Tv-programma Mart Hoogkamer op de schop, kijkcijfers blijven laag

Het tv-programma van Mart Hoogkamer is na de slechte kijkcijfers van de première-aflevering op de schop genomen, maar de scores blijven laag. “Het keek wel iets beter weg.”

Mart Hoogkamer © AvroTros

Mart Hoogkamer gaat in zijn eigen televisieshow Mart op de Piste met vrienden als Wesley Sneijder op een muzikale wintersportvakantie in Val Thorens. De première-aflevering bleef vorige week steken op een uiterst teleurstellende 196 duizend kijkers (4 procent marktaandeel) op NPO 3.

Op de schop

Kijkcijferexpert Tina Nijkamp, die jarenlang aan het roer heeft gestaan van SBS 6, zag gisteren veel wijzigingen in de tweede aflevering. “Mart op de Piste is flink aangepast. Voice-over is toegevoegd die uitlegt, daardoor betere verhaalopbouw. Veel rustiger montage, waardoor het iets beter te volgen is. Iets meer gesprekken, iets minder stappen.”

Het lage niveau van de gesprekken is nog wel hetzelfde, aldus Tina. “Verder dan: ‘Hé pik, pikkie, lekker man’, gaat het niet. Dat is het ongeveer. Is het een goed programma? Nee. Is het door deze aanpassingen beter geworden? Dat zeker.”

Lage score

De kijkcijfers blijven laag met ditmaal 240 duizend kijkers (5 procent). “Mart op de Piste is nog geen hit. To put it mildly. Het scoorde wel ietsje hoger dan vorige week.”

Een plekje in de kijkcijfer top 25 was ver uit zicht voor Mart. Daarvoor waren minstens 371 duizend kijkers nodig. Zoveel mensen keken er naar hekkensluiter Shownieuws.

Oogappels wint

De grote winnaar op prime time was Oogappels met 1,2 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1, gevolgd door Vandaag Inside met 938 duizend kijkers (22 procent) op SBS 6 en Het Perfecte Plaatje met 935 duizend kijkers (19 procent) op RTL 4.

De tegenvaller van de avond? De Bevers met 279 duizend kijkers (6 procent) op RTL 5. Ook in de commerciële doelgroep zijn de scores laag, zegt Tina. “Het scoort heel oud. Dat gaat dus helemaal niet goed met de lineaire cijfers. Wellicht toch te weinig verhaallijntjes in de serie? En daardoor te saai?”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van woensdag 2 november 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.952.00001. NPO1 / 23.2%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.274.00002. RTL4 / 19.5%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.164.00003. SBS6 / 12.1%
04. Oogappels (NPO1) 1.157.00004. NPO2 / 7.6%
05. EenVandaag (NPO1) 1.143.00005. NPO3 / 4.6%
06. RTL Boulevard (RTL4) 997.00006. RTL5 / 4.3%
07. Vandaag Inside (SBS6) 938.00007. RTL7 / 4.2%
08. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 935.00008. Vero / 3.4%
09. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 845.00009. NET5 / 3.3%
10. Editie NL (RTL4) 840.00010. RTL8 / 2.5%
11. Khalid & Sophie (NPO1) 803.00011. Ziggo / 2.1%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 673.00012. BBC / 1.6%
13. Zes uur nieuws (RTL4) 655.00013. Paramount / 1.1%
14. Jinek (RTL4) 635.00014. Discov / 1.0%
15. Restaurant Misverstand (SBS6) 635.00015. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 35,4%
02. RTL Nederland 31,0%
03. Talpa TV 19,4%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (627 duizend), Op1 (621 duizend), Tijd voor MAX (587 duizend), Nieuwsuur (550 duizend), Shownieuws (371 duizend), HLF8 (335 duizend) en Een Jaar Van Je Leven (235 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Mart Hoogkamer uiteindelijk ook sterallures krijgt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen