Renze’s amusementsritje stokt, score zakt flink in: ‘Kijkcijferkater’

De frivole kant van Renze Klamer komt helemaal los nu deze oud-EO-jongen aan de slag is gegaan voor RTL. Hij presenteert nu zelfs amusement. Een groot succes? Vooralsnog niet.

Renze Klamer © RTL

Renze Klamer is door de leiding van RTL 4 op de tv-show Het Onbekende gezet en intern werd gehoopt dat dit qua kijkcijfers in de buurt zou komen van De Verraders. Na de door 794 duizend mensen (16,5 procent marktaandeel) bekeken première van vorige week, keken er gisteren naar aflevering twee 640 duizend kijkers (13,9 procent).

Geen taarttwijfel meer

Dit is jammer, vindt Joost Maiburg. De kijkcijferkenner van RTL Boulevard spreekt op zijn kanaal van een ‘kijkcijferkater’. “Het Onbekende verliest 154 duizend kijkers oftewel bijna een vijfde.”

Als je kijkt naar het marktaandeel in de commerciële doelgroep, dan valt de schade volgens Joost mee. Dat gaat van 24,1 naar 23,2 procent. “Er is ook overall weinig tv gekeken. Toch is het geen lekker resultaat voor de tweede aflevering. Één ding is duidelijk: er is geen taarttwijfel meer en de bakker heeft een rustige dag.”

Wat vindt Tina?

Wat vindt Tina Nijkamp ervan? “Mwoah”, zegt de kijkcijferprofessor. Ze spreekt van ’toch wel een tegenvaller’. “Niet alleen Flikken Maastricht en Twee voor Twaalf, maar ook Özcan Akyol met De Geknipte Gast op het kleinere NPO 2 scoorde HOGER dan Renze Klamer met Het Onbekende, namelijk 728 duizend kijkers. En dat is pijnlijk.”

Het Onbekende heeft volgens haar last van de vroege starttijd, 20.00 uur. “Met de zomertijd en met mooi weer is dat ZEER nadelig voor de totaalcijfers. Veel mensen zetten dan pas later de tv aan. Dat probleem had Blow Up ook: slechte
totaalcijfers, mooie marktaandelen in de doelgroep.”

Beeldvorming

Als Renze prima scoort in de doelgroep, dan is er toch niet te veel aan de hand? Jawel, zegt Tina. “Nu is er toch sprake van zeer matige totaalcijfers. Niet goed voor de beeldvorming en dus ook niet goed voor de verkoop aan het buitenland.”

Ze vervolgt: “Het is vast al verkocht aan een paar landen, maar aan zoveel landen als bijvoorbeeld De Verraders wordt op deze manier wel moeilijk. Nu maar hopen voor RTL 4 dat het de komende weken slecht weer wordt op de vrijdag.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van vrijdag 19 mei 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.695.00001. NPO1 / 21.9%
02. Flikken Maastricht (NPO1) 1.305.00002. NPO3 / 15.4%
03. Twee voor twaalf (NPO2) 1.257.00003. SBS6 / 13.4%
04. Half acht nieuws (RTL4) 875.00004. NPO2 / 11.0%
05. Vandaag Inside (SBS6) 820.00005. NPO3 / 4.1%
06. MAX Pubquiz (NPO1) 808.00006. RTL8 / 3.8%
07. De Geknipte Gast (NPO2) 728.00007. RTL5 / 3.6%
08. Journaal 18:00 (NPO1) 695.00008. RTL7 / 3.4%
09. Het Onbekende (RTL4) 640.00009. Vero / 3.1%
10. EenVandaag (NPO1) 633.00010. ESPN / 2.0%
11. Hart van Nederland (SBS6) 621.00011. NET5 / 2.0%
12. RTL Boulevard (RTL4) 585.00012. BBC / 1.1%
13. Jinek (RTL4) 546.00013. Discov / 1.0%
14. Op1 (NPO1) 513.00014. FOX / 1.0%
15. Nieuwsuur (NPO2) 497.00015. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,0%
02. RTL Nederland 26,8%
03. Talpa TV 19,2%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Shownieuws (469 duizend), Lang leve de liefde (411 duizend), Nadia (342 duizend) en 112 Vandaag (333 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Renze Klamer het in zich heeft om een publiekslieveling te worden?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen