John de Mol heeft flopjaar achter de rug: ‘Dit zijn de vijf redenen’
John de Mol heeft een behoorlijk flopjaar achter de rug: het ene na het andere tv-format van zijn hand mislukte genadeloos. Maar hoe kan dat eigenlijk? Oud-SBS6-baas Tina Nijkamp legt het uit.

Naast alle ellende rondom The Voice of Holland heeft mediamiljardair John de Mol ook op creatief vlak een bijzonder slecht jaar achter de rug. Vrijwel al zijn tv-formats zijn genadeloos geflopt op SBS 6. Is hij zijn magic touch kwijt? Of is er iets anders aan de hand? Tina Nijkamp, talkshowgast en voormalig zenderbaas van SBS 6, legt het uit.
John de Mol-flops
Tina wijst op de twee John de Mol-flops die momenteel te zien zijn op televisie: Liedje Op Het Eerste Gezicht met Wendy van Dijk en Kookklunzen met Gordon. Ook die worden niet goed bekeken. “We kunnen dus concluderen dat in 2022 veel eigen NIEUWE formats van John de Mol onder de maat scoorden op SBS 6 en Net5”, schrijft ze op Instagram.
Het is best treurig, vindt Tina. “Van ‘Think inside the box’ tot ‘Van je familie moet je het hebben’ tot ‘Vier is te veel’ en ‘Het beste antwoord’ tot ‘Liedje op het eerste gezicht’ tot ‘Heb ik wat van je aan?’. Hoe kan het dat de formats van John op RTL vroeger vaak wel scoorden maar die op SBS zelden?”
Premisse klopt niet
Er zijn vijf redenen voor, legt Tina uit. “1. De premisse klopt vaak niet. Voorbeeld: mensen gaan niet zingend daten, weinig mensen dromen ervan modeontwerper te worden en alleen de professionals blijken kans te hebben om mee te doen aan een songwriter-talentenjacht.”
De tweede reden? “Geld. Er zit bijna altijd een geldelement in, zelfs bij talentenjachten waar je droom zien uitkomen natuurlijk veel belangrijker is dan geld winnen. Ook vaak in de shows: een dilemma waarbij je moet kiezen tussen bijvoorbeeld op date gaan of… geld, zoals bij The Dating Quiz.”
Niet origineel
Tina noemt als derde reden dat veel formats niet origineel zijn. “De formats lijken iets teveel op succesvolle programma’s die er al zijn en hebben te weinig onderscheidende elementen om toch ook echt goed te kunnen scoren. Voorbeeld: Kookklunzen en Wie Kent Nederland (Wendy’s kopie van Ik Hou Van Holland, red.).”
Alle formats zijn bovendien opgenomen, noemt Tina als vierde reden. “Geen liveshows. Vooral bij talentenjachten een groot gemis: kijker mist spanning en kan niet meestemmen.”
Nepbeloftes
Tot slot wijst de televisiekenner erop dat veel beloftes in Johns formats niet worden nagekomen. “Het geldbedrag dat wordt beloofd blijkt niet gewonnen te kunnen worden, zoals bij Million Dollar Island. De belofte wordt niet nagekomen en de kijker is dan teleurgesteld.”
Het grootste succes van SBS 6 is het programma van de mannen van Vandaag Inside. Die talkshow heeft zich ontpopt tot de onmisbare fundering van de familiezender.