Treurig: tv-comeback Rolf Wouters volledig mislukt

De tv-comeback van Rolf Wouters is volledig mislukt. De laatste aflevering van zijn spelshow Split Screen trok zondagavond slechts 351.000 kijkers (6,2 procent marktaandeel) naar SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De score van Rolf Wouters, ooit een kijkcijferkanon, is vooral pijnlijk omdat hij een heel erg goede lead-in had. Direct ervoor wist het programma Wie van de Drie bijna 1,2 miljoen kijkers (18,1 procent) te vermaken, een flink hoger kijkcijfer.

SBS 6 stortte tijdens het uurtje Split Screen volledig uit de kijkcijfer top 25, terwijl de zender daar met alle andere programma’s die tussen 17.25 en 23.35 uur werden uitgezonden wél in stond.

Zelfs de programmering in de middag trok dus meer kijkers: De Grote Verhuizing was om 17.25 uur goed voor 377.000 kijkers (11 procent).

Direct nadat Split Screen weer uit beeld was verdwenen, klommen de kijkcijfers van SBS 6 weer omhoog. Hart van Nederland kon erna rekenen op 797.000 kijkers (21 procent).

Al met al is het dus zo goed als uitgesloten dat Split Screen weer terugkeert op de buis en daarmee lijkt de tv-comeback van Rolf Wouters vrijwel onopgemerkt voorbij te zijn gegaan aan tv-kijkend Nederland.

Tv-opiniediva Angela de Jong riep eind augustus al dat ze Split Screen erg slecht vond. “Als je nou vijftien jaar hebt gewacht op een comeback en altijd hebt gewacht op het perfecte format, dan snap ik dat niet helemaal. Het was een kleine teleurstelling.

Het is niet uitgesloten dat SBS 6 iets anders gaat uitproberen met Rolf Wouters. Eind vorig jaar ging het hardnekkige gerucht dat hij de legendarische tv-show ‘Uhhh… Vergeet je tandenborstel niet!’ nieuw leven in zou gaan blazen, maar dat programma is in het coronatijdperk onmogelijk.

Volgende week is Undercover in Nederland te zien op het tijdstip van Split Screen.

Foto: William Rutten

40 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Rob
oktober 21, 2020 07:51

Ze zeiden ergens vorige week dat er vallende sterren te zirn zouden zijn. Nou, alle “sterren” bij Talpa zie je vallen.

Gast
Marcel
oktober 19, 2020 18:41

En bovendien is Split Screen helemaal niet spannend na Miljoenenjacht. Eerst een show met 3 keer kans op 5 miljoen euro en dan ineens een trage quiz met ‘slechts’ een ton.

Gast
Marcel
oktober 19, 2020 18:39

@Ano@nem.nl
Iets als Wedden Dat ja. Dat zou ik zeker kijken. Bij Split Screen ben ik na 2 afleveringen afgehaakt. Die kandidaten doen er eeuwen over om een getal te noemen. Iets als Wedden Dat of de Tandenborstel Show zou het zeker goed doen. De kosten zijn hoog maar dan bereik je ook veel kijkers. Een show met een grote tribune én live opgenomen waardoor het spontaner en dus veel leuker is om naar te kijken. Kees Jan den Daas als regisseur inhuren zou een goeie zet zijn.

Gast
ano@niem.nl
oktober 19, 2020 16:24

Het is gewoon geen leuk concept dat Split Screen. Geef hem een grote show als Wedden Dat en hij scoort als een malle.

Gast
peter
oktober 19, 2020 15:28

Dit was werkelijk een oersaai en slaapverwekkend programma en een totaal ongezellig decor. Willen ze dit doorzetten dan moet het volledig op de schop.

Gast
Gerda
oktober 19, 2020 15:11

Ik vond de tandborstelshow een verschrikkelijk programma, dan ga je toch niet kijken naar een opgegraven showmaster?

Gast
azijnzeiker
oktober 19, 2020 14:12

Nu M haar comeback nog om zeep helpen, dat zou helemaal geweldig zijn.

Gast
Jan
oktober 19, 2020 14:11

The Wall op de BBC doet of deed het erg goed (3,8 miljoen kijkers) en versloeg regelmatig the X factor. The Wall had ook een goede lead in (Strictly Come Dancing).

Rolf kon of kan grote shows best doen, mits hij de ruimte krijgt (3 dagen….is geen ruimte).

Bulldozer was leuk! En breng dan ook meteen Scrabble terug met Manon Thomas. Zo weer een half uur gevuld SBS….

Gast
Wendy's dealertje
oktober 19, 2020 14:04

Had de tandborstelshow gedaan, dan was er niks aan de hand geweest.

Gast
Ever
oktober 19, 2020 13:58

Meer Rolf Wouters, minder Split Screen. Wedden, dat..? terug met Rolf i.p.v. die Van der Boom.

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:44

SBS 6 maakte gisteren een fatale fout: maar één keer reclame in Wvd3 en het was al om 21:17 afgelopen (?!). Daarna kwam een héél lang reclameblok met ook veel promo’s van 10 min. De kijkers waren toen allang weg gezapt. Tip: Undercover In NL volgende week direct na Wvd3. En alvast de hele week promo’s ervan uitzenden, lekker flink gaan hypen. En Wvd3 niet zo strak kapot monteren, programma mag best tot 21:30 duren. Waarom moest dat gisteren maar net een half uurtje duren?

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:39

Afleveringen zijn in twee dagen opgenomen. Rolf even snel een retourtje Portugal – Nederland. Op één dag interviews en een fotosessie voor de promotie plus een uurtje om even het spel te repeteren. De dagen erna 3 opnames per dag en weer snel terug. Da’s nog eens snel cashen. Hadden ze ook gewoon Winston kunnen laten doen. Of had The Wall weer terug gedaan. Als The Wall weer terugkomt, dan door Linda laten doen. Die kan het net zo spannend maken als Miljoenenjacht, dat programma scoort ook zo goed door haar.

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:36

Waardeloos programma en zo saai als de neten. Zit niks in, geen sfeer, geen publiek, en elke week dezelfde soort vragen: hoeveel calorieen in dit en dat, de afstand tussen die en die plaats, het jaar tussen twee nieuwsberichten.

Gast
Tv junkie xl
oktober 19, 2020 12:48

Zijn alle afleveringen op 1 dag opgenomen? Hoezo draagt Rolf elke aflevering hetzelfde pak? Bah

Gast
Whitedog
oktober 19, 2020 12:42

Wat mij betreft ligt het meer aan het programma en tijdstip (saai en langzaam) dan aan Rolf of de concurrentie

Gast
Mick
oktober 19, 2020 12:38


Al met al is het dus zo goed als uitgesloten dat Split Screen weer terugkeert op de buis en daarmee lijkt de tv-comeback van Rolf Wouters vrijwel onopgemerkt voorbij te zijn gegaan aan tv-kijkend Nederland.”

Een tweede seizoen is zelfs al besteld.

Gast
Mick
oktober 19, 2020 12:35

En toch krijgt Split Screen een tweede seizoen. Dan zullen ze toch echt een hoop mogen veranderen. Een zandloper voor de kandidaten wellicht, dat getreuzel doet het format de das om.

Gast
Harry
oktober 19, 2020 12:32

Talpa zou Rolf meer een personalityshow moeten geven. Split Screen is traag en biedt weinig ruimte voor leuke interactie met het publiek.

Gast
Remi
oktober 19, 2020 12:15

Kwisje is niet eens zo slecht maar wat hééft-ie een ouwe kop gekregen …

Gast
Zwarte Sylvana
oktober 19, 2020 12:06

Hij is witter dan wit!!!
Dat is het probleem.
Een soewarte presentator zou het veel beter doen.

Gast
AlexF
oktober 19, 2020 11:14

tja john. zei ik het niet?

Gast
Chiel
oktober 19, 2020 11:09

Met twee quiz programma’s achter elkaar is dat niet heel gek natuurlijk. Als het dan ook nog een programma is dat met Rolf geen toegevoegde waarde is dan is het nog minder gek. Gewoon weer een grote show waar hij echt tot zijn recht komt.

Gast
Dorine
oktober 19, 2020 11:06

Niet alleen ontbreekt het aan talenten voor de camera, maar ook achter de camera. Tjonge jonge …….hoe vaak wordt de plank misgeslagen ofwel met het format, ofwel met degene die het presenteert!! Ondertussen sneuvelen triest genoeg door mismanagement heel wat mensen bij SBS. Vriendschappen op de werkvloer leidt zelden tot professionaliteit met goede resultaten, maar tot verkeerde keuzes.

Gast
Poehee
oktober 19, 2020 11:06

Rolf is 57 jaar oud! Veel te oud voor TalpaJohn-begrippen.

Gast
StefanV
oktober 19, 2020 10:58

Ik vind de comeback van Rolf Wouters helemaal niet mislukt. De man laat zien dat hij nog steeds een prima tv-presentator is. Dat de kijkcijfers laag zijn, komt door de moordende concurrentie, zoals Zondag met Lubach en die nieuwe serie op NPO1.

Split Screen zou beter tot z’n recht komen op een doordeweekse avond. Het is op zich best een leuke quiz

Gast
Nana Mouskoeri
oktober 19, 2020 10:54

Wie bedenkt dan ook om 2 reclameblokken voor 22 uur te plannen

Gast
Lau
oktober 19, 2020 10:51

Op zich is het geen verkeerd spel en leuk om thuis mee te spelen. Het duurt echter veel te lang.
Ik heb ook wel eens het idee van Split Screen in de vooravond voorbij horen komen. Dit kan makkelijk in een half uur, afwisselend met Lingo.

Of houd dit wel op primetime, maar geef de deelnemers een klok van een halve minuut om te overleggen en in te vullen. Zo komt er wat meer vaart in…

Gast
Ben Zine
oktober 19, 2020 10:18

@PietPiet: dat programma heet “Overstappen van de Po naar de Co”.

Gast
Pietpiet
oktober 19, 2020 10:15

Wie van de Drie is een hit. Dat de kijkers daarna wegzappen is niet heel gek, het is geen gelijkwaardig programma en de oudjes gaan lekker naar bed tegen die tijd. Ik vind het echt geen slechte score van de afgelopen weken. Inderdaad is de concurrentie gigantisch met ZML voorop.
Ik vond dat Rolf het erg leuk deed. Typisch op zijn eigen manier, grappig, ad rem en meelevend en sociaal naar de kandidaten toe. Erg goed dat ze gewoon een test hebben gedaan om dichter bij elkaar te kunnen staan. Ik keek het altijd terug en vind het jammer dat het nu is afgelopen. Ik zou het erg leuk vinden als Rolf in een bekend format weer terugkomt! Bijvoorbeeld dat mensen hun angsten overwinnen, hoe heette dat ook alweer?

Gast
Bas Sillen
oktober 19, 2020 10:10

GERALDINE EN DE VROUWEN RTL4: 450.000

Pijnlijk omdat ze een heel erg goede lead-in had.

De zoveelste flop voor RTL.

Gast
mark2
oktober 19, 2020 09:56

Ik vond het wel een prettige quiz op de zondagavond! Hij presenteerde het wel leuk!

Gast
Bas Sillen
oktober 19, 2020 09:55

ma 19 okt 2020 om 9:35

Naamjatter, ga werken!

Gast
Gérard Joling
oktober 19, 2020 09:48

Ík ben weer niet gebeld

Gast
zoe
oktober 19, 2020 09:45

Er is geen reuk of smaak aan deze man totaal niet geschikt .

Gast
danny
oktober 19, 2020 09:44

Wou hij eerst geen bril nemen. My God…lees dan een niet geschakelde autocue voor. Maar een bril en kaartjes? In 2000 kon dat al niet meer. Elek week t zelfde pak. Grijs en driedelig. Oud net als lieve Rolf inmiddels. Geen humor langggggzaaaaammmm ppfff en dun formatlijntje…nee geen goeie start. Einde!

Gast
Viola
oktober 19, 2020 09:37

Ik zag sinds jaren shownieuws weer,wat doet Bram M. daar in godsnaam?
Voegt totaal niets toe, is zelfs een stoorzender.Hoogst irritant.

Gast
Nelly den Heijer
oktober 19, 2020 09:35

Bas Sillen
ma 19 okt 2020 om 9:21

Ga je nu verdedigen dat 351.000 een goede score is?

Gast
Van Halen
oktober 19, 2020 09:32

Ook een beetje overschat het ‘vakmanschap’ van onze Rolf, hij was ooit leuk maar meer niet!

Gast
Max
oktober 19, 2020 09:24

Het idee van de quiz prima, maar tergend langzaam uitgevoerd. 7 quizvragen in een uur. Mogelijk dat het in een 30 minuten variant wel beter aanslaat.

Gast
Bas Sillen
oktober 19, 2020 09:21

Alles van Talpa vind Hamsterwang slecht.

De concurrentie Lubach en NPO1 waren moordend.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen