John de Mol verkocht ANP na slechts één meeting: ‘We waren er wel uit’

John de Mol heeft het ANP niet bepaald met pijn in het hart weggedaan. Hij wijdde slechts één meeting aan de verkoop van het persbureau. “Toen waren we er wel uit”, zegt koper Chris Oomen.

John de Mol © NPO

Het ANP werd drie jaar geleden aangeschaft door John de Mol, omdat hij torenhoge ambities had. Hij wilde met Talpa Network een groot nieuwsmerk neerzetten, zoals bijvoorbeeld NU.nl. Hij nam hordes journalisten aan, maar zag er uiteindelijk toch weer van af. Liever maakt John gewoon grote amusementsprogramma’s.

Eén afspraak met John

John heeft het ANP nu verkocht aan investeerder Chris Oomen. Het is een toevallige verkoop, want het persbureau stond niet te koop. “Via een wederzijdse vriend kwam ik in contact met directeur Martijn Bennis van ANP. Die heeft aan Talpa gevraagd of het geoorloofd was om naar een andere investeerder te kijken, en dat bleek het geval.”

Chris doet zijn uitspraken in gesprek met De Telegraaf. Daarin vertelt hij dat hij John niet bepaalde hoefde over te halen om het persbureau te verkopen. “Een paar briefjes tussen onze adviseurs heen en weer, één afspraak met Talpa-eigenaar John de Mol en we waren er wel uit.”

Geen boekenonderzoek

Het is dus allemaal heel erg makkelijk gegaan. “Zelfs boekenonderzoek was niet nodig, want dat had Talpa drie jaar geleden nog gedaan. En het management heeft beloofd de komende drie jaar aan te blijven.”

Over de transactiesom wordt niets bekendgemaakt. “Het ANP heeft de afgelopen jaren zwarte cijfers geschreven, dus over de financiën hoef ik me geen zorgen te maken. Maar ik ga niet het rendement verhogen door er allemaal schulden in te hangen.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Het nieuwsavontuur van John de Mol is mislukt. Jammer?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen