Tv-kenners vragen zich af: ‘Heeft John de Mol er nog wel zin in?’

Kenners van de tv-markt vragen zich af of miljardair John de Mol nog wel zin heeft in zijn mediabedrijf Talpa Network, schrijft het Financieele Dagblad. “Hij heeft zijn ambities bijgesteld.”

John de Mol © Omroep MAX

John de Mol had enorme ambities toen hij in 2017 begon met Talpa Network. Hij wilde hét Nederlandse antwoord bieden op buitenlandse mediagiganten als Netflix. Inmiddels kunnen we wel concluderen dat RTL met Videoland het enige Netflix-alternatief heeft en dat Talpa vooral lineaire successen boekt, zoals bijvoorbeeld met de Meilandjes.

Heeft John nog zin?

Ook de ambitie van John om een enorm nieuwsmerk op te zetten is van tafel: vorige week verkocht hij het ANP. “Kenners van de tv-markt vragen zich af of John de Mol er nog wel zin in heeft”, schrijft het Financieele Dagblad.

De krant: “Zijn enthousiasme over de nieuwe tv-hits Marble Mania en Chateau Meiland wekt de indruk dat hij zich weer heeft teruggetrokken op zijn ‘core competence’: het verzinnen van formats.”

Afgezwakte ambities

Pim Schmitz, de algemeen directeur van Talpa, erkent dat de ambities wat zijn afgezwakt. “Ik denk dat Talpa Network er staat. Het werkt. De combinatie van print, video, audio en social media rond Linda werkt bijvoorbeeld heel goed voor adverteerders. Maar staat het er zoals het ons in 2017 voor ogen stond? Nee, dat niet.”

De focus is een beetje verlegd, legt Pim uit. “Minder data en technologie, en meer media en creativiteit. Terug naar datgene wat in ons DNA zit.”

Honderd procent

Het lijkt erop dat Talpa dus teruggaat naar het bedenken van leuke tv-programma’s. Op de vraag of John nog net zo betrokken is bij het hele mediabedrijf als in het begin, antwoordt Pim: “Hij woont niet iedere bestuursvergadering bij, maar is nog honderd procent betrokken en scherp op hoe het gaat.”

Het beeld dat John vooral geïnteresseerd is in tv-formats en minder succes heeft als media-ondernemer, herkent Pim niet. “Hij is creatief fantastisch, maar hij is ook een echte ondernemer, iemand die dingen probeert. Bij ondernemen lukt niet alles. Maar John en ik zijn echt blij met waar Talpa Network nu staat.”

FD

Het Financieele Dagblad-artikel Talpa Network stelt ambities bij: ‘Terug naar datgene wat in ons DNA zit’ kunt u hier lezen.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Talpa Network de digitale boot heeft gemist?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen