Feest voor John de Mol: knikkershow stoot door van zilver naar goud
De kijkcijfers van donderdag 28 januari 2021 (SKO) – John de Mol kan opgelucht ademhalen: ondanks de felle kritiek zijn de kijkcijfers van zijn knikkershow Marble Mania niet ingestort. Integendeel.
De tweede aflevering van Marble Mania trok gisterenavond bijna 1,4 miljoen kijkers (21 procent marktaandeel) naar SBS 6 en dat zijn er nagenoeg evenveel als vorige week, toen er 21.000 mensen meer op het programma afstemden. Nu De Slimste Mens niet langer op de buis is, stoot de knikkershow zelfs door van het zilver naar het goud op prime time.
John twijfelde
John de Mol was vorige week in alle staten toen zijn knikkershow zo goed van start ging tegenover de door 2,7 miljoen mensen bekeken halve finale van De Slimste Mens. “Ik ben dan degene die ’s morgens om half acht een uur of anderhalf uur héél bij is en dan denk ik om een uur of negen: ja, maar volgende week?”, zegt hij tegen De Telegraaf.
Nou, dat is dus ook goedgekomen. Toch blijft die twijfel aan John knagen. “Ja, altijd. Dat zit een beetje in mijn aard, hè? Bij mij is het glas vaker halfleeg dan halfvol. Dan ben je ook minder vaak teleurgesteld.”
TV Kantine zakt in
De door Winston Gerschtanowitz gepresenteerde knikkershow bleef de concurrentie met ruime cijfers voor. De meest bekeken alternatieven waren Nieuwe Boeren met 1,1 miljoen kijkers (16 procent) op NPO 1, De TV Kantine met 912.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en KVW met 792.000 kijkers (12 procent) op NPO 3. Vorige week tikte De TV Kantine nog de 1,1 miljoen aan.
De winnaars om half tien waren Dit Was Het Nieuws met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 1, Wie Ben Ik met 819.000 kijkers (13 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 706.000 kijkers (11 procent) op NPO 2. SBS 6 wist met Mr. Frank Visser: Hoe Is Het Nu Met? 617.000 kijkers (10 procent) te vermaken.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 706.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Big Brother: 404.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 329.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Pitch Perfect: 223.000 kijkers,
- Veronica scoorde met SWAT: 217.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Kidnapping Freddy Heineken: 186.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), M (1 miljoen), Editie NL (960.000), GTST (939.000) en Tijd voor MAX (918.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), Op1 (886.000), Hart van Nederland (767.000), Studio Sport Eredivisie (692.000) en Journaal laat (578.000) het meest in trek. Shownieuws trok 469.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.616.000 | 01. NPO1 / 21.8% |
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.638.000 | 02. RTL4 / 18.2% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.491.000 | 03. SBS6 / 12.45 |
04. Marble Mania (SBS6) 1.377.000 | 04. NPO2 / 7.4% |
05. EenVandaag (NPO1) 1.286.000 | 05. ESPN / 5.6% |
06. Dit was het nieuws (NPO1) 1.107.000 | 06. NPO3 / 4.9% |
07. Nieuwe Boeren (NPO1) 1.070.000 | 07. RTL5 / 4.3% |
08. RTL Boulevard (RTL4) 1.032.000 | 08. RTL8 / 3.7% |
09. Jinek (RTL4) 1.026.00 | 09. Vero / 3.1% |
10. M (NPO1) 1.023.000 | 10. NET5 / 2.7% |
11. Editie NL (RTL4) 960.000 | 11. RTL7 / 2.6% |
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 939.000 | 12. TLC / 1.5% |
13. Tijd voor MAX (NPO1) 918.000 | 13. Discov / 1.1% |
14. De TV Kantine (RTL4) 912.000 | 14. RTLZ / 1.0% |
15. Op1 (NPO1) 886.000 | 15. BBC / 1.0% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 34,1% | |
02. RTL Nederland 30,0% | |
03. Talpa TV 18,9% |