Rapper Donnie faalt als SBS 6-ster: ‘Mogelijk direct van de buis’
De vlaggen kunnen weer halfstok bij SBS 6. Het presentatiedebuut van rapper Donnie scoort zó slecht dat kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp compleet in shock is. “Ik moest drie keer kijken.”
De vreugde over het succes van de SBS 6-show The Tribute: Battle of the Bands duurt slechts van korte duur. De opvolger, De NIX Factor, scoort zó slecht dat het bijna niet anders kan dat de zendertop al de hele dag huilend door huis loopt. Er keken slechts 223 duizend mensen (3,8 procent marktaandeel) naar de première-aflevering.
‘Nooit eerder gebeurd’
Tina Nijkamp, de belangrijkste kijkcijferautoriteit van ons land, is perplex. “Vorige week nog 1 miljoen kijkers voor The Tribute, maar nu echt KIJKCIJFERHORROR voor SBS 6”, schrijft ze deels in kapitalen. “Zelfs Ministars scoorde hoger. Ik moest drie keer kijken maar het staat er echt: slechts 223 duizend kijkers voor hun nieuwe zaterdagavondshow.”
Hoe kwalificeert de oud-zenderbaas van SBS 6 dit? “Dit is echt dramatisch voor een eerste aflevering die ook enorm gepromoot is inclusief een radiocampagne. Volgens mij startte niet eerder een ‘zangtalentenjacht’ zo laag qua kijkcijfer.”
‘Wat app je dan?’
De door Carlo Boszhard geprezen Tina vraagt zich af hoe dit achter de schermen gaat. “Rapper Donnie had zijn debuut als presentator zich vast anders voorgesteld. Wat app je dan aan elkaar ook op deze ochtend als zender, team en aan bedenker van het format John de Mol? Vreselijke kijkcijferochtend voor alle betrokkenen.”
Helemaal verrassend zijn deze cijfers natuurlijk niet, zegt Tina op haar kijkcijferjuicekanaal. “Al in 2005 lanceerde John de Mol op zijn tv-zender van toen, Talpa, dit format en flopte daar ook GIGANTISCH. Al had het programma toen in ieder geval nog 500 duizend kijkers voor de eerste aflevering.”
Uit het schema?’
Het zou Tina niets verbazen als Donnie al na één week uit de tv-gidsen verdwijnt. “De kritieken van kijkers zijn ook bijzonder slecht. Geen appverkeer, geen taart dus bij SBS6, maar waarschijnlijk wel een spoedvergadering maandag of dit wel of niet uit het schema wordt gehaald. Grote vraag blijft: waarom besloten ze 18 jaar na dato tot een seizen 2?”
Direct erna trok De Alleskunner slechts 328 duizend kijkers (7 procent), ook om te janken. “En dus is anno 2023 Lachen Om Home Video’s (513 duizend) het best bekeken SBS 6-programma van de dag.”
Wie is de Mol op #1
Wie is de Mol pakt wederom goud op prime time met 2,1 miljoen kijkers (37 procent) op NPO 1. De Patrick Lodiers-quiz The Connection zakt aansluitend wat in met ditmaal 703 duizend kijkers (15 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren RTL 4’s Weet Ik Veel (942 duizend en 17 procent), ESPN’s Feyenoord – AZ (939 duizend) en NPO 3’s MolTalk (720 duizend).
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 18 februari 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Wie is de Mol (NPO1) 2.136.000 | 01. NPO1 / 25.5% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.905.000 | 02. RTL4 / 15.2% |
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.180.000 | 03. ESPN / 10.5% |
04. EenVandaag (NPO1) 1.034.000 | 04. SBS6 / 8.8% |
05. Weet ik veel (RTL4) 942.000 | 05. NPO2 / 8.3% |
06. Feyenoord – AZ (ESPN) 939.000 | 06. NPO3 / 4.0% |
07. Half acht nieuws (RTL4) 889.000 | 07. RTL5 / 3.4% |
08. Serengeti (NPO1) 847.000 | 08. Vero / 2.5% |
09. MolTalk (NPO3) 720.000 | 09. RTL7 / 2.4% |
10. The Connection (NPO1) 703.000 | 10. RTL8 / 2.2% |
11. RTL Boulevard (RTL4) 689.000 | 11. NET5 / 1.4% |
12. Verborgen Verleden (NPO2) 662.000 | 12. ESPN2 / 1.1% |
13. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 660.000 | 13. BBC / 0.8% |
14. Studio Sport (NPO1) 626.000 | 14. Discov / 0.8% |
15. Kassa (NPO2) 603.000 | 15. Paramount / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 37,8% | |
02. RTL Nederland 23,8% | |
03. Talpa TV 13,0% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Humberto op Zaterdag (518 duizend), Hart van Nederland (505 duizend), Nieuwsuur (448 duizend) en Shownieuws (430 duizend).