Antoinette Hertsenberg bijna van tv-klif af: ‘Kijkcijfers op instorten’

Antoinette Hertsenberg staat nu nog op de top van de NPO-berg, maar dat gaat binnenkort veranderen. Ze wordt namelijk keihard van de televisieklif geduwd. “Nog één week miljoenencijfers.”

Antoinette Hertsenberg © Elvin Boer

Het moet voor Antoinette Hertsenberg een bittere pil zijn: haar razend goed bekeken programma Radar wordt door de op non-actief gezette omroepbobo Frans Klein van de televisieklif afgeduwd. De gedwongen verhuizing naar het veel kleinere NPO 2 is aanstaande en dat betekent dat haar miljoenenscores binnenkort verleden tijd zijn.

Nog één week topcijfers

Na een paar weken WK-pauze wist haar programma Radar gisteren, met de Loden Leeuw-nominaties, bijna 1,4 miljoen kijkers (28 procent marktaandeel) te bekoren op NPO 1. Daarmee was Antoinette de grote winnaar van het halfnegenslot, iets wat straks verleden tijd is.

Kijkcijferkenner Tina Nijkamp: “Nog maar één week miljoenencijfers voor Antoinette en dan is het gedaan met die waanzinnig hoge cijfers; vanaf januari verhuist ze noodgedwongen naar NPO2. En Antoinette heeft aan de dalende kijkcijfers van Anniko’s Opsporing Verzocht gezien wat er gebeurt als je opeens op NPO 2 zit. Zij scoort nu steevast onder het miljoen helaas.”

Robinson in de lift

Direct na Radar trokken de antieke potjes en pannetjes van Tussen Kunst & Kitsch ruim 1,4 miljoen kijkers (28 procent). Het meest bekeken alternatief voor al dit NPO 1-geweld was Expeditie Robinson met 920 duizend kijkers (18 procent) op RTL 4. “Het scoort richting de finale weer ietsje hoger”, analyseert Tina.

Ze vervolgt: “Toch zal RTL dit programma volgend seizoen weer op de zondag uitzenden lijkt me. De lineaire cijfers op maandag waren toch te laag om nog van een monsterhit te kunnen spreken. En dat is jammer voor zo’n AA-Amerk.”

Oranjewinter

De nummer vier op prime time was De Oranjewinter, goed voor 908 duizend kijkers (22 procent) op SBS 6.

Eerder op de avond kwam Familie Gillis: Massa is Kassa uit op 655 duizend kijkers (13 procent), niet genoeg voor een plekje in de top 15. Tussen deze programma’s in bleef Shownieuws steken op 389 duizend kijkers (8 procent).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van maandag 12 december 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.034.00001. NPO1 / 27.6%
02. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.417.00002. RTL4 / 19.5%
03. Radar (NPO1) 1.384.00003. SBS6 / 11.5%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.356.00004. NPO2 / 7.4%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.312.00005. RTL5 / 4.6%
06. EenVandaag (NPO1) 1.228.00006. NET5 / 4.6%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.036.00007. NPO3 / 3.5%
08. Expeditie Robinson (RTL4) 920.00008. RTL8 / 3.3%
09. De Oranjewinter (SBS6) 908.00009. RTL7 / 2.9%
10. Op1 (NPO1) 871.00010. Vero / 2.5%
11. Editie NL (RTL4) 832.00011. Discov / 1.1%
12. André Rieu Welcome to my World (NPO1) 810.00012. BBC / 1.1%
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 768.00013. Comedy / 0.8%
14. Journaal laat (NPO1) 678.00014. Paramount / 0.7%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 665.00015. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,5%
02. RTL Nederland 31,1%
03. Talpa TV 19,0%

ShownProgramma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Beau (636 duizend), Tijd voor MAX (583 duizend), Hart van Nederland (499 duizend) en HLF8 (318 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat Radar thuishoort op NPO 1?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen