwkerk te gast, die het nieuwe seizoen van Matthijs Gaat Door kwam pluggen.

Paniek

Naast Matthijs kwam ook Sinan Can langs om een NPO-programma te promoten. “Heus, ik wil met een frisse blik naar een nieuw programma kijken. Maar het wordt me echt niet makkelijk gemaakt als een talkshow vooral dient als een promoshow voor de rest van de omroep”, aldus onderzoeksjournalist Kim van Keken.

Op1-bekendheid Talitha Muusse: “Dat betekent dat het echt paniek is bij de redactie, nog meer veilige keuzes is de gedachte ‘die doen het altijd leuk op tv’ en ‘vrijdagavond-gevoel’.”

En Telegraaf-presentator Wilson Boldewijn: “Denk dat er behoorlijk paniek is bij BNNVARA over Khalid en Sophie. Kijkcijfers zijn slecht.”

Astrid verslaat Voice

De winnaar op prime time was de NPO 2-quiz Twee voor Twaalf met 935.000 kijkers (20 procent). Presentatrice Astrid Joosten was concurrent The Voice Senior de baas. Dat programma wist 897.000 kijkers (20 procent) te boeien op RTL 4.

Het brons is voor NPO 1, dat met Flikken Rotterdam 849.000 kijkers (18 procent) scoorde. Direct erna trok My 9/11 een publiek van 453.000 kijkers (11 procent).

Verder was De Alleskunner VIPS het meest in trek met 485.000 kijkers (12 procent) op SBS 6. Direct ervoor kwam Car Wars niet verder dan 258.000 kijkers (6 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 475.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Vera: 314.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Vlaamse meiden die rijden: 225.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Shaft: 207.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 169.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Free State of Jones: 84.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (981.000), Zesuurjournaal (842.000), RTL Boulevard (710.000), EenVandaag (693.000), Editie NL (545.000), Khalid & Sophie (455.000), Zes uur nieuws (389.000) en TIjd voor MAX (383.000) scoorden het best in de vooravond.

Op de late avond waren Jinek (812.000), Op1 (455.000), Journaal laat (445.000), Hart van Nederland (436.000), Shownieuws (366.000) en het late RTL Nieuws (322.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen