Saillant: ‘Familie Peter R. de Vries wil flink cashen met Netflix-docu’

Het rechtschapen imago van Peter R. de Vries staat onder druk door de uitgelekte Khalid-tapes. Zijn merk wordt daardoor minder waard. “En zijn nabestaanden willen juist flink cashen!”

Peter R. de Vries © NPO, RTL

Wat heeft Royce de Vries ongelóóflijk zijn best gedaan om de pers de mond te snoeren: hij kreeg het voor elkaar dat de halve Nederlandse pers – lees: DPG Media – niets meer mocht schrijven over de uitgelekte Khalid Kasem-tapes van zijn vader Peter R. de Vries. De rechter liet zich overtuigen door een ‘deskundigenrapport’ van een privédetective.

Hemel en aarde

Het door hem waargenomen ‘veiligheidsrisico’ zorgde ervoor dat Royce erin slaagde dat het AD zijn tweede artikel over Khalid aanvankelijk niet mocht publiceren. Dit is echter een soort fopdetective, blijkt uit een hilarisch X-draadje van communicatie-expert Lars Duursma. Zelfs zijn personal assistent blijkt niet te bestaan.

Waarom heeft Royce hemel en aarde bewogen om het AD de mond te snoeren? Het imago van zijn vader Peter R. de Vries lijkt ook mee te spelen, want de bewierookte misdaadjournalist valt toch wel een beetje door de mand. Hij heeft de dubieuze Khalid Kasem de hand boven het hoofd gehouden omdat hij vreesde voor zijn lucratieve talkshowuitjes.

Talkshowkoning

Peter wilde dat niet riskeren, bekent hij op de tapes. “Dit is levensgevaarlijk, Khalid”, zegt hij daarop. “Dit had alles kunnen opblazen. Ons erbij. En dan hoef ik natuurlijk ook niet meer de komende drie jaar – wat zeg ik: de rest van m’n leven – bij een talkshow te gaan zitten om te zeggen dat iets recht of krom is.”

De commerciële belangen waren enorm, zegt Lars op X. “In 2019 tot 2021 schoof niemand vaker aan bij talkshows dan Peter R. de Vries, voor naar verluidt 2.500 (!) euro per optreden. Onderzoekers telden 150 optredens. Dan heb je het dus over bijna vier ton”, vertelt hij. En dat is nog eens exclusief RTL Boulevard, waar hij alleen al in 2020 164 keer zat.

Netflix-docu

Waar die financiële belangen nu liggen? Bij de nabestaanden van Peter R. de Vries. Lars onthult in zijn podcast De Communicado’s dat Robert Oey werkt aan een Netflix-docuserie over de misdaadjournalist.

Lars cynisch: “De Netflix-directeur die verantwoordelijk is voor het bedenken van nieuwe Nederlandse series is regisseur Antoinette Beumer. Zij is de beste vriendin van Femke Halsma. Femke Halsma was negentien jaar samen met Robert Oey. Ze hebben ook twee kinderen. Ik heb wel zo’n gok van hoe die link gelegd is.”

Heel veel geld

Hoe dan ook: er is volgens Lars wat gerommel achter de schermen. “Het laat zien dat heel veel mensen er een financieel belang bij hebben om kritische publicaties tegen te houden, want als jij een dagboek wil uitbrengen, een luisterboek, er komt een docuserie en wie weet wat er nog allemaal komt, dan heb je belang bij een goed imago van Peter R. de Vries.”

“En ik begreep ook wel dat het niet zo boterde tussen Oey en de familie van Peter R. de Vries, want ja, de familieleden zouden allemaal rare eisen stellen en veel geld vragen voor het project. Nou, dit met een voorbehoud, want Oey wilde me daar niks over vertellen en Netflix reageerde ook niet, maar het is wel wat ik hoor.”

Reputatie

Al met al staat de reputatie van Peter nu wel onder druk, aldus co-host Victor Vlam. “Het laatste woord is nog niet gezegd over Peter R. De manier waarop we hem nu zien is mogelijkerwijs niet de manier waarop we hem over een paar jaar bezien. Over zijn reputatie wordt in ieder geval nog flink gevochten”, zegt de mediakenner.

“Eigenlijk is hij sinds zijn moord een soort van heilig geworden. Het is een beetje een Kennedy-effect. Je kunt eigenlijk niks negatiefs meer over hem zeggen. Hij wordt door iedereen gezien als iemand die alleen maar goede dingen heeft gedaan, maar dat is misschien een klein beetje een vertekend beeld.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat Peter R. de Vries nog wel een standbeeld moet krijgen in Amsterdam?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen