Twee megaflops op één avond: Voice-opvolger én Tino Martin falen
Dat kijkcijfers tegenvallen als de mussen dood van het dak vallen is logisch, maar twee programma’s maakten het gisterenavond wel héél bont: de opvolger van The Voice én Tino Martin live in concert.
O, o, o: wat een dráma weer voor John de Mol. De mediamiljardair die ooit successen aan elkaar reeg, heeft tegenwoordig wel een héél lage success rate. Gisterenavond begon de ‘opvolger’ van zijn tv-kindje The Voice op SBS 6, maar The Talent Scouts met floppresentator Kalvijn slaat nog geen deuk in een pakje boter.
Talent Scouts flopt
Hoeveel mensen er naar The Talent Scouts gekeken? Slechts 372 duizend, goed voor een magere 11 procent marktaandeel. Dat is dus ondanks het mooie zomerweer nog steeds een belachelijk lage score, omdat de concurrentie echt lag te slapen.
NPO 1 had een korenprogramma met een mislukte Op1-presentatrice en RTL 4 bracht een quizherhaling met Beau van Erven Dorens. Beide titels deden het beter: 659 duizend en 571 duizend kijkers, wél goed voor een plekje in de kijkcijfer top 15. Daar blijft Kalvijn ver van weg: hij blijft steken op de 21ste plek.
Alle ogen op Tina
Alle ogen zijn natuurlijk gericht op Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6 die tegenwoordig dé gezaghebbende kijkcijferanalist is van Nederland. Wat zegt zij? “Dit kan NIET WAAR zijn”, schreeuwt ze op haar analysekanaal. “Dat zal John de Mol zojuist hebben gedacht toen hij de cijfers zag van zijn nieuwe talentenjacht.”
Ah, ze schreeuwt het dus namens John. Die moet er goed ziek van zijn, zegt Tina. “Zo weinig kijkers met zo weinig concurrentie. Extra pijnlijk: RTL 4 zond een gratis herhaling van Weet Ik Veel uit, maar Beau scoorde zelfs flink hoger. Wat een pijnlijk gedoe allemaal weer voor John de Mol en SBS 6. WEER een flop erbij.”
Vijftigste flop
Hoeveel flops heeft John nu gescoord op SBS 6? “Dit is echt zijn 50ste flop voor SBS 6 vermoed ik. Kan John niet beter alleen voor RTL 4 produceren? Dat gaat hem beter af: The Floor is meteen verkocht aan de USA. En Kalvijn? Na Avastars en nu dit is de kans zeer klein dat we hem voorlopig en programma zien presenteren.”
Oké, nog even terug naar RTL 4. Dat scoorde dus leuk met die Beau-herhaling, maar de kijkers zapten massáál weg toen Tino Martin daarna in beeld kwam. Op zich best gek, want je zou juist best wat sensatiezappers verwachten. Houdt de zanger het tot het eind vol? Begint hij weer met dubbele tong te lallen? Kunnen we ergens een fles Sambuca spotten?
Tino ook megaflop
Een dubbele teleurstelling: géén sensatiezappers en ook geen beschonken Tino. Er keken vanaf kwart voor tien ’s avonds slechts 124 duizend mensen (4 procent) naar: heel bedroevend. Dat zijn gewoon drie mensen met een kijkcijferkastje die buiten nog even de was aan het ophangen zijn terwijl binnen de tv aanstaat.
Tina: “Niet alleen John de Mol, ook Tino Martin zal niet geloven wat hij ziet en heel teleurgesteld zijn. Naar zijn concert in Carré hebben maar 124 duizend kijkers gekeken. Huh? Heeft RTL4 ooit eerder primetime zo’n lage score zien staan? Hoe kan dat? Blijkt Tino niet zo populair op tv als in het land?”
Eén schrale troost voor Hilversum: vanavond wordt het snertweer.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 8 juli 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.640.000 | 01. NPO1 / 27.3% |
02. De Avondetappe (NPO1) 930.000 | 02. RTL4 / 13.6% |
03. Journaal 18:00 (NPO1) 916.000 | 03. SBS6 / 13.6% |
04. EenVandaag (NPO1) 826.000 | 04. NPO2 / 8.1% |
05. Op1 (NPO1) 739.000 | 05. Vero / 5.0% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 737.000 | 06. RTL5 / 3.2% |
07. Tour de France (NPO1) 719.000 | 07. NPO3 / 3.1% |
08. Zing (NPO1) 659.000 | 08. RTL7 / 2.6% |
09. Hart van Nederland (SBS6) 630.000 | 09. Eurosp / 2.4% |
10. De Kwis met Ballen (SBS6) 587.000 | 10. NET5 / 1.9% |
11. Weet ik veel (RTL4) 571.000 | 11. RTL8 / 1.6% |
12. RTL Boulevard (RTL4) 559.000 | 12. BBC / 1.0% |
13. Studio Sportzomer (NPO1) 517.000 | 13. TLC / 0.9% |
14. Shownieuws (SBS6) 511.000 | 14. Ziggo / 0.8% |
15. Nieuwsuur (NPO2) 492.000 | 15. Paramount / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 38,5% | |
02. RTL Nederland 21,6% | |
03. Talpa TV 20,9% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nederland op Film (463 duizend), Lachen om home video’s (302 duizend) en Die Hard 4.0 (206 duizend).