Wendy van Dijk in de kou: 6 tot 12-jarigen kijken liever naar Gijp

De Wendy van Dijk-show Ministars blijft een enorme flop. Pas als de presentatrice en haar zingende kinderen uit beeld verdwijnen, komen de jongste kijkers aan boord. Voor René van der Gijp.

Vandaag Inside en Ministars © William Rutten, SBS 6

Het blijft balen voor Wendy van Dijk dat haar show Ministars zo ontzettend slecht scoort op de vrijdagavond van SBS 6. De vierde aflevering kwam gisterenavond niet verder dan 386 duizend kijkers en 8 procent marktaandeel. En dat terwijl Vandaag Inside direct erna prima scoorde met een publiek van 744 duizend kijkers (18 procent).

Bizar maar waar

Wat kijkcijferkenner Tina Nijkamp nog het állergekst vindt? Tv-kijkers van 6 tot 12 jaar oud komen pas aan boord als Wendy en haar zingende kinderen uit beeld zijn. “Meest opmerkelijk aan de kijkcijfers vind ik toch wel dat de drie vijftigplus-mannen van VI hoger te scoren dan een talentenjacht voor kinderen: Ministars.”

Ministars scoort onder 6 tot 12-jarigen een marktaandeel van 22 procent, terwijl VI tot 28 procent komt. “Ik heb het nog even verder onderzocht en VI scoort ook veel hoger dan bijvoorbeeld de talentenjacht Op Zoek Naar, dat bij kinderen slechts 7 procent scoort. VI is in deze doelgroep ook de winnaar van het tijdslot. Bizar maar waar.”

En Chantal dan?

Chantal Janzen blijft ook een beetje doormodderen. De presentatrice, die al jaren wacht op een échte kijkcijferhit, kwam gisteren uit op 740 duizend kijkers (15 procent) met Chantals Pyjama Party. Aangezien het programma weinig oudere kijkers trekt, vallen de totale scores een beetje tegen. Of, zoals Tina het noemt: ‘Zeer teleurstellend’.

Ze vertelt: “Het programma blijft rond de 750 duizend kijkers hangen en word ook uitgesteld door nog geen 100 duizend kijkers bekeken. In de doelgroep 20 tot 54 jaar scoort het wel goed: 23 procent. Of er nog een seizoen komt? Ik denk twijfelgeval. Ook omdat het inhoudelijk iets te veel alleen maar op ‘chaos en lachen’ zit. Beetje te ouderwets wellicht.”

Winfried op één

De vierde en laatste aflevering van de docuserie Het Water Komt was met 1,1 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 2 de grote winnaar op prime time. Daarna volgen VI, Chantal en Op Zoek Naar.

Verder deed ook Nieuwsuur het nog prima met 639 duizend kijkers (14 procent). De talkshow Veronica Offside was goed voor 332 duizend kijkers (7 procent).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van vrijdag 27 januari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.795.00001. NPO1 / 19.9%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.332.00002. RTL4 / 16.8%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.242.00003. NPO2 / 12.7%
04. Het Water Komt (NPO2) 1.130.00004. SBS6 / 10.3%
05. EenVandaag (NPO1) 1.028.00005. NPO3 / 5.2%
06. Gesprek met premier (NPO1) 881.00006. RTL5 / 5.1%
07. RTL Boulevard (RTL4) 850.00007. Vero / 3.6%
08. Sportjournaal (NPO1) 807.00008. NET5 / 3.4%
09. Vandaag Inside (SBS6) 744.00009. RTL7 / 3.1%
10. Chantals Pyjama Party (RTL4) 740.00010. RTL8 / 3.0%
11. Op Zoek Naar (NPO1) 728.00011. ESPN / 2.25
12. BinnensteBuiten (NPO2) 703.00012. Discov / 1.3%
13. Jinek (RTL4) 658.00013. BBC / 1.0%
14. Khalid & Sophie (NPO1) 655.00014. TLC / 0.9%
15. Nieuwsuur (NPO2) 639.00015. Paramount/ 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,8%
02. RTL Nederland 28,8%
03. Talpa TV 17,4%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Op1 (609 duizend), Tijd voor MAX (604 duizend), Hart van Nederland (554 duizend), Shownieuws (484 duizend), HLF8 (344 duizend) en Big Brother (239 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen