Khalid & Sophie bijna uit kijkcijfer top 25: kijker mist urgentie
De kijkcijfers van donderdag 2 september 2021 (SKO) – Het gaat ontzettend slecht met de kijkcijfers van Khalid & Sophie. Gisteren viel de nieuwe talkshow van NPO 1 zelfs bijna uit de kijkcijfer top 25.
Het is ongekend hoe schaamteloos BNNVARA volhoudt dat De Vooravond van Fidan Ekiz en Renze Klamer is geloosd omdat het programma niet urgent genoeg zou zijn geweest. Opvolger Khalid & Sophie bewijst namelijk dat dat een slap excuus was: die talkshow kwam gisteren schaamteloos met een twintig minuten durende Heel Holland Bakt-quiz.
Kijkcijferdieptepunt
De debuterende presentator Khalid Kasem ontpopte zich tijdens zijn tweede uitzending ineens als een soort quizmaster. Hij testte in de studio de kennis van drie Heel Holland Bakt-liefhebbers. En de kijker maakt er gehakt van: die zapte gisteren massaal weg vanwege een gebrek aan urgentie.
Khalid & Sophie hield op zijn vierde uitzendavond nog maar 372.000 kijkers over op NPO 1, goed voor een mager marktaandeel van 12,5 procent. Met een 23ste plek viel het programma bíjna uit de kijkcijfer top 25. EenVandaag ervoor trok 725.000 kijkers en het Achtuurjournaal erna 1,4 miljoen kijkers.
Moeizaam begin
Shownieuws-deskundige Bart Ettekoven denkt dat NPO 1 zich lelijk in de vingers heeft gesneden. “Het is een moeizaam begin. Ze scoren zo rond de 500.000 kijkers. Als je dat afzet tegen een M en De Vooravond… Die scoorden in hun eerste week gewoon bijna het dubbele of zelfs ruim het dubbele.”
“Als je dat dan gaat bekijken, denk je: hebben ze wel een goede keuze gemaakt bij de NPO? Ik vind de eerste uitzendingen ook niet veelbelovend en ik denk dat het een grote fout is geweest om die Khalid zo enorm op een voetstuk te plaatsen. Hij is als een soort nieuwe godenzoon gepresenteerd.”
Nieuwe Matthijs
Khalid heeft nog nooit eerder gepresenteerd op tv, maar volgens BNNVARA verdient hij toch een eigen talkshow. “Hij zou de nieuwe Matthijs van Nieuwkerk worden. Nou, ik heb zijn eerste twee afleveringen gezien en daar bleek nog niet zo heel veel van”, aldus Bart, die ook hoofdredacteur is van Weekend.
“Ik moet zeggen dat ik de redactie ook niet zo heel sterk vind. Ze hadden vandaag een quizje over Heel Holland Bakt met de drie grootste fans. De urgentie is er niet. Hij stond er lullig bij. Het was echt een gênante vertoning.”
Beste Zangers op één
NPO 1 was op prime time wél de grote nummer één, dankzij de door 1,2 miljoen mensen (23 procent) bekeken seizoenspremière van Beste Zangers. Direct erna hield Dit Was Het Nieuws 980.000 kijkers (23 procent) over.
RTL 4 pakt zilver met Expeditie Robinson (1,1 miljoen en 21 procent) en Rooijakkers over de Vloer (717.000 en 16 procent), terwijl SBS 6 uitkomt op brons. Chateau Meiland scoorde 952.000 kijkers (19 procent) en Mr. Frank Visser Doet Uitspraak 680.000 (15 procent).
Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 550.000 kijkers (12 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 met De Grote KVW Test: 328.000 kijkers,
- RTL 7 met Loving Pablo: 235.000 kijkers,
- RTL 5 met 112 Vandaag: 217.000 kijkers,
- RTL 8 met Silent Witness: 187.000 kijkers,
- Veronica met The Dark Knight: 107.000 kijkers,
- Net5 met Love Simon: 50.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Twee voor twaalf (926.000), Zesuurjournaal (889.000), EenVandaag (725.000), RTL Boulevard (721.000), GTST (614.000), Editie NL (597.000), Sportjournaal (586.000) en BinnensteBuiten (456.000) scoorden het best in de vooravond.
Op de late avond waren Op1 (655.000), Hart van Nederland (560.000), Jinek (546.000) en Journaal laat (431.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 13 procent.