Gordon zorgt voor verbazing: ‘Waarom mag hij hiermee doorgaan?’

Gordon hoopte na het floppen van Kookklunzen revanche te nemen met het tweede seizoen van Down the Road, maar dat is gisteren niet best begonnen. “Waarom mocht hij hiermee doorgaan?!”

Down the Road © SBS 6

Het tweede seizoen van de Gordon-show Down the Road is gisterenavond met een teleurstellende 401 duizend kijkers (7 procent marktaandeel) van start gegaan op SBS 6. Daarmee weet hij nog net de laatste plek van de dagelijkse kijkcijfer top 25 te behalen, iets wat hem met zijn vorige tv-show Kookklunzen niet eens lukte.

Gordon faalt

Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, bespreekt de lage score van Down the Road op haar analysekanaal. “Het verbaasde me al dat, gezien de zeer matige cijfers van seizoen één, er een tweede seizoen was besteld. Vorig jaar startte het programma met 509 duizend kijkers en aflevering twee had 507 duizend kijkers.”

Dat was toen niet genoeg voor een plekje in de top 25, weet Tina. “De kijkcijfers bleven zo matig. Waarom is er toen na afloop besloten om toch nog een seizen te maken? Heel vreemd. Gisteren dus slechts 401 duizend kijkers en helaas opnieuw geen kijkcijfersucces voor Gordon bij SBS 6.”

En Rob dan?

En Rob Kemps dan, die na Gordon te zien was met zijn interviewshow De 10 Vragen? Hij trok met 448 duizend kijkers (10 procent) iets meer bekijks. “In de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar scoorde Gordon wel beter dan Rob Kemps: 8,5 procent marktaandeel versus slechts 5,5 procent voor Rob.”

Rob scoort daarmee het laagste marktaandeel van de hele dag in die doelgroep voor SBS 6. “Ter vergelijking: de mannen van VI scoren rond de 15 à 17 procent.”

De Slimste op 1

De Slimste Mens blijft het meest bekeken programma op prime time met ditmaal 2,2 miljoen kijkers (38 procent) op NPO 1. Direct erna wist Kassa Test Case er nog 741 duizend (16 procent) vast te houden, zeer teleurstellend.

RTL 4 pakt zilver met 1 miljoen kijkers (19 procent) voor Married At First Sight en RTL 5 brons met 529 duizend kijkers (12 procent) voor 112 Vandaag. Voorafgaand aan het laatstgenoemde programma wist Zeeman Confronteert nog 412 duizend kijkers (7 procent) te bekoren.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 3 januari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO1) 2.240.00001. NPO1 / 28.0%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.207.00002. RTL4 / 20.6%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.500.00003. SBS6 / 8.3%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.374.00004. NPO2 / 6.9%
05. Een huis vol (NPO1) 1.370.00005. RTL5 / 5.4%
06. EenVandaag (NPO1) 1.266.00006. RTL7 / 4.2%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.105.00007. NPO3 / 4.1%
08. Married at first sight (RTL4) 1.017.00008. Vero / 3.7%
09. Editie NL (RTL4) 860.00009. RTL8 / 3.2%
10. Jinek (RTL4) 831.00010. NET5 / 2.4%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 813.00011. BBC / 1.3%
12. Kassa test case (NPO1) 741.00012. Discov / 1.3%
13. Op1 (NPO1) 693.00013. SBS9 / 1.0%
14. Zes uur nieuws (RTL4) 680.00014. RTLZ / 0.8%
15. BinnensteBuiten (NPO2) 670.00015. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,0%
02. RTL Nederland 34,5%
03. Talpa TV 15,4%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Tijd voor MAX (669 duizend), Lang Leve De Liefde (480 duizend), Hart van Nederland (476 duizend), Nieuwsuur (456 duizend), Shownieuws (337 duizend) en HLF8 (316 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Wie maakt volgens u meer kans op een nieuw tv-contract?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen