René van der Gijp over fusie RTL en Talpa: ‘Eerste blunder is een feit’
René van der Gijp vindt het een blunder dat RTL en Talpa geen beter bod hebben gedaan op de Formule 1 nu duidelijk is dat de bedrijven willen gaan fuseren. “Ik vind het onbegrijpelijk.”
De Formule 1 verhuist van Ziggo Sport naar de nieuwe Scandinavische speler Viaplay, die de autosport in Nederland gaat aanbieden via een app. Als je een abonnement hebt, dan kun je de beelden streamen naar je televisie. Dit hadden RTL en Talpa gewoon samen moeten bekokstoven, zegt René van der Gijp in De Oranjezomer.
Onbegrijpelijk
Het is volgens René een misser. “Ik vind het onbegrijpelijk dat als ze dit al een week of drie, vier, vijf, zes zouden weten, dat ze de rechten van de Formule 1 niet gekocht hebben. Die zijn duur, maar daar gaan dadelijk zóveel mensen naar kijken. In Nederland zeker met die Verstappen.”
Collega Johan Derksen: “Denk je nou dat hen dat niet berekend hebben? Als iets 30 miljoen per jaar kost, dan moet je eens kijken hoeveel commercials daar tegenover moeten staan om dat af te dekken. Dat is niet te doen.”
Streamingflop
René denkt dat streamingdiensten uiteindelijk een flop worden. Je kunt betaalde abonnementen gemakkelijk omzeilen, zegt hij. “Nou wordt er dus gekocht door een streamingdienst en mijn zoon heeft iets uit zijn telefoon dat uit Amerika komt en dat alle streamingsdiensten die er zijn voor niks kan pakken overal.”
Met dat soort trucjes valt het verdienmodel achter streamingdiensten weg, aldus René. “Dacht jij dat al zijn vrienden dat niet deden? En dacht je dat die vrienden daarvan dat ook niet doen? Die gaan niet betalen voor die Formule 1! Die kunnen het zo krijgen.”
Strategisch slecht
Het is volgens René ‘strategisch slecht’ dat RTL en Talpa niet hebben toegeslagen. “Goh man. Dan had je de Formule 1, de Champions League en de Europa League. Dan was je toch klaar geweest? Dat zijn de drie grootste evenementen die er zijn.”
Johan: “Dat zit niet zo in elkaar, want we hebben ooit het Nederlands elftal gehad en dat hebben ze toen weer weggedaan omdat ze met de commercials niet de kosten konden dekken. Dan kost iets geld om het uit te zenden.”
Statusverhogend
Vaak wordt sport alleen aangekocht voor een te hoge prijs om jezelf als zender op de kaart te zetten, aldus Johan. “Dat kun je wel een jaar doen om je status te verhogen, maar het is niet het doel van commerciële tv om dingen uit te zenden die geld kosten.”
Wilfred Genee: “Ik durf wel te stellen dat bijna al het voetbal dat wordt aangekocht niet terug te verdienen valt. Dat is ook vaak om je marktaandeel zo groot mogelijk te houden en daar betaal je dan voor. Dat is het idee erachter.”
Fragment
Het fragment uit De Oranjezomer: